سامسونگ با عبور از اینتل بزرگترین تولیدکننده جهان میشود/ اتوبوسهایی که با قهوه کار میکنند!/ احیای حس لامسه افراد قطع عضو بهوسیله بازوی رباتیک پیشرفته
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، سامسونگ با عبور از اینتل بزرگترین تولیدکننده جهان میشود، اتوبوسهایی که با قهوه کار میکنند، احیای حس لامسه افراد قطع عضو بهوسیله بازوی رباتیک پیشرفته و ... را در بسته فناوری میزان بخوانید.
سامسونگ با عبور از اینتل بزرگترین تولیدکننده نیمه هادی جهان میشود
زوم تک: طبق پیشبینیهای انجامشده، سامسونگ در پایان سال ۲۰۱۷ و با درآمد بیشتر نسبت به اینتل، خود را بهعنوان بزرگترین تولیدکننده نیمههادی جهان معرفی خواهد کرد. کسب و کار تولید نیمههادی سامسونگ در چند سال اخیر رشد قابل توجهی به خود دیده است. غول فناوری کرهی جنوبی موفق شد در سهماهه دوم سال جاری، به پادشاهی ۲۴ سالهی اینتل در این حوزه پایان دهد و سود بیشتری در این حوزه نصیب خود کند. موسسه تحقیقاتی IC Insights در همین راستا پیشبینی کرده است که سامسونگ بهطور کلی و در سال ۲۰۱۷ و با درآمد ۴.۶ میلیارد دلار، موفق به عبور از اینتل در حوزه درآمدزایی صنعت نیمههادی شود. بر اساس گزارشات این موسسه، عملکرد عالی سامسونگ در سهماهه دوم اتفاقی نیست و این شرکت مطرح فناوری در ادامه سال نیز روند روبهرشد خود را طی خواهد کرد. اینتل طی ۲۴ سال گذشته و از سال ۱۹۹۳ با بیشترین میزان درآمد در تولید نیمههادی، خود را بهعنوان بزرگترین شرکت فعال این حوزه معرفی کرده است. با این حال و با ایجاد بازار جدید و سودده گوشی هوشمند، حتی افزایش سود ۴۰ درصدی اینتل نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز به این شرکت برای باقی ماندن در صدر بزرگترین تولیدکنندههای نیمههادی کمکی نکرد. پیشبینی میشود تا انتهای سال ۲۰۱۷ سامسونگ با اختلاف ۴.۶ میلیارد دلاری نسبت به اینتل در صدر قرار بگیرد. فعالیت گسترده سامسونگ در تولید حافظههای NAND و DRAM کمک بزرگی به این شرکت در پیشرفت آن کرده است. طبق پیشبینی موسسه IC Insights، سامسونگ تا انتهای سال ۲۰۱۷، ۱۵ درصد از بازار نیمههادی را به خود اختصاص خواهد داد. این در حالی است که اینتل برای اولین بار با نزول به رتبهی دوم، تنها ۱۳.۹ درصد از بازار نیمههادی را در اختیار خواهد داشت. بزرگترین تولیدکننده گوشی هوشمند در نظر دارد با افزایش حجم تولید خود، جایگاه بزرگترین تولیدکننده نیمههادی جهان را نیز برای خود حفظ کند.
گیر اس 3 پس از بهروزرسانی ۴۰ روز شارژ نگه میدارد
بهروزرسانی جدید گیر اس ۳، امکانی برای این ساعت هوشمند فراهم میکند که تا ۴۰ روز شارژ نگه دارد. میزان شارژدهی باتری، یک نگرانی مشترک میان تمامی دارندگان ساعت هوشمند است. با یکبار شارژ، بسیاری از ساعتهای هوشمند برای یک روز دوام میآورند؛ اما این موضوع به شما بستگی دارد که از آن چگونه استفاده کنید. شارژدهی ساعت هوشمند هنگام اتصال به وایفای با زمانیکه سیمکارت درون آن قرار میدهید، متفاوت است. با اینحال، سامسونگ بهروزرسانی جدیدی برای ساعت گیر اس ۳ (Gear S3) ارائه کرده است که ویژگیهای جالبی به همراه دارد. بهروزرسانی جدید ساعت هوشمند گیر اس ۳ با نام Value Pack منتشر شده است که امکان شارژدهی ۴۰ روزه را برای این ساعت فراهم میکند. ساعت گیر اس ۳ با سیستمعامل تایزن نسخه ۳ بهروزرسانی میشود که آخرین ورژن از سیستمعامل تایزن محسوب میشود که گیر اسپرت (Gear Sport) از آن برخوردار است. اکنون این سؤال پیش میآید که بهروزرسانی Value Pack چگونه شارژدهی ساعت هوشمند سامسونگ را تا ۴۰ روز افزایش میدهد؟ در این بهروزرسانی، قابلیتی با نام Watch Only گنجانده شده و همانطور که از نام آن مشخص است، با فعال شدن این قابلیت ساعت گیر اس ۳ به یک ساعت مچی ساده تبدیل میشود که تنها وظیفه آن، نمایش زمان است و ویژگیهای دیگر گیر اس ۳ غیر فعال خواهد شد؛ حتی برای نمایش ساعت هم لازم است کلید پاور فشرده شود تا ساعت را نشان دهد و دوباره نمایشگر خاموش میشود. با وجود معایب ویژگی Watch Only، اگر تمایل دارید این قابلیت را فعال کنید؛ ابتدا ساعت را بهروزرسانی کنید و بعد با مراجعه به منوی تنظیمات، از بخش مدیریت باتری قابلیت Watch Only را فعال کنید.
معرفی آئودی SQ5 ABT؛ جذاب و اسپرت
زوم تک: کمپانی آئودی از گذشته تاکنون خودروهای اسپرت خود را با پیشوند RS معرفی می نماید و هم اکنون نیز SUV اسپرت این کمپانی با نام RSQ5 معرفی گردیده است. سری اول این خودرو آپشن های چندانی نداشت ولی نسل دوم آن، یعنی RSQ5 یک خودروی سدان اسپرت می باشد. از لحاظ قدرت موتور فوق العاده قدرتمند می باشد اما علاقه مندان این خودرو که نمی توانند تا زمان فروش نهایی آن صبر کنند، می توانند خودرویی را که توسط شرکت تیونینگ ABT طراحی شده است و به روی نسل اول آن این تغییرات صورت گرفته، خریداری نمایند. در واقع خودروی طراحی شده این شرکت تیونینگ یک نسخه قدرتمند تر SQ5 می باشد که دارای یک کیت بدنه عضلانی و قوی به همراه یک سری آپشن های اضافی می باشد. SQ5 استاندارد دارای یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر با توربو شارژ می باشد که قدرت ۳۵۴ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر می تواند تولید کند ولی نسخه تیونینگ شده ABT قدرتی برابر با ۴۲۵ اسب بخار و گشتاوری به اندازه ۵۵۰ نیوتون متر تولید می کند. دواقع تغییراتی که صورت گرفته است، همان تغییراتی است که این کمپانی به روی آئودی S5 کابریولیت ایجاد کرده بود. ABT به روی ظاهر این خودرو نیز تغییراتی به وجود آورده است، از قبیل سپر جلوی جدید با ورودی های هوای بزرگ که در زیر آن یک اسپویلر آیرودینامیک قرار داده شده است و جلوپنجره ی این خودرو نیز به رنگ مشکی درآمده و بخش هایی از سپر آن نیز از جنس فیبر کربن طراحی شده است. در اطراف این خودروف از رکاب های اسپرت استفاده شده و با در نظر گرفتن رینگ های ۲۰ اینچی آلومینیومی ارتفاع این خودرو کمی کاهش یافته است.
قفس فرار از اینترنت ساخته شد!
گیزمگ: یک شرکت رستوران زنجیره ای معروف در اقدامی عجیب و غیرمرتبط با رشته فعالیت اش اقدام به ساخت این چادر کرده است. سازندگان فکر میکنند که یک محفظه با توانایی جلوگیری از میدانهای الکترومغناطیسی که در واقع نمونه پیشرفته "قفس فارادی" است، ممکن است مفید واقع شود. به عنوان مثال برای کسانی که به دنبال فرار از ایمیلهای بازاریابی الکترونیک در روزهای تعطیل هستند. "قفس فارادی" محفظه ساخته شده از مواد هدایت کننده است که میتواند بطور عمده انتقال امواج رادیویی را مسدود کند. نتیجه یک فضایی است که سیگنالهای وای-فای یا شبکه سلولی نمیتوانند به آن نفوذ کنند. از آنجا که این چادر توسط این رستوران زنجیره ای ساخته شده آدمک معروف "سرهنگ سندرز" در بالای چادر کار شده و دستگیره درب آن به شکل یک ران مرغ سرخ شده ساخته شده است. ابن قفس به شکل یک گنبد متشکل از قاب فولادی و یک شبکه تور مانند فولاد ضد زنگ است که آدمک مشهور "سرهنگ سندرز" که موسس رستوران های زنجیره ای است، روی این چادر طراحی شده است. این قفس فرار از اینترنت دارای قطر 7 فوت (2.1 متر) و ارتفاع 6.5 فوت (2 متر) است که باید به اندازه کافی برای استفاده چند نفر مناسب باشد. با این حال به نظر میرسد شرکت روی پتانسیل تجاری این چادر حساب باز نکرده است. این قفس تنها در ایالات متحده آمریکا و با قیمت 10 هزار دلار عرضه میشود. قفس فارادی یک ققس یا فضای بسته ساخته شده از فلز یا رسانای الکتریکی دیگر است. در سال 1873 میلادی مایکل فارادی در آزمایشی فردی را در یک قفس رسانای بزرگ قرار داد و آن را تا حدی شارژ کرد که بارهای الکتریکی به صورت جرقه از گوشههای آن جریان پیدا کردند. در هنگام نمایش کارکرد این قفس، معمولا از سیمپیچ تسلا یا مولد واندوگراف در کنار آن استفاده میشود و نشان میدهند که با وجود جرقههایی که بین قفس و مولد یا سیمپیچ زده میشود، فرد درون قفس هیچ آسیبی نمیبیند. برای حفظ امنیت افرادی که در خارج از قفس قرار دارند قفس را به زمین متصل میکنند، ولی این کار برای حفظ امنیت فرد درون قفس ضرورتی ندارد. قفس فارادی علاوه بر اینکه محافظی در برابر امواج بیرونی است، به امواج درون خود نیز اجازه خروج نمیدهد. در این حالت الکترونهای سطح رسانا به گونهای روی سطح داخلی آن آرایش مییابند که اثر بارهای الکتریکی درون قفس را خنثی کنند. با این وجود بر اثر جابجایی بارها سطح خارجی قفس نیز باردار میشود. برای جمعآوری بارهای الکتریکی سطح بیرونی قفس آن را به زمین متصل میکنند. هنگامی که یک جسم باردار درون قفس فارادی قرار داده میشود، روی بدنه قفس باری القا میکند که دارای پلاریته مخالف اما هماندازه بار درون قفس است. با اتصال قفس به یک دستگاه اندازهگیری الکتریکی میتوان بار الکتریکی درون آن را اندازه گرفت، از این رو قفس فارادی یکی از راههای اندازهگیری بارهای الکتریکی ساکن است. البته پیش از انجام این کار باید قفس را به زمین متصل کرد تا بارهای الکتریکی روی آن تخلیه شود و سپس پیش از قراردادن جسم باردار درون آن، باید آن را از زمین جدا نمود. در عمل برای جلوگیری از تداخل میدانهای ناشی از بارهای خارجی لازم است قفس اصلی در درون یک قفس فارادی دیگر قرار بگیرد. در این آزمایش اگر ژرفای قفس اصلی خیلی بیشتر از پهنای آن باشد، بدون نیاز به بستن در قفس میتوان به نتایج نسبتا دقیقی دست یافت. از مزیتهای این روش اندازهگیری این است که میتواند بار کل یک جسم رسانا یا نارسانا را اندازه بگیرد. محدودیت آن نیز این است که قفس باید بتواند کل جسم مورد آزمایش را در بر بگیرد. قفس فارادی در برابر نفوذ امواج رادیویی و تابش الکترومغناطیسی نیز مقاوم است و این امواج نمیتوانند به داخل آن نفوذ کنند.
اتوبوسهایی که با قهوه کار میکنند!
انگجت: به عنوان بخشی از تلاشهای مداوم لندن برای کاهش آلودگی در پایتخت انگلیس، اتوبوسهای این شهر برای استفاده از منبع جدید سوخت، یعنی تفاله قهوه آماده میشوند. به واسطه همکاری بین شرکتهای "بیوبین"((Bio-Bean، "شل"((Shell و "آرگنت انرژی"((Argent Energy، مخزن اتوبوسهای دو طبقه با یک سوخت زیستی موسوم به B20 متشکل از مخلوط روغن ضایعات قهوه با سوخت دیزل پر خواهد شد. تاکنون آنها سوخت لازم به اندازه تامین یک سال سوخت یک اتوبوس (6 هزار لیتر) را با استفاده از این روش تولید کردهاند. اما از آنجایی که لندنیها روزی 20 میلیون فنجان قهوه مینوشند، ضایعات به جا مانده از این میزان قهوه میتواند سوخت کافی را برای تامین یک سوم کل شبکه اتوبوسرانی لندن فراهم کند. کارخانه Bio-Bean میتواند سالیانه 50 هزار تن قهوه را بازیافت کند. این شرکت ضایعات حاصل از کافیشاپهای خیابانی و همچنین کارخانههای تولید قهوه فوری را جمعآوری میکند و از آن برای استخراج روغن استفاده میکند. سپس با سایر چربیها و روغنها مخلوط میشود تا 20 درصد از ترکیبات سوخت زیستیB20 تولید شود. اتوبوسها نیازی به تغییر ندارند و این خود یک صرفهجویی بزرگ در هزینهها است. سوختهایی مانند B20 یک سوخت جایگزین سبزتر را فراهم میکنند، چرا که لندن برای مبارزه با آلودگی هوا به حمایت از روشهای سبزتر حمل و نقل ادامه میدهد.
احیای حس لامسه افراد قطع عضو بوسیله بازوی رباتیک پیشرفته
ایسنا: دانشمندان دانشگاه «یوتا» موفق شدند با یک بازوی رباتیک دارای حس لامسه امکان داشتن دست نزدیک به واقعی را برای افراد قطع عضو فراهم کنند. کوین والگامت در مصاحبهای نتایج یک جراحی تجربی را توضیح داد که طی آن یک بازوی پروتزی با الکترودها به اعصاب دست وی متصل شد. کوین والگامت که در دفتر املاک کار میکند 14 سال پیش دست و بخش زیادی از بازوی خود را در یک سانحه برقی از دست داد و به همین خاطر داوطلب شرکت در این برنامه اجرایی از سوی دانشگاه یوتا شد. والگامت میگوید: وقتی چیزی را در دست میگیرم آن را کاملا حس میکنم. وقتی میخواهم انگشتانم را حرکت دهم بلافاصله تکان میخورند. نمیدانم چگونه این حس را توصیف کنم ولی گویی دوباره دست دارم. دست و انگشتان این پروتز عصبی توسط ضربههای عصبی کوین قابل کنترل است. محققان این برنامه به دنبال بازیابی حس لامسه بودند تا بیمار بتواند اشیاء را برداشته و کنترل نماید. بودجه این پروژه از سوی سازمان پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی(دارپا) تامین شد. محققان این پروژه دریافتند که افزودن حس لامسه به دست های رباتیک مهارت های حرکتی را بهبود می بخشد و سبب کاهش درد "فانتوم" ناشی از فقدان یک عضو می شود. درد فانتوم احساس ناخوشایندی است که بسیاری از افراد دچار قطع عضو با آن دست به گریبان هستند. ژاکوب جرج بیان کرد که با افزودن بازخورد حسی، یک حلقه بسته ایجاد میشود که حالت بیولوژیکی حس لامسه را تقلید می کند. در این پروژه یک وسیله به صورت یک ردیف الکترودی متحرک در اعصاب بازوی والگامت مستقیما کار گذاشته شد. با اتصال این الکترودها در بازوی کوین، امکان کنترل راحت دست رباتیک فراهم شد به نحوی که بیمار میتوانست دست رباتیک را مشت نموده یا اشیاء را بردارد. سال ها طول کشید تا این محققان توانستند با قرار دادن نقاطی بر روی دست که با فیبرهای عصبی مختلف در بازو مطابقت دارند، این حس ها را در بازوی رباتیک ایجاد کنند.