صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حضور ایران در بازار اوراسیا

۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۱۵
کد خبر: ۳۶۴۱۶۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
اتحادیه اقتصادی اورآسیا با هدف تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار، خدمات و ایجاد سیاست‌های مشترک در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه بین اعضای این اتحادیه تشکیل شد، ایران با عضویت در این اتحادیه می‌تواند برای صدور کالا تعرفه‌های ترجیحی بگیرد.

به گزارش گروه اقتصاد ، قرار گرفتن در فرآیندهای منطقه‌ای، به دلیل ترویج و مدیریت تعاملات اقتصادی با اقتصادهای جهانی می‌باشد، ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای خاورمیانه و از لحاظ ژئوپلتیک یکی از کشورهای غرب آسیا است که با همسایگی با 15 کشور و مرزهای خشکی و آبی، موقعیت ویژه‌ای را در منطقه و فضای بین المللی ایجاد کرده است، یکی از امتیازهای ایران از لحاظ جغرافیایی اتصال به منطقه اورآسیا است، اتحادیه اقتصادی اورآسیا با هدف تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات و ایجاد سیاست‌های مشترک در زمینه انرژی، صنعت و کشاورزی و وسایل نقلیه بین اعضای این اتحادیه تشکیل شد، این اتحادیه با عضویت کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقزستان، ارمنستان و قرقیزستان در ژانویه سال 2015 به طور رسمی شروع به کار کرد، کشورهای عضو این اتحادیه دارای منابع عظیم گاز و نفت هستند و بیشتر انرژی کشورهای اروپایی از همین طریق تامین می شود.

روسیه بارها خواستار عضویت ایران در این اتحادیه شده است، وجود ایران به عنوان راه ترانزیتی بین آسیا و اروپا منجر به انعقاد قرارداد کریدور شمال - جنوب شد و از این طریق هند و چین حمل و نقل خود را بین آسیا و اروپا از طریق ایران انجام می دهند، این قرارداد هم موقعیت ایران را استراتژیک تر کرده و هم همکاری و اهداف این کشورها را در یک راستا قرار داده است.

 از آنجایی که ایران برای تامین اهداف توسعه‌ای خود در چارچوب مدل توسعه صادرات، نیازمند فناوری، سرمایه و بازارهای منطقه‌ای و جهانی به ویژه برای سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز است به نظر می رسد که مهمترین انگیزه دولت دوازدهم در گسترش و توسعه روابط اقتصادی – تجاری دو جانبه و چند جانبه، در نگاه به شرق با تامین اهداف اقتصادی و تکنولوژیک است.

 با توجه به موفقیت سیاسی و اقتصادی، ایران طی چند سال اخیر، متاسفانه هنوز به الگوی موفق در زمینه توسعه اقتصادی دست نیافته است، حضور در همگرایی منطقه‌ای مانند اورآسیا که مشترکات فرهنگی، اجتماعی زیادی با ایران دارند، می تواند اولا با الگوگیری از کشورهای همجوار با اقتصادی رو به رشد همگام با انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری خارجی در جهت رسیدن به این توسعه اقتصادی گام برداشت. دوما راهی برای اجرای پروژه های نوآوری مشترک و افزایش رقابت در توانایی کشورهای این منطقه خواهد بود.

با توجه به اینکه در سند چشم انداز بیست ساله کشور استراتژی ارتباط با جهان خارج برای استفاده از امکانات جهانی و رفع موانع بین المللی مد نظر قرار گرفته است، بنابراین عضویت در این اتحادیه می‌تواند پتانسیل‌های بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی کشور به ارمغان آورد،کشورهای عضو این اتحادیه کشورهای در حال ظهور و تبدیل شدن به قدرت‌های بزرگ در عرصه های جهانی هستند.

ایران با عضویت در این اتحادیه می‌تواند برای صدور کالا تعرفه‌های ترجیحی بگیرد، در همین راستا اولا باید مشخص شود که چه کالایی قرار است صادر شود و چه کالایی قرار است که وارد شود.

در این اتحادیه‌ها و منطقه گرایی‌ها معمولا هر کشوری ابتدا در پی منافع اقتصادی خود است و تلاش در کسب امتیاز از طریق چانه زنی از طرف مقابل دارد، نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که ابتدا باید بتوانیم از طریق تحقیقات گسترده و جدی نیازهای بازار آنها را بشناسیم، به عنوان مثال کشور بلاروس توانمندی بسیار خوبی در صادرات لبنیات دارد، کشور ایران هم در این حوزه صادرات خوبی دارد اما با عضویت در این اتحادیه، رقیبی پیروز خواهد بود که کیفیت بالاتر و قیمت کمتر ارائه دهد یا کشور قزاقستان در تولید و صادرات گوجه فرنگی در این اتحادیه رقیبی کم نظیر است، در حالی که سهم ایران از صادرات گوجه فرنگی به روسیه بسیار ناچیز بوده است بنابراین قزاقستان از فرصت بهره برده و بازار گوجه فرنگی در این اتحادیه را در دست می گیرد.

شناسایی این بازارها کمک می کند تا اولا میزان صادرات را بیشتر و واردات را کمتر کنیم و از این طریق تراز تجاری کشور مثبت شود اما، اگر ایران توانایی جذب مشتری در این بازار را نداشته باشد واردات به شدت افزایش می یابد و تراز تجاری منفی و به ضرر کشور خواهد بود.

 همچنین اکثر کشورهایی که با اعضای این اتحادیه مراودات تجاری دارند، کشورهایی مانند چین، هند و کره جنوبی هستند که قدرت های اقتصادی منطقه آسیا به حساب می آیند بنابراین بایستی کالاهای تولید داخلی به قدری از کیفیت و استانداردهای بین المللی مطلوب برخوردار باشند که بتوانند با کالاهای آنها رقابت داشته باشند اینکه صرفا بر برخی از کالاها تعرفه ترجیحی بسته شود، اگرچه راه حل مناسبی است تا کالاهای ایرانی در رقابت با کالای این اتحادیه قرار بگیرند و فرصت‌های تجاری زیاد و همه جانبه ای را به خصوص برای بخش خصوصی کشور فراهم آورد اما از آنجایی که سود و زیان ناشی از برقراری این تعرفه ها قابل پیش بینی نیست، بایستی این کار با برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

حضور در نمایشگاه بین المللی اکسپوی عشق آباد ترکمنستان که در حوزه صنعت و موتورشو و تولیدات حلال در بهمن ماه برگزار خواهد شد فرصت خوبی را برای صدها تولیدکننده و بازرگان ایرانی فراهم می‌آورد تا با حضور در این نمایشگاه همگام با ارائه توانمندی‌های خود، از بازار 16 کشور منطقه به ویژه اتحادیه اوراسیا دیدن نمایند و از نزدیک تولیدات و کیفیت کالا و خدمات آنها را رصد کرده و برای عضویت در این اتحادیه آمادگی پیدا کنند.

 جمال رازقی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی شیراز

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *