رتبه برتر ایران در ترافیک هوایی در خاورمیانه و آفریقا/ وضعیت فرودگاهها در سال آینده بهتر میشود
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رحمتالله مه آبادی در نشست خبری با اشاره به ایجاد ستاد بحران کرمانشاه و تهران با توجه به زلزله اخیر در این شهر بیان کرد: در فرودگاه مهرآباد رمپ اختصاصی برای کمکرسانی ایجاد شد و محدودیت پروازهای شبانه برداشته شد.
وی در ادامه افزود: در یک هفته اول این رویداد آزاردهنده به 720 پرواز خدمترسانی شد و 1270 تن محموله در فرودگاهها جابجا شده است که نشان میدهد فرودگاه 6.5 برابر روال معمول خودش خدمترسانی کرده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه صنعت حملونقل هوایی با رشد خیره کننده مواجه شده است، تصریح کرد: این مسئله جامعه جهانی و موسسات معتبر را به عکسالعمل واداشته است. بر اساس گزارش گروه بین المللی تحلیل گران «اینک» خاورمیانه در حال ربودن گوی سبقت ازتمام قاره های جهان است و هماکنون میزان اعزام و پذیریش مسافر صنعت هواپیمایی 9.4 درصد است.
مه آبادی با بیان اینکه در این مطالعات 54 فرودگاه در نظر گرفته شده است، یادآور شد: 8 فرودگاه ایران در سال گذشته میلادی در بین 292 در بین 50 فرودگاه برتر قرار گرفته اند. وضعیت فرودگاههای ایران در سال 2017 قطعا بهتر از سال 2016 بوده است.
وی تاکید کرد: بر اساس نتایج این مطالعه 7 فرودگاه ایران در اعزام و پذیریش جزو 14 فرودگاه برتر قرار دارد. رتبه اول تا ششم و رتبه نهم را فرودگاههای ایران به خود اختصاص دادهاند. در نشست و برخاست نیز 8 فرودگاه ایران جزو 15 فرودگاه برتر دنیا شده که رتبههای اول تا چهارم و ششم و نهم باز هم متعلق به فرودگاههای ایران بوده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: در مجموع فرودگاههای ایران در نشست و برخاست، جابجایی مسافر و بار رتبه چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است و پرچم رشد ترافیک هوایی ایران بر فراز قله دو منطقه خاورمیانه و آفریقا به اهتزاز در آمده است.
مه آبادی عنوان کرد: فرودگاه مهرآباد در یکسال منتهی به مهر امسال در نشست و برخاست 13 درصد رشد و در اعزام و پذیریش مسافر نیز 5 درصد رشد داشته است.
وی در ادامه تصریح کرد: فرودگاه کرمان و گرگان در نشست و برخاست به ترتیب 26 و 100 درصد رشد داشته اند، بر اساس مطالعات انجام شده حملونقل هوایی از نظر رشد پیشتاز تمام شقوق حملونقل کشور است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها با بیان اینکه به زودی حملونقل هوایی از حملونقل ریلی پیشی میگیرد، اظهار کرد: منابع مالی گران بانکی دردی از صنعت هوانوردی دوا نمیکند و باید به سمت منابع مالی ارزانقیمت برویم.
مهآبادی بیان کرد: غلفت از استفاده منابع صنعت هوانوردی، بردن منابع این صنعت به جاهای دیگر گناه است.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه ششم تاکید شده که صنعت حملونقل هوایی دیگر نباید خدمات مجانی ارائه دهد، افزود: بر اساس قانون باید هزینهها واقعی شود که این کار تاثیری در قیمت بلیت ندارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد:بر اساس سیاستهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه شرکت فرودگاهها 5 برنامه تمرکز بر توسعه ایمنی، توسعه سرمایهگذاری ارزش آفرین و مولد، رفع گلوگاههای خدماترسانی، توجه به عدالت جغرافیایی و یک برنامه اساسی و تحولی در دستور کار قرار داده است.
وی توضیح داد: فرودگاه اهواز 213 درصد بیش از ظرفیت خود خدماترسانی میکند از برگزاری مناقصه ساخت فرودگاه جدید اهواز انجام شده و ساخت فرودگاههای سقز و گناباد با منابع داخلی این شرکت انجام شده؛ در استان کرمانشاه نیز امسال 80 میلیارد تومان برای باند فرودگاه این استان کنار گذاشته شده که یکی از بدترین باندهای فرودگاه کشور است.
به گفته مه آبادی، برای سال آینده 800 میلیارد تومان مناقصه در دست اجرا داریم که با این کار شاهد اتفاقات بزرگی در صنعت هوانوردی خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها در انتها خاطر نشان کرد: فرودگاه اصفهان در کانون توجه قرار دارد و نگاه به آن خاص است، این فرودگاه را باید به عنوان یک هاب توسعه در حوزه حملونقل مسافر و گردشگری ببینیم. هماکنون مفهوم هابها در حال تغییر است و با توجه به همین مسئله 1200 میلیارد ریال سرمایهگذاری در فرودگاه اصفهان در حال انجام است.