اژدهای پرنده در خدمت ارتش ایران+عکس
سی ۱۳۰ میتواند با فراغ بال و بدون نگرانی از بحث تهدیدات ضد هوایی یا هوایی، بمبهای خود را بر روی منطقه مورد نظر پرتاب کند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، مرحله نهایی هفتمین رزمایش فدائیان حریم ولایت طی روزهای گذشته و با حضور طیف گستردهای از پرندههای موجود در نیروی هوایی ارتش در مرکز ایران برگزار و طبق روال همه رزمایشهای مهم نیروهای مسلح، با استفاده از تجهیزات و تمرین تاکتیکهای جدید همراه بود.
یکی از مهمترین اتفاقات این رزمایش، بکار گیری هواپیمای مشهور ترابری هرکولس در نقشی جالب و برای اولین بار بود و بر این اساس، در جریان این تمرینات رزمی، شاهد رها سازی بمبهای سبک و سنگین از دو فروند هرکولس بودیم.
یکی از مهمترین اتفاقات این رزمایش، بکار گیری هواپیمای مشهور ترابری هرکولس در نقشی جالب و برای اولین بار بود و بر این اساس، در جریان این تمرینات رزمی، شاهد رها سازی بمبهای سبک و سنگین از دو فروند هرکولس بودیم.
طبق سناریوی اجرا شده توسط نیروی هوایی ارتش، یکی از هواپیماهای مورد نظر نزدیک به ۵۰ بمب تمرینی و هواپیمای دیگر سه بمب دو هزار پوندی به سمت اهداف تعیین شده، پرتاب شد؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ نیروی هوایی کشورمان رخ داده و بر این اساس، از یک هواپیمای ترابری در نقش پرنده بمب افکن استفاده شده است.
هرکولسها علیه جنگلهای ویتنام
برای اولین بار ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیمای C-۱۳۰، در دوره جنگ ویتنام استفاده به نوعی رزمی از هرکولس را آغاز کرد.
این هواپیما حامل بمبهای دیزی کاتر بود که نوعی بمب ترموباریک محسوب میشد و با پرتاب این بمب ها، در جنگلهای انبوه ویتنام مساحتی لازم برای فرود بالگردهای آمریکایی پاکسازی میشد.
البته در حال حاضر بمب معروف به مادر تمام بمبها یا MOAB نیز قابلیت حمل و پرتاب از سی ۱۳۰ را دارد.
پرتاب دیزی کاتر از سی ۱۳۰ آمریکایی
روش اجرای آن هست به این صورت است که هم بمب دیزی کاتر و هم مادر تمام بمبها بر روی یک صفحه متحرک قرار گرفته و صفحه مورد نظر و بمب روی آن از هواپیما به بیرون پرتاب میشود و بعد از جدا شدن بمب از صفحه مورد نظر، بسته به ارتفاع پرتاب و زمان مورد نظر برای رسیدن به هدف، چتری از پشت بمب باز شده یا ممکن است چتر استفاده نشود و بمب به سمت زمین روانه میشود.
هرکولسها علیه جنگلهای ویتنام
برای اولین بار ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور طراح و سازنده هواپیمای C-۱۳۰، در دوره جنگ ویتنام استفاده به نوعی رزمی از هرکولس را آغاز کرد.
این هواپیما حامل بمبهای دیزی کاتر بود که نوعی بمب ترموباریک محسوب میشد و با پرتاب این بمب ها، در جنگلهای انبوه ویتنام مساحتی لازم برای فرود بالگردهای آمریکایی پاکسازی میشد.
البته در حال حاضر بمب معروف به مادر تمام بمبها یا MOAB نیز قابلیت حمل و پرتاب از سی ۱۳۰ را دارد.
پرتاب دیزی کاتر از سی ۱۳۰ آمریکایی
روش اجرای آن هست به این صورت است که هم بمب دیزی کاتر و هم مادر تمام بمبها بر روی یک صفحه متحرک قرار گرفته و صفحه مورد نظر و بمب روی آن از هواپیما به بیرون پرتاب میشود و بعد از جدا شدن بمب از صفحه مورد نظر، بسته به ارتفاع پرتاب و زمان مورد نظر برای رسیدن به هدف، چتری از پشت بمب باز شده یا ممکن است چتر استفاده نشود و بمب به سمت زمین روانه میشود.
بمبهای اس دی بی زیر بال هرکولس
هرکولس البته در نقش رزمی دیگری نیز وارد کار شده و تا به امروز نیز در این نقش باقی مانده است و آن هم بحث توپخانه پرنده است. در مدلهای جدید سری AC-۱۳۰، در کنار توپها تعدادی بمبهای هدایت ماهوارهای مثل سری SDB نیز بر روی این بمب افکن نصب شده و قابلیت پرتاب را دارند.
هرکولسهای نهاجا در نقش بمب افکن
هواپیمای ترابری C-۱۳۰ همچون بسیاری دیگر از ارتشهای جهان، به نوعی اسب بارکش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی خصوصا در سالهای جنگ تحمیلی بوده است.
این پرنده خوش ساخت شاید میلیونها ساعت تا به امروز برای این سرزمین پرواز و نقشی شاید کمتر دیده شده، اما بسیار مهم در سالهای دفاع مقدس و در سالهای بعد از جنگ در توان دفاعی کشور ما ایفاء کرده است.
حمل مهمات، نیروهای نظامی، آذوقه، مجروحین و بسیاری موارد دیگر همه و همه از جمله وظایف این پرنده ۴ موتوره محسوب میشود.
این هواپیما در مدل اچ که در کشور ما وجود دارد حدودا توان حمل ۲۰ تن بار را دارد.
مشخصات ابعاد بخش بارگیری در هرکولس از این قرار است: طول در حدود ۱۲ متر، عرض در حدود ۳ متر و ارتفاع در حدود ۲.۷۵ متر است.
هرکولس بمب افکن؛ برای کجا و چه هدفی؟
شاید برای تقریبا همه شما این سوال پیش بیاید که اصولا تبدیل یک هواپیمای ترابری ۴ موتوره به یک بمب افکن اقدامی مفید است؟ برای پاسخ به این سوال باید به شرایط ویژه ایران، منطقه خاورمیانه و البته تجربیات اخیر خصوصا در سوریه و عراق اشاره کرد.
زمانی شما با دشمنی رو به رو هستید که به صورت غیر متقارن و شبیخون مانند مبارزه میکند و مشخص نیست در چه زمانی از روز یا شب به شما حمله خواهد کرد.
روش استاندارد پاسخ گویی به چنین دشمنی از راه هوا مشخصا استفاده از هواپیماهای جنگی و بالگردها است.
اما اگر به هر دلیلی این وسایل در دسترس نبود و آنچه شما صرفا داشتید یک هواپیمای باربری بود چه؟ یا آنکه نیاز به استفاده از حجم وسیعی مهمات جهت جلوگیری از پیشرفت این دشمن بود؟
پرتاب بمبهای سبک تمرینی از هرکولس نهاجا
در حقیقت هرکولسهای نهاجا تغییر کاربری نداده اند بلکه صرفا به عنوان یک توانایی جدید برای آنها بحث حمل بمب و پرتاب آنها تعریف شده است.
هرکولس هواپیمایی است که توان نشست و برخاست در شرایط غیر استاندارد را نیز دارد و میتوان در بدترین شرایط ممکن نیز بمبها را در این هواپیما بار زده و بر روی هدف تخلیه کند.
پرتاب بمبهای دو هزار پوندی از هرکولس نهاجا
مشخصا این حرکت نوعی ایده آل از عملیات بمباران هوایی علیه دشمن نخواهد بود، ولی در شرایطی که دشمن مورد نظر در حال حمله به مواضع خودی است میتوان از این روش برای رساندن قدرت آتش و پشتیبانی از نیروهای خودی استفاده کرد.
فراموش نکنید در سناریوهایی مثل عملیاتهای ضد تروریستی و در شرایطی که دشمن مورد نظر فاقد توان هوایی یا ضد هوایی خاصی است، سی ۱۳۰ میتواند با فراغ بال و بدون نگرانی از بحث تهدیدات ضد هوایی یا هوایی برای مدت زیادی روی هدف مورد نظر باقی مانده و در صورت لزوم بمبهای خود را بر روی منطقه مورد نظر پرتاب کند.
مسئله مدت زمان پرواز روی هدف یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین بحثها در زمینه عملیاتهای پشتیبانی نزدیک هوایی خصوصا در جنگهایی با شرایط فعلی عراق و سوریه است که شما با یک دشمن منظم و یونیفورم پوش طرف نیستید و دشمن چریک میتواند هر لحظه به شما حمله کند.
برای داشتن پوشش هوایی در حالت عادی و در حجم آتش بالا، به یک جنگنده به همراه پشتیبانی سوخت رسان نیاز خواهد بود که این کار، هزینههای عملیاتی را شدیدا افزایش میدهد، اما در مورد پرندهای مثل هرکولس این امکان وجود دارد که زمان بسیار بیشتری روی هدف مورد نظر باقی ماند تا در صورت نیاز اقدام به پرتاب بمبها کند.
با توجه به اینکه پیش از این نیز، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از ساخت بمبی ۱۰ تنی توسط این نیرو (با نام کنایه آمیز "پدر همه بمب ها") خبر داده بود که با هواپیمای باری ایلوشین، امکان پرواز و پرتاب آن علیه هر دشمنی وجود دارد، مشخص میشود که هم سپاه و هم ارتش، این قابلیت مهم را در پرندههای باری خود مورد توجه قرار داده و عملیاتی کرده اند.
با این اوصاف، مشخص است که چنین تمرین و مهارتی، جهت تامین بخشی از نیازهای کشورمان در مقابله با یک دشمن خاص است و بر همین اساس، تجارب به دست آمده از حضو مستشاران نظامی کشورمان در جبهههای دوردست مقابله با تروریستهای تکفیری - صهیونیستی، اکنون و در مراحل مختلف، تبدیل به سامانهها و تاکتیکهای جدید در زمین و آسمان میشود.
منبع:جهان نیوز
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *