مرجعی برای شناسایی هتلهای برتر درکشور وجود ندارد
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در کشورهای پیشرفته جهان معمولا مرجعی برای بررسی هتل ها از لحاظ کیفیت و خدمات دهی خیال مشتریان را راحت می کند تا با اطمینان بالایی هتلی را رزرو و از آن استفاده کنند.
این درحالی است که در داخل کشور هیچ مرجعی برای رتبه بندی هتل ها و مراکز مختلف وجود ندارد و فرد متقاضی بدون هیچ اطلاعی از نحوه خدمات دهی مراکز باید رزرو هتل را انجام دهد.
با وجود اینکه این خلاء در صنعت هتلداری مشکلات زیادی را برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد می کند اما هیچ زمزمه ای از راه اندازی چنین سایتی از سوی مسئولان به گوش نمی رسد.
لازم به ذکر است که وجود چنین مرجعی در صنعت گردشگری در راستای رتبه بندی هتل ها کمک شایانی به جذب توریسم و توسعه آن می کند و از طرفی به گردشگران داخلی کمک می کند تا با اطمینان بیشتری هتل مورد نظر را انتخاب کنند.
در همین راستا اردشیر اروجی کارشناس گردشگری در گفتوگو با ، در خصوص وضعیت هتلهای کشور اظهار کرد: متأسفانه هنوز استاندارد سازی مربوط به هتلها در داخل کشور تکمیل نشده است و از حدود ۴۰ سال پیش مسئولان در صدد هستند تا استاندارد سازی هتلها را به سرانجام برسانند.
وی افزود: تعدادی از هتلهای کشور استاندارد شده، اما بعضی از آنها استاندارد لازم را برای ارائه سرویس به مشتریان ندارند و هردفعه معیارها تغییر کرده است.
این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه در کنار هتلها، رستورانهای آنها نیز درجه بندی نشدهاند، عنوان کرد: باید برروی رستورانها نظارت جدی صورت گیرد و از لحاظ فنی، شرایط ساختمان و کیفیت نیروی انسانی مورد سنجش قرار گیرد.
اروجی در ادامه عنوان کرد: حدود ۴ یا ۵ معیار اصلی و جود دارد که هر کدام دارای زیرشاخه مخصوص خود هستند و برای استاندارد سازی رستورانها کاربرد دارند.
وی با اشاره به بهداشت قسمتهای غذاخوری در هتل ها، خاطر نشان کرد: باید دید آیا بهداشت در غذاخوریهای هتلها رعایت میشود یا خیر و مسئله دیگر مقاومت آنها در برابر زلزله است.
این کارشناس گردشگری یکی از مشکلات موجود در صنعت هتلداری را نبود مرجع رسمی برای رتبه بندی هتلها اعلام کرد و گفت: باید یک مرجع مانند سازمان میراث فرهنگی هتلهای استاندارد را در سایتی قرار دهد و این امکان برای مشتریان فراهم شود که بعد از استفاده از هتلی امکان نظردادن در رابطه با امکانات و خدمات هتل را داشته باشند.
وی افزود: دراین سایت باید امکانی فراهم شود که بر اساس نظرات افراد برای هتلهای ستاره دار رتبه بندب صورت گیرد و این کار توسط خود سایت و بدون دخالت انجام شود که در صورتی که کسی نیزا به استفاده از هتلی در کشور داشت به آن مراجعه کند.
اروجی در ادامه عنوان کرد: نبود چنین سایت مرجعی درعدم رونق گردشگری تأثیرگذار است و این را نشان میدهد که گردشگری در داخل کشور مشتری مدار نیست.
این کارشناس گردشگری در گوشهای از صحبتهای خود به قیمتها و کیفیت هتلها اشاره کرد و گفت: وقتی بحث از قیمت هتلی به میان میآید باید دید در کنار قیمت چه کیفیتی درخدمات را دریافت خواهیم کرد.
وی افزود: قیمت در کنار کیفیت معنا پیدا میکند و مشتریان باید تعادل بین قیمت و کیفیت را احساس کنند.
اروجی با بیان اینکه از استانداردهای بین المللی فاصله زیادی داریم، گفت: وقتی قیمت و کیفیت را در هتلهای ایرانی در نظر بگیریم این مساله روشن میشود که قیمتهای ارائه شده در مقابل کیفیت فاصله زیادی دارد که این منطقی نیست.
این کارشناس گردشگری یکی دیگر از مشکلات صنعت هتلداری را نبود افراد مجرب دربحث خدمات دهی دانست و افزود: در هتلهای خارجی افراد دوره دیده برای سرویس دادن به مشتریان در داخل هتل و رستورانها خدمات را ارائه میدهند، اما در هتلهای ایرانی این مهم کمتر دیده میشود.