ضرورت توجه به «پژوهش» و «مهارتآموزی» در آموزش نیروهای مسلح
وی در ادامه بیان کرد: خروجی نظام آموزشی نیروهای مسلح باید تربیت نیروهایی باشد که میخواهند در آینده در برابر استکبار ایستادگی کنند.
امیر باقری در ادامه بر لزوم پژوهش محور بودن نظام آموزشی در نیروهای مسلح تاکید کرد و گفت: اگر نظام آموزشی، پژوهشمحور نباشد و مبتنی بر دانستنیهای ذهنی باشد، نمیتوان به پیشرفتهای لازم دست یافت؛ بر این اساس مراکز علمی و دانشگاهی میبایست بستر و زیرساخت را برای فعالیتهای پژوهشی فراهم کنند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که کار پژوهشی تنها در کتابخانه و فضای مجازی نیست.
معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: در نیروهای مسلح باید آزمون کتبی را از سیستم ارزشیابی حذف کنیم، اینکه برای سنجش فقط به آزمون کتبی اکتفا کنیم دیگر پاسخگو نیست؛ لذا به جای این شیوه میبایست تهیه مقاله یا تالیف را جایگزین کرد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر بیشتر سیستم پژوهشی ما به توصیفی ختم میشود که برای تغییر این شیوه نیز اساتید نقش محوری دارند. در نیروهای مسلح باید همواره از دانش روز برخوردار باشیم، نه اینکه تولید دانش ما مربوط به یافتههای سه سال قبل باشد.
امیر باقری خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما این است پژوهشهایی که انجام میشوند، یک سال و نیم الی دو سال زمان میبرند تا به نتیجه برسند و وقتی هم که به نتیجه میرسند به دلیل اینکه یافتهی آن مربوط به دو سال قبل است، قابل استناد نیست؛ از این رو باید کمک کنیم تا نظام آموزش در نیروهای مسلح به سمت مهارتمحوری تغییر مسیر دهد.