در بحث برندسازی زعفران موفق نبودیم
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، ایران در زمینه تولید زعفران در صدر کشورهای رقیب قرار دارد، اما مشکلات پیش روی صادرات و تقلب در بازار زعفران مدتی است که ارز آوری از این محصول گرانبها را تا حدود زیادی کاهش داده است.
در همین زمینه با علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفتو گوی مشروحی انجام داده ایم که در ادامه میخوانید.
میزان: روند تولید زعفران را در سال جاری چطور ارزیابی میکنید؟
حسینی: در حال حاضر ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران قرار دارد و باید قادر باشیم در کل ۵۰۰ تن زعفران از این سطح برداشت کنیم، اما تولید به دلیل آموزش غلط به زعفران کاران کمتر از پیش بینیها بوده است و تولید بالا در هکتار نیاز به حمایت از زعفران کاران دارند.
میزان: تقلب در بازار زعفران از چه زمانی آغاز شده است؟
حسینی: تقلب در بازار زعفران به دلیل قیمت بالای این محصول سالیان سال است که برقرار بوده و مورد استقبال سودجویان قرار میگیرد از این رو افراد فرصت طلب به شیوههای مختلفی اقدام به فروش محصول تقلبی خود میکنند.
میزان: برای رنگ آمیزی زعفرانهای تقلبی از چه رنگی استفاده میشود؟
حسینی: اغلب برای رنگ آمیزی زعفرانهای تقلبی از رنگهای گیاهی استفاده می کنند، اما برخی از افراد از رنگهای شیمیایی نیز استفاده میکنند که این امر ممکن است مشکلات بسیاری برای مصرف کنندگان این محصول به وجود آورد و بسیار خطرناک است و باید نظارت در این بخش جدی تر شود.
میزان: عرضه زعفران تقلبیچه تاثیری در بازار این محصول خواهد گذاشت؟
حسینی: تقلب در بازار زعفران و عرضه زعفران رنگ آمیزی شده از سالهای گذشته در بین سودجویان رواج پیدا کرده است و این امر ممکن است مشتری های زعفران را در داخل و خارج از کشور بی اعتماد کند.
میزان: چقدر نظارت در بازار زعفران های تقلبی از سوی مسئولین جدی است؟
حسینی: دستگاههای نظارتی و سازمانهای مربوطه در ارتباط با بررسی مواد خوراکی باید کنترل و نظارت خود را در بحث زعفرانهای رنگ آمیزی شده افزایش دهند چرا که عرضه زعفرانهای تقلبی با سلامت مصرف کنندگان در ارتباط است.
میزان: در برخورد با متختلفان و عرضه کنندگان زعفران تقلبی چه اقدامی باید انجام شود؟
حسینی: زعفران محصول گرانبهایی است و اگر مردم نسبت به خرید زعفران احساس نا امنی کنند و این موضوع به بیرون از مرزها انتقال یابد، تولید وصادرات این محصول را ممکن است با مشکلاتی روبرو کند که از این رو ممکن است بازارهای هدف صادرات را از دست دهد پس باید برخورد با متخلفان جدی تر باشد.
میزان: آیا پودرهای زعفران موجود در بازار تقلبی هستند یا خیر؟
حسینی: پودرهای های زعفران واقعی مربوط به شرکتهای معتبر و با بسته بندی و پلمب مناسب را باید از فروشگاههای معتبر خریداری کرد و در صورت مشاهده پودرهای زعفران بی نام و نشان و بدون بسته بندی مناسب نباید از آنها استفاده کنند، چون ممکن است تقلبی باشد.
میزان: مردم چطور زعفران تقلبی را از واقعی تشخیص دهند؟
حسینی: بهتر است مردم با هوشیاری از مراکز معتبر، زعفران را با نام و نشان معتبر در بسته بندیهای مناسب خریداری کنند و از خرید پودر زعفران که تشخیص تقلبی بودن آن سختتر است اجتناب کنند.
میزان: درصورتی تقلب در تولید زعفران جدی گرفته نشود چه اثراتی بر صادرات این محصول گرانبها و ارز آور خواهد داشت؟
حسینی: حدود ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید میشود به طوری که ایران در بحث صادرات سهم ناچیزی را به خود اختصاص داده است و درحال از دست دادن بازارهای صادراتی خود در اقصی نقاط جهان است.
میزان: به منظور به دست آوردن بازارهای هدف صادراتی بیشتر چه اقداماتی باید انجام شود؟
حسینی: باید با کمک مسئولین زعفران ناب ایرانی را به همراه خواص و ارزش بی شمار آن به مردم جهان معرفی کرد و در کنار محصول با کیفیت و قیمت مناسب، مشتریان بیشتری را به سمت بازار صادراتی زعفران کشاند.
میزان: در بحث برندسازی زعفران چقدر موفق بوده ایم؟
حسینی: در بحث برندسازی زعفران موفقیتی نصیب ایران نشده و تولیدکنندگان ما در شرایط فعلی قادر نیستند تا در بازارهای هدف و نوظهور خود را مطرح کنند از این رو بازارهای هدف صادرات را از دست میدهد.
میزان: چه اقداماتی باید برای برندسازی زعفران انجام شود تا در بحث صادرات تغییری حاصل شود؟
حسینی: فراهم کردن بستر برای ورود صادر کنندگان در بازارهای جدید وظیفه دولت است و این بستر باید از سوی دولت با مطالعات دقیق و رایزنیهای فعال در کشورهای مختلف فراهم شود تا صادرکنندگان در آن حضور پیدا کنند و با عرضه محصول با کیفیت و قیمت مناسب زعفران ناب ایرانی را به جهانیان معرفی کنند.
میزان: آیا ضعف در برندسازی زعفران دلیل فروش زعفران ایرانی با نام و نشان خارجی در دنیا شده است؟
حسینی: در حال حاضر برخی از کشورهای جهان زعفران ایرانی را خریداری میکنند و با بسته بندی و نام کشور خود با ارزش افزوده بیشتر به کشورهای دیگر صادر میکنند که این ضعف در برندسازی محصولات ایرانی به ویژه زعفران را نشان میدهد.
میزان: منظور از صادرات زعفران به صورت فله چیست؟
حسینی: ناچار هستیم برحسب نیاز خریدار زعفران را بسته بندی و در اندازههای دلخواه صادر کنیم و فرضا شرکتهای بزرگ زعفران در بستههای نیم کیلو گرمی نیاز دارند که ما باید نیاز آنها را با فروش بستههای ۵۰۰ گرمی برطرف کنیم.
میزان: چه مشکلاتی از تولید تا صادرات زعفران در سرراه تولیدکننده و صادر کننده وجود دارد؟
حسینی: در حال حاضر صادر کنندگان زعفران به پولهای خود در مدت زمان طولانی میرسند که همین امر انگیزه صادرات را در آنها کم میکند و درحال حاضر تولید کنندگان ما خوشبختانه با مشکل خاصی روبرو نیستند.
میزان: قیمت فروش زعفران در سال جاری چه تغییری کرده است؟
حسینی: قیمت زعفران در سال جاری با کاهش حدود یک میلیون تومانی در هر کیلو روبرو بوده و بین ۴ میلیون تومان تا ۶ میلیون تومان به فروش میرسد.
میزان: چه عواملی زمینه کاهش قیمت زعفران را در سال جاری فراهم کرده است؟
حسینی: افزایش بازارهای رقیب در سرتاسر جهان و هدف قرار دادن بازارهای صادراتی توسط آنها و همچنین تولید انبوه زعفران در داخل کشور و نداشتن برنامه روشن برای صادرات از جمله دلایل کاهش قیمت این محصول گرانبها بوده و باید این نکته را هم مدنظر داشت که خریدهای کُند و دیر رسیدن پول محصولات صادر شده به تجار را میتوان از دلایل کاهش صادرات این محصول در بازارهای جهانی مطرح کرد.