صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چرا از پیشکسوتان بازیگری دیگر استفاده نمی‌شود/نقش خریدن‌ها بزرگان هنر را خانه نشین کرده

۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۷۶۷۷۱
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
بازیگر تلویزیون و سینما گفت: باندبازی ها در شکل روابط، پرداخت پول و مهمانی های شبانه برای دریافت نقش به شکل علنی وجود دارد و بسیاری از بازیگران خوب ما در نتیجه چنین روندی بیکار شده اند.

شهرام پور اسد بازیگر تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره فعالیت های خود در عرصه هنر گفت: پیشنهاداتی برای بازی به من داده می شود اما چون سطح کیفی خوبی ندارند ترجیح می دهم که در این نقش ها حضور پیدا نکنم. همواره سعی کرده ام نقش های خوب انتخاب کنم اما فیلمنامه خوب بسیار کم شده و در این میان باند بازی نیز بیداد می کند.

وی افزود: آخرین پیشنهاد برای بازی به بنده، متنی ترجمه شده از جمشید شاه محمدی به کارگردانی مشترک او و مهدی میامی با نام "شجاع" است که بعد از رایزنی ها برای دریافت سالن مناسب روی صحنه رود. هنوز بازیگران مشخص نشده اند و تمرین نیز شروع نشده است اما رایزنی ها برای دریافت سالن خوب ادامه دارد.

این بازیگر به باندبازی در سینما اشاره و تصریح کرد: باندبازی ها در شکل روابط، پرداخت پول و مهمانی های شبانه برای دریافت نقش به شکل علنی وجود دارد و بسیاری از بازیگران خوب ما در نتیجه چنین روندی بیکار شده اند. همه همکاران من در جریان این مسائل هستند و از زبان آن ها بیان می شود.

پور اسد به دسته بندی بازیگران پرداخت و افزود: بازیگران دو دسته هستند. دسته اول؛ کسانی که از تئاتر و به شکل آکادمیک وارد این عرصه شده اند، معیارهای مهمتر و محکم تری برای انتخاب نقش ها دارند و سخت گیرانه تر انتخاب می کنند. دسته دوم؛ بازیگرانی که به جهت استعداد ذاتی یا روابط وارد این عرصه می شوند، برای این افراد نقش ها و چگونگی انتخاب آن اهمیتی ندارد و صرفا حضور و دیده شدن برایشان مهم است. بازیگرانی که به شکل آکادمیک و تجربی وارد این عرصه شده ایم کیفیت نقش به معنای ارائه شخصیت در یک اثر برایمان در درجه اهمیت قرار دارد، به آن عشق داشتیم و عمر خود را صرف آن کردیم. در حالی که گروه دوم متاسفانه در هر قالب، رنگ و نقشی ظاهر می شوند و برایشان کیفیت مهم نیست. ترجیح می دهند در هر اثر و نقشی ظاهر شوند و فقط دیده شوند.

وی تصریح کرد: من همیشه سعی کردم در نقشی که دوست دارم و با آن ارتباط برقرار می کنم حضور داشته باشم چون متاسفانه فیلمنامه های خوب کم شده است و فیلمسازان نیز ترجیح می دهند که از بازیگران تحصیلکرده و با سواد این رشته استفاده نکنند و با آن ها تعامل زیادی نداشته باشند در عوض از هنرمندانی که در زمینه بازیگری دانش ندارند استفاده می کنند چون هر نوع کاری با هر قیمتی که بخواهند این دسته از بازیگران انجام می دهند.

این بازیگر با بیان این که بازیگران در حال فعالیت هستند اما نمی دانند روزی ممکن است به سن پیری برسند و پیشکسوت شوند اظهار کرد: امیدوارم این افتخار نصیب جوان ها شود که مانند پیشکسوتان فرهیخته از جایگاه بالایی برخوردار شوند اما بعید می دانم که دیگر فرهیختگانی داشته باشیم تا جای بزرگانی چون عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و محمد علی کشاورز را پر کنند. همواره در طول بازی هایم احترام خاصی برای پیشکسوتان قائل بودم، ترجیح می دادم شاگردی آنان را کنم، از لحظه به لحظه در کنار آن ها بودن استفاده کنم و از آن ها مطالب زیادی یاد گیرم. امیدوارم سایه این عزیزان به اندازه ای بر سر ما باشد که از علم آنان استفاده کنیم اما متاسفانه برخی از آن ها با وجود هنری که داشتند و از دایره فعلی هنرِ محدودِ امروز فراتر است فوت کرده اند.  

پور اسد خاطرنشان کرد: متاسفانه حضور پیشکسوتان در آثار کمرنگ شده است و سعی نمی کنیم از داشته ها و گنجینه غنی که سال ها به دست آوردند و توانستند در این عرصه پیشکسوت شوند استفاده کنیم بنابراین بعید می دانم حتی از میان بازیگرانی که خیلی خوب کار می کنند پیشکسوتانی در آینده داشته باشیم چه برسد به این که بخواهند ذره ای به این بزرگان نزدیک باشند. 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *