صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بیشتر وقت دانش آموزان به دیدن تلویزیون می گذرد/ الگوپذیری دانش آموزان از سریال های کره ای

۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۸۲۷۸۰
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: از صدا و سیما بیش از این انتظار نمی رود که با استمرار بر پخش سریال‌های کره ای، سبک زندگی گروه حساس دانش آموزان را تحت تأثیر قرار داده و الگوپذیری غربی را رواج دهد.

مسعود شکوهی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص الگوپذیری دانش آموزان از کشور‌های دیگری، چون کره جنوبی و ترویج آن در مدارس گفت: الگوپذیری از همسالان در دوران دبستان و متوسطه اول و دوم یک اتفاقی طبیعی است در این راستا حرکت آن‌ها از خانه به سوی مدرسه به معنای اجتماعی شدن افراد و ورود به دنیای بزرگسال است  که مدرسه را به مکانی برای تأمین مهارت‌های زندگی تبدیل کرده است؛ بنابراین دانش آموزان تحت تأثیر یکدیگر قرار گرفته و از هم یاد می‌گیرند.   در این میان اتفاقاتی از جمله الگوپذیری از کشور‌هایی مانند کره جنوبی در مدارس از نظر ما موارد نادر در سیستم آموزشی محسوب می‌شود چرا که اتفاقات مثبتی  در مدارس رقم می‌خورد که یادگیری موضوعات مفید را با روند خوبی در مدارس روبرو کرده است.

وی آموزش مهارت‌های زندگی را در تمامی سطوح از زندگی دانش آموزان الزامی دانست و افزود: همزمان با آموزش پذیری، آسیب‌های اجتماعی نیز در تشکیل ذهنیت و هویت پذیری دانش آموزان تاثیر گذارند که معمولا این روند در همه فرهنگ‌ها و کشور‌های مختلف اتفاق می‌افتد و مانند سایر بیماری‌های جسمانی احتمال شیوع یک آسیب اجتماعی در یک گروه سنی خاص وجود دارد. به منظور الگوپذیری دانش آموزان در محیط مدرسه رصد و پایش آن‌ها توسط آموزش و پرورش از دیرباز انجام شده و در طی سال‌های اخیر نگاه ویژه‌ای به این امر شده است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش برگزاری آزمون‌های ویژه آموزش و پرورش به منظور بررسی سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان را یکی دیگر از اقدامات سیستم آموزش و پرورش معرفی کرد که در این زمینه معلمان نیز با بهره مندی از آموزش‌های نوین با رویکرد کارشناسی و مشاوره در کلاس درس حاضر شده و درکنار مسائل درسی فضای آمادگی آن‌ها را در مواجه با جامعه و آسیب‌های آن آماده می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر مراکز مشاوره و مشاورین مدارس با ارائه برنامه‌های آموزشی مناسب شرایط را برای مراقبت از جوانان و نوجوانان در قبال آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کنند. در این خصوص نیز افراد آسیب دیده و خانواده‌ها به شدت مورد بررسی قرار گرفته و روند زندگی، اخلاق و رفتار‌های آن‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرد. رسیدگی به این گونه موارد نیاز به یک عزمی ملی دارد که با همکاری‌های همگانی بالاخص در رسانه‌های جمعی دانش‌آموزان در روند الگوبرداری محتاطانه عمل کنند.

شکوهی تأثیر پذیری دانش آموزان از رسانه ملی را از جمله عوامل مهم در الگوپذیری آن‌ها دانست که بیش از کلاس‌های درس در روند تاثیر پذیری نوجوانان نقش دارد و افزود: از رسانه ملی بیش از این انتظار نمی‌رود چرا که یک رسانه وقت بیشتری از دانش آموزان را به خود اختصاص می‌دهد و با ارائه فیلم‌ها، مستندات، کارتون و حتی برنامه‌های تولیدی با محتوای مختلف می‌تواند هویت‌پذیری و نقش آفرینی در فعالیت‌های اجتماعی افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین پخش سریال های کره ای و تداوم  این امر قطعا بر طرز تفکر، پوشش لباس و سبک زندگی دانش آموزان تاثیر می گذارد.

وی الگوپذیری مناسب در مدارس را روح اصلی سند آموزش و پرورش در تربیت افراد معرفی کرد که با الهام از این موضوع مباحث احیای نقش مشاوره‌ای کارکنان مدارس مطرح می‌شود بنابراین به منظور آموزش در برخورد با دانش آموزان و نحوه ارائه رفتار مناسب به مدیران، معاونان، معلم‌ها و حتی اولیاء دوره‌هایی در دو بخش مجازی و خصوصی برگزار می‌شود تا با  شناسایی آسیب‌ها و نحوه مدیریت آنها، راهکار‌های مناسبی ارائه شود.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیاز به آموزش خانواده‌ها را امری ضروری در جامعه دانست و عنوان کرد: به منظور کاهش آسیب‌ها و مدیریت آن باید آموزش‌های بیرونی همچون صدا وسیما ساختار و سبک زندگی خانواده و الگوی زندگی آن‌ها را ترمیم کرد. براین اساس باید به فرزندان آموزش داده شود که چه میزان از وقت خود را صرف فضای مجازی یا فعالیت‌های دیگر کنند که این امر از فضای خانواده نشأت می‌گیرد. اما آموزش و پرورش به طور خاص احیای نقش مشاوره‌ای کارکنان مدرسه و همه ارکان را شامل میشود ودر این زمینه فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

وی یادآورشد: به منظور معرفی راهکار‌های مناسب الگوپذیری در دانش آموزان از سازمان بهزیستی خواهش شده است که در خانه‌های سلامت نسبت به برگزاری دوره‌های اموزشی برای اولیاء اقدام کند تا قبل از ورود فرزندان به مدرسه مهارت‌های لازم نسبت به گروه سنی آن‌ها از جانب خانواده‌ها به فرزندان ارائه شده و در مواجه با فضای آموزشی مدارس آن‌ها از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده باشند. این درحالی است که برای اموری، چون ازدواج معمولا خانواده‌ها نقش تاثیر گذاری در تصمیم گیری فرزندان دارند، اما برای مسئولیت پذیری وا یفای نقش پدر و مادر بودن از جانب خانواده‌ها نظارتی صورت نمی‌گیرد بنابر این لازم می‌دانیم قبل از به دنیا آمدن فرزندان نسبت به آمادگی افراد برای ایفای نقش والدین نظارت و کنترل شود چرا که تربیت فرزندان درالگو پذیری آن‌ها نقش بسیاری داشته و به مهارتی برای انتخاب نوع الگوی آن‌ها تبدیل خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *