صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انتقاد به غیر اصولی بودن کتب درسی منصفانه نیست/ارزشیابی نهایی کتب پایه ششم

۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷:۰۱
کد خبر: ۳۷۹۷۴۹
دسته بندی‌: جامعه ، عمومی
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای آزمایشی محتوای کتب درسی در چارچوبی اصولی انجام می شود براین اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش به منظور پاسخگویی به نیاز های جامعه امروز بارها مورد ارزیابی قرار گرفته و اعتبار سنجی ها برای چندمین بار بررسی می شود .

حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، در خصوص نحوه تدوین محتوای کتب درسی گفت: محتوای کتاب‌های درسی بر مبنای نیاز‌های ملی، اجتماعی، بازار کار، ارزش‌های اصلی و نهایی جامعه ایرانی- اسلامی و نیاز‌های خانواده‌ها تعیین و مشخص می‌شود. براین اساس انتقاد به عدم کارایی و غیر اصولی بودن  محتوای کتب درسی  در جایگاه انصاف نیست. 

وی افزود: بخشی از محتوای کتب درسی به صورت رسمی و سامان یافته در دستورالعمل‌های ابلاغی از سیاست‌های کلی رهبری، تصویب نامه‌های دولت، مصوبات مجلس و  نهاد‌های سیاست گذاری مانند شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: نیاز‌های بازار کار در بنگاه‌های اقتصادی، مراکز فنی و حرفه ای، صنعت، کشاورزی و خدمات در تبیین محتوای آموزش در مدارس نیز سنجیده می‌شود بر این اساس استاندارد‌های آموزشی توسط آموزش و پرورش طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در طراحی متون کتب درسی نیاز‌های کارشناسی شده کاربرد بسیاری دارد در این راستا نظریات کارشناسان تربیتی- آموزشی بر مبنای مطالعات آینده شناسانه و ویژگی‌های روان شناختی ارائه می‌شود. در این مرحله نیاز‌های دانش آموزان در جامعه امروز شناسایی شده و مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. این مجموعه نیاز‌ها که سبد نیاز‌های آموزش تربیتی کشور را تشکیل می‌دهند، در شورا‌های برنامه ریزی درسی به زبان برنامه درسی ترجمه شده و با همسازی و همراهی بین بخش‌های مختلف، محتوای کتب تهیه می‌شود.

محمدیان اذعان داشت: براساس مدل برنامه درسی ملی، سند تحول این نظام طراحی، و اعتبار بخشی به منظور درستی تشخیص و مکانیزم در برنامه‌ها انجام می‌شود و در نهاد‌های مرجع از جمله شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب می‌رسد.

وی در ادامه گفت: مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برای تدوین محتوای کتب درسی به شورای مولفان کتاب‌های درسی و سایر تولید کنندگان ابلاغ شده و بعد از تولید اولیه کتب، برای بار دوم اعتبارسنجی با نظارت شورای‌های برنامه ریزی و حضور مولفان و صاحب نظران انجام می‌شود سپس در سال اول به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در دوره آزمایشی محتوای کتب درسی زمینه برای اشاعه برنامه به منظور آموزش معلمان و نظام ارزشیابی فراهم شده و بازخورد برنامه اولیه توسط مدرسان کتب و پژوهشگاه تعلیم و تربیت مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. در صورت هرگونه حک، اصلاح و یا تکمیل برنامه اصلاحات برای سال‌های بعد در کتب درسی عملیاتی می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محتوای کتب درسی در سال ششم برای دومین بار ارزشیابی نهایی انجام می‌شود درصورت توانمندی و بازخورد آموزشی مناسب در دانش آموزان، کتب تدوین شده برای ۵ سال آینده مجدد تدریس می‌شود در غیر این صورت نیازسنجی‌های جدید انجام شده و تألیفات از سر گرفته می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *