جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم/ توهم و خیالپردازی آمریکا! / مرز عقلانیت و دیوانگی!
توهم و خیال پردازی آمریکا!
عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک پستی در کانال تلگرامش منتشر کرد که در آن می خوانید: سرگئی لاوروف به خبرنگاران در مسکو گفت که ما را نه فقط متهم به مداخله در انتخابات آمریکا بلکه انتخابات کشورهای دیگر بدون ذرهای مدرک کردهاند. به طور کلی هیچ محدودیتی برای خیال پردازی وجود ندارد. این اظهارات او یک روز بعد از آن مطرح شد که واشنگتن اعلام کرد که نخستین اتهامها در تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات آمریکا علیه سه دستیار سابق کمپین انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ مطرح شدهاند.
ما جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم!
عبدالله گنجی چندی پیش در کانال تلگرامش نوشت که از این پس مطالبی را به صورت سریالی و مستمر از امام خمینی در قالب «مصاحبه غیرحضوری با امام خمینی» در قالب سوال و جواب منتشر خواهد کرد. این مصاحبه را در ادامه می خوانید: حضرت امام، شما از واژه «جمهوری اسلامی لفظی» استفاده کردید و چنین حکومتی را رد کردید. اینکه حکومت باید محتوایش اسلامی باشد یعنی چه؟ ما جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم. اینکه ما دائما راجع به این معنا سفارش می کنیم که باید حالا که رژیم، رژیم اسلامی است، محتوا هم محتوای اسلامی باشد برای این است که یک مملکتی که مدعی است من مسلم هستم، افرادش ادعا می کنند که ما مسلم هستیم. لکن در بسیاری از جاها دیده می شود که پایبند احکام اسلام نیستند. بسیاری از اشخاص ادعای اسلام می کنند،همان ادعاست، دیگر در عمل وقتی که مشاهده بکنید می بینید که خبری از اسلام نیست. ما که می گوییم حکومت همانطور که اسلامی است، محتوایش هم اسلامی باشد، یعنی هرجا که شما بروید، در وزارتخانه که شما بروید، در هر ادارهای که شما بروید، در هر کوچه و برزن که شما بروید، در بازار که بروید، در هر مدرسه و دانشگاه که شما بروید، آنجا اسلام را ببینید، احکام اسلام را ببینید. این برای این است که ما حکومت اسلامی خواستیم.ما جمهوری اسلامی لفظی نخواستیم.ما خواستیم که حکومت الله در مملکتمان و ان شاالله در سایر ممالک هم اجرا بشود. «صحیفه امام جلد 8 صفحه 282 »
عقلانیت یا دیوانگی، مسئله این است
رضا سراج فعال رسانه ای: همافزایی جنگ اقتصادی با جنگ نرم (تلاش برای تغییر نگرش مردم) لیبرالهایی را به قدرت رساند که آمریکا را کلید حل مشکلات میدانستند. لیبرالهای توسعهگرا در حلقه موسوم به نیاوران، حل مشکلات اقتصادی و رسیدن به توسعه را منوط به دو موضوعِ تغییر رفتار ج.ا.ایران در سیاست خارجی و تعامل راهبردی با آمریکا نموده و بر آن روکشی از تدبیر، عقلانیت و اعتدال کشیدند. عناصر این حلقه، در اثر سهل اندیشی و نفوذ پذیری دچار اشتباه محاسباتی گردیده و از یک سو معتقد به تغییر ایالات متحده در دوران اوباما شده و از سوی دیگر، اعتماد مجدد به آمریکا را خواستار گردیدند. اینان با تجویز تنش زدایی و اعتماد سازی، خواهان واگذاری مزیتهای راهبردی ایران به طرفهای مقابل برای بازی به اصطلاح عقلانی «برد-برد» شدند. اکنون با یک تجربه تاریخی دیگر، پرسش محوری این است که آیا آمریکا کلید حل مشکلات اقتصادی بود یا خود مشکل؟! چرا کسانی که تا دیروز به جای نکوهش رفتار غرب در قبال ایران، به سرزنش ج.ا.ا پرداخته و صراحتا میگفتند : «این ما هستیم که سر سلوک و سازش با دنیا نداریم» اکنون مذاکره با آمریکا را دیوانگی میدانند؟! پاسخ روشن است؛ اثبات چند باره عقلانیتت گفتمان انقلاب اسلامی و از طرف دیگر نفوذ پذیری و اشتباه محاسباتی غربگرایان، مرز عقلانیت و دیوانگی در همین جا نهفته است.
همكاریهای 2كشور در مبارزه با تروريسم
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه همزمان با سفر پوتین به تهران یادداشتی با عنوان منافع مشترك با همسايگان شمالی نوشت:
«يك از مهمترين نكاتی كه سفر روز چهارشنبه ولاديمير پوتين رئيسجمهور روسيه به تهران يادآوری ميكند اين واقعيت است كه روابط 2كشور علاوه بر ابعاد بينالمللی و دوجانبهای كه در گذشته از آن برخوردار بود و طی 3سال گذشته تعميق و گسترش قابلتوجه يافته از دو بعد جديد همكاریهای منطقهای خاورميانهای و اوراسيایی نیز برخوردار شده است. در فاصله سفر آذرماه سال 1394 رئيسجمهور روسيه به تهران و ديدار وی با رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوری اسلامی ايران همكاریهای 2كشور در مبارزه با تروريسم و برقراری آرامش و ثبات در خاورميانه نتايج بینظير و محسوسی داشته است. اين دستاورد ناشی از رويكردهای مشترك راهبردي 2كشور و شناخت واقعی از ظرفيتهای متقابل دو طرف و پيوند خوردن آن به هم است. علاوه بر اين كريدور شمال و جنوب كه يك طرح راهبردی اقتصادی است و منطقه بزرگی را از شبهقاره هند، خليجفارس تا شمال روسيه و اروپای شرقی و مركزی را از طريق 3كشور ايران، آذربايجان و روسيه به هم پيوند میدهد برای بار دوم در فاصله كمتر از يك سال روسای جمهور 3كشور را گرد هم آورده است و اين طرح كه منافع بلندمدتی برای كشورهای منطقه دارد بيش از همه سالهای گذشته به واقعيت و عملياتی شدن نزديك شده است. اين اميد وجود دارد كه 3كشور با كمك هند كريدور شمال و جنوب را به بخشی از اولويتهای اصلی خود در حوزه ترانزيت و انرژی تبديل كنند و كارگروه و برنامهای مشترك و ثابت برای عملياتی كردن كامل و پايدار اين كريدور و حمل بار از طريق آن با توجه به مزيتهای فراوانی كه نسبت به ديگر مسيرها دارد ايجاد كنند. ملاقات و گفتوگوی رؤسای جمهور 2كشور كه دهمين ديدار آنان طی 4سال گذشته است علاوه بر مرور طرحهای جاری همكاری ميان 2كشور انتظار میرود كه برداشتن گامهای بلندی در همكاری 2كشور در حوزه انرژی و حضور و سرمايهگذاری كمپانیهای بزرگ روس در ميدانهای نفتی و گازی ايران و همچنين در زمينه همكاری ايران با اتحاديه اقتصادی اوراسيا به دنبال داشته باشد. رايزنیهای پيوسته ميان ساختارهای 2كشور در حوزه اقتصادی تلاش میكند در كنار گسترش تعاملات سياسی، امنيتی، فرهنگی و دانشگاهی حجم مبادلات 2كشور را به سطح قابلقبولی متناسب با ظرفيتها برساند. رشد نزديك به 40درصدی صادرات از ايران به روسيه در ششماهه اول 2017 در مقايسه با ششماهه اول 2016 نشان میدهد كه با وجود همه كاستیها، ظرفيتهای توليدی كشور در حال آشنايی و آشتی با بازارهای شمالی است. برنامهريزی برای توليد صادراتمحور، ايجاد شبكه تأمين كالا، تقويت پايانههای صادراتی، ساختارسازی جهت تبديل ايران به هاب ترانزيت غلات روسيه به بازارهای جهانی و بسترسازی برای توسعه صنعت گردشگری برای جذب درصدی از نزديك به 3ميليون گردشگر روسی كه با هدف فرهنگی و تاريخی سفر میكنند از جمله مواردی است كه در داخل كشور و به منظور استفاده از فرصتهای پديده آمده میبايست مورد توجه قرار گيرد.