صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پوستر امسال نگاه بدیعی به سمبل جشنواره دارد

۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۴۲
کد خبر: ۳۷۵۴۳۴
حمیدرضا بیدقی طراح پوستر سی و ششمین دوره از جشنواره فجر پس از بروز برخی حاشیه ها نسبت به پوستر این دوره در صفحه ایسنتاگرام خود نوشت.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر حمیدرضا بیدقی طراح پوستر سی و ششمین دوره از جشنواره فجر پس از بروز برخی حاشیه ها نسبت به پوستر این دوره در صفحه ایسنتاگرام خود نوشت:

بعد از طراحی پوستر سی و ششمین دوره‌ جشنواره‌ی فیلم فجر، انتقاداتی توسط یک کانال مجازی به طرح وارد شد. به طور کلی سخن این کانال این بود که با سرچ و جستجو در گوگل پوستر طراحی کنید! این تیتر خود به تنهایی غرض و نیت این گونه نقد‌ها را آشکار می‌سازد و شاید نیازی به پاسخگویی نبود. اما از آنجا که ممکن بود عدم پاسخگویی طراح ایجاد شائبه‌ای بکند لازم دیدم که نکاتی را در این ارتباط بیان کنم. تیتر این رسانه از دو بخش تشکیل شده. سرچ و طراحی با گوگل. قطعا بخش سرچ امری طبیعی، درست و مورد نیاز برای یافتن هر گونه بافت مورد نیاز برای طراحی‌های خاص هست. یعنی جستجوی گوگل برای کسی که با قطرات آب کار میکند امری طبیعی ست. پلاگین‌ها و تصاویر و بافت‌های سرچ شده خود به تنهایی قابلیت شکل گیری ندارند. آن‌ها همچون قطعات تشکیل دهنده‌ یک ساختمان با ذهن طراح کنارهم چیده می‌شوند و تشکیل طرح را می‌دهند؛ بنابراین استفاده از هر بافت نه تنها اشتباه نیست و به هیچ عنوان کپی نیست، بلکه امری حرفه ای، لازم و صحیح هست؛ که در مورد این پوستر انجام شده؛ و عجبا که این تکنیک و چیدمان خلاق، دیده نشده و حتی طراح متهم به کم کاری یا حتی کپی کاری می‌گردد. پس جستجو یا سرچ هر گونه بافت با غرض تولید یک تصویر تازه اصلا کار اشتباهی نیست. حتی اگر شما قطعاتی از فرم‌های مورد نیاز خود را بعد از جستجو کلاژ کرده و تصویر جدیدی با آن بسازید باز هم خلاقیت هست و کپی نیست. کپی تعبیر خود را دارد و عبارت است از استفاده‌ی عین به عین از فرمی و طرحی و شکلی - تازه بدون نام بردن از صاحب اثر - و، اما در بخش دوم. طراحی با گوگل؟! این تیتر به اندازه‌ی کافی زرد و هجو هست که از آن می‌گذریم. در این روز‌ها برای چند لایک بیشتر تیتر‌های عجیب تری نیز دیده ایم. در یک کلام: پوستر امسال نگاه بدیعی به سمبل جشنواره دارد. این طرح مثل هر طرح هنری دیگری موافقین و محالفین خود را دارد. خوشحالم که مخالفین آن بر روی باد خانه ساخته اند. کاش بیشتر در مورد مفهوم پوستر صحبت می‌کردند تا تکنیک آن؛ که این تکنیک برای اولین بار در گرافیک به آن پرداخته شده. در هر کار گرافیک دیدگاه‌های سفارش دهنده نیز در کار موثر هست. خوشحالم که با تیمی برخورد کردم که نگاه آوانگارد و خوبی روی روند تولید این اثر داشتند. خداوند از سر تقصیرات همه بگذرد.

با احترام / حمیدرضا بیدقی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *