صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

روزگار سیاه بازار قیر

۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۲۰
کد خبر: ۳۶۴۲۰۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
بازار قیر کشور به دلیل مشکلاتی از جمله قیمت اولیه قیر، نحوه تعیین خوراک، رشد شرکت‌های تولید کننده با مقیاس کوچک و قیر تهاتری روزگار سختی را می گذراند که این امر بر روی کیفیت کالاهای تولیدی اثر گذار بوده و در نهایت باعث از دست دادن بازارهای صادراتی شده است.

به گزارش خبرنگارگروه اقتصاد ، قیر به عنوان یکی از فرآورده‌های نفتی پرکاربرد شناخته شده که در بازار بین‌المللی تقاضا فراوانی دارد.

بنا بر آمار در حال حاضر سالانه 100 میلیون تن قیر در جهان تولید و مصرف می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در طی دو سال آینده تقاضای جهانی قیر از حدود 100 میلیون تن به 120 میلیون تن در سال برسد.

بازاری که نشان از وجود پتانسیل بالا در فروش دارد و صنعت قیر کشور در صورت غنیمت شمردن این فرصت می‌تواند با گسترش آن در راستا افزایش سهم خود در بازار جهانی تلاش کند.

احسان باقریان نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران ظرفیت بازار قیر کشور را حدود پنج میلیون و 200 هزار تن می‌داند که از این میزان در حدود سه میلیون تن آن صادر می‌شود.

باقریان مشکل اصلی صنعت قیر کشور را قیر تهاتری می‌داند که میزان آن چهار میلیون تن در سال اعلام شده و این میزان به نظر اتحادیه کارشناسی شده نیست که باید کاهش پیدا کند.

وحید شیخی رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در خصوص مشکلات بازار قیر معتقد است قیر تهاتری و ترانزیت از کشور عراق به اسم قیر ایران آن هم با کیفیت پایین آسیب چشمگیری به برند قیر ایران وارد کرده است.

همچنین فروش قیر در بازارهای صادراتی کمتر از بازارهای داخلی یکی دیگر از چالش‌های این صنعت است به گونه‌ای که در سال گذشته سه میلیون تن قیر به ارزش 800 میلیون دلار صادر شد که قیمت آن در مقایسه با قیر داخلی 80 تا 150 هزار تومان کمتر بوده است.

حسن تاجیک عضو هیئت مدیره اتحادیه کمیسیون قیر در گفت‌وگو با درخصوص آسیب شناسی بازار قیر کشور گفت: صنعت قیر از سال 94 درگیر مشکلاتی از جمله ‌بحران تعیین قیمت اولیه قیر، نحوه تعیین خوراک و رشد شرکت‌های تولید کننده با مقیاس کوچک در بازار شده است.

این کارشناس صنعت قیر با اشاره به اینکه وجود بنگاه‌های کوچک توان رقابتی را از آنها گرفته و همین امر بر روی کیفیت صنعت قیر تأثیرگذار بوده، عنوان کرد: کشورهایی مانند هند، امارات و عمان علاوه بر اینکه قیر خریداری شده از ایران را مصرف می کنند آن را صادرات مجددا نیز می کنند که این کشورها با افت کیفیت قیمت خود را کاهش داده و همین باعث می‌شود در بخش کاهش نرخ صادر کننده‌ها نقش موثری داشته باشند.

تاجیک در خصوص بحث‌های مالیاتی صنعت قیر نیز گفت: صحبت‌هایی از حذف مالیات از این صنعت صورت گرفته ولی خوراک قیر مجددا شامل مالیات شده است، که این امر بر روی قیمت نهایی تاثیر می گذارد و مصرف کننده نهایی موظف به پرداخت آن است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کمیسیون قیر عنوان کرد: در شرایط فعلی قیر ایران 50 تا 60 دلار پایین‌تر از قیمت واقعی خود است که این میزان از سود صادرکنندگان و در نهایت منافع ملی کشور را کاهش می‌دهد.

تاجیک اظهار کرد: مشکلات پیش آمده در این صنعت و پیگیری برخی از مسئولین آن سبب شد که در نهایت تصمیم گیری‌ها به صورتی باشد که هر دو هفته یکبار قیمت گذاری انجام شود، در کنار این مسئله اعلام کردند قیمت با دلار آزاد تعیین می‌شود که در مجموع باعث از دست دادن بازار صادراتی ما شده به گونه‌ای که از 3 هزار و 500 تن صادرات سال گذشته به 3 هزار و 50 تن رسیده ایم و با این شرایط به دو هزار تن نزول خواهیم کرد.

بنا بر اعلام کارشناسان این حوزه، دفاع بد ما و آدرس‌دهی‌های اشتباه که برای اصلاح قیمت صورت گرفته شرایط را برای تولید کنندگان سخت‌تر می‌کند. همچنین تعیین قیمت 45 روز تا 2 ماه برای فرآورده های نفتی و نظم در دادن خوراک واحدهای تولیدی از نمونه اقداماتی است که می تواند در بهبود شرایط گام بردارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *