صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هیبت ناوگروه‌های ایرانی در فاصله دو هزار و ۵۰۰ کیلومتری / ارتش چگونه اقتصاد کشور را امن می‌کند؟

۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱:۰۲
کد خبر: ۳۶۴۳۴۷
دسته بندی‌: سیاست ، دفاعی و مقاومت
نیروی دریایی ارتش علاوه بر برقراری امنیت پایدار در منطقه‎ خلیج فارس، تنگه‎ راهبردی هرمز و دریای عمان، از سال ۱۳۸۷ تا کنون با اعزام بیش از ۵۰ ناوگروه رزمی به منطقه «خلیج عدن» و «تنگه راهبردی باب ‌المندب» در اقدامی کاملاً مستقل و در تعامل با جامعه‌ دریانوردی جهانی، اقدام به مبارزه با دزدی کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، اندیشکده آمریکایی «میدل ایست» در گزارش خود از عملکرد نیروی دریایی ایران که ابتدای تابستان منتشر کرد، حضور نیروهای ایرانی در تنگه باب‌المندب و خلیج عدن را دلیلی بر قدرت دریایی ایران دانست.

خلیج عدن
«خلیج عدن» خلیجی در جنوب یمن است که از سمت جنوب با کشور سومالی و از غرب با جیبوتی همسایه است. این خلیج راهبردی و استراتژیک، از سمت غرب به تنگه باب‌المندب و دریای سرخ و از سمت شرق با اقیانوس هند مرتبط است و جزئی از این اقیانوس بشمار می‌رود.

۹ سال حضور
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر برقراری امنیت پایدار در منطقه‎ خلیج فارس، تنگه‎ راهبردی هرمز و دریای عمان، از سال ۱۳۸۷ تا کنون با اعزام بیش از ۵۰ ناوگروه رزمی به منطقه «خلیج عدن» و «تنگه راهبردی باب ‌المندب» در اقدامی کاملاً مستقل و در تعامل با جامعه‌ دریانوردی جهانی، اقدام به مبارزه با دزدی کرده است.

فاصله با ایران
قاصله «خلیج عدن» تا بندرعباس دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و ۹ سال است که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با پیمودن این مسافت طولانی، حضور خود را در آبهای آن منطقه تثبیت کرده است. منطقه‌ای که کشتی‌های ۳۵ کشور جهان در آن تردد می‌کنند.

اهمیت
در حال حاضر بیشترین تردد و جابه‌جایی کشتی‌های تجاری جهان، در تنگه باب المندب و خلیج عدن صورت می‌گیرد. از این‌رو قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای تسلط بر این منطقه از محرومیت مردم سومالی سو استفاده کرده و بحث دزدی دریایی را قوت بخشیدند تا با ناامن جلوه دادن منطقه، زمینه دستیابی به منافع خود را ایجاد کنند و با همین شِگرد هم تا کنون ده‌ها میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضربه زدند.

۴ هزار و ۲۰۰ کشتی
شهریور امسال بود که امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: «تاکنون ۴ هزار و ۲۰۰ فروند کشتی را در خلیج عدن و آب‌های آزاد اسکورت کردیم و به ۲۵ کشتی از کشورهای مختلف که درخواست کمک داشتند کمک کردیم.»

امنیت اقتصاد
با حضور گسترده و قدرتمند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج عدن، به وضوح نشان داده شد که این نیرو می‌تواند در توسعه روابط بین‌الملل کشورمان، بازوی موثر وزارت امور خارجه باشد. طی سالیان گذشته خبری از دزدیده شدن اجناس کشتی‌های ایرانی مخابره نشده است. حضور ما در منطقه امنیت را به وجود می‌آورد تا ناوگان‌های ‏تجاری ما بتوانند به سلامت از منطقه خطر عبور کنند و چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درآورند. فرمانده نیروی دریایی ارتش در همین زمینه به کلیدواژه «امنیت اقتصاد» تکیه کرده و می‌گوید «امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأمین امنیت و حضور مستمر در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب، امنیت را برای اقتصاد کشور تأمین کرده است. کشتی‌های ایرانی سالم رفت و آمد می‌کنند و اقتصاد کشور را رونق می‌دهند.»

تجهیزات مدرن
بخش اعظمی از امنیتی که امروز در خلیج عدن در مقابل ناامنی‌های دزدان دریایی ‏ایجاد شده را ناوشکن‌های ارتش و پرسنل فداکار آن ایجاد کرده‌اند. امیر سیاری به تجهیزات مدرن نداجا که راه را برای حضور در آبهای خلیج عدن، آسان کرده نیز اشاره کرده و می‌گوید «اگر ناوشکن‌های جمهوری اسلامی ایران به روز نباشند، نمی‌توانند در یک عرصه بین‌المللی در برابر دزدان دریایی بایستند.»

کارشکنی‌ها
فرمانده نیروی دریای ارتش در تاریخ ۲۲ خرداد امسال به کارشکنی برخی کشورها برای عدم حضور نیروی دریایی ایران در خلیج عدن اشاره کرد و گفت: «امروز کشورهای حاشیه خلیج عدن دست به دست هم داده‌اند تا ناوگروه‌های ما در آنجا پهلو نگیرند و هدفشان از این کار این است که غیر مستقیم مانع از حضور ما در آب‌های آزاد و بین المللی شوند اما به کوری چشم آن‌ها ما ثابت کرده‌ایم که توان ما برای ماندن در دریا بیش از این‌هاست و همچنان مقتدرانه حضور خود را ادامه خواهیم داد.»

آخرین عملیات
دزدان دریایی که در ساعات بامداد ۱۷ مهر امسال با هفت فروند قایق در حوالی تنگه باب المندب قصد تعرض به کشتی تجاری ایرانی را داشتند با حضور به موقع ناوشکن الوند متواری شدند. در این ماجرا، دزدان دریایی خلیج عدن با استفاده از سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین، قصد ربایش کشتی تجاری ایرانی که حامل کالاهایی با ارزش میلیاردها تومان بود را داشتند که ناوشکن الوند پس از دریافت پیام درخواست کمک این کشتی با حضور به موقع مانع از این اقدام دزدان دریایی شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *