صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تئاتر نسبت به گذشته گران شده است/کارگردان باید به جای مسائل مالی به خود اثر بپردازد+عکس

۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۶۲۸۵۸
کارگردان نمایش کروکی گفت: در بخش اقتصادی، فعالیت در تئاتر دشوارتر شده زیرا تئاتر ایران به طور کلی هنری گران شده است. البته خوشبختانه بازخورد مخاطبان از تئاتر بالاتر رفته و اکثر سالن‌های تئاتری تهران پر مخاطب هستند.

مجتبی احمدی نویسنده و کارگردان نمایش "کروکی" در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص چگونگی شکل گیری متن این اثر گفت: این نمایشنامه برداشت از هیچ منبع خاصی نبوده و به نوعی اعتراضی به خویشتن است. اتفاقی که به طور کامل زاییده ذهن شخص من است. اعتراضی که از گذشته در من شکل گرفته و طی دو سال پیش به بلوغ رسیده تا آنجا که سال پیش نگارش آن را به اتمام رساندم.

وی در همین راستا ادامه داد: من به دنبال طرح چالشی انسانی در متن بودم و سعی کردم شخصیت اصلی را با چالشی جدی روبرو کنم. این شخصیت در ابتدا از زمین و زمان گلایه دارد. شخصیت مرد اثر به دنبال شخصی است که مسیر زندگی او را به اینجا کشانده و در آخر داستان با خود روبرو می‌شود.

کارگردان نمایش "مردی با گلی در دهان" درباره فضای شاعرانه اثر تاکید کرد: این نمایش اتفاقی اعتراضی و در برخی مواقع عاشقانه است و شاید نوع دیالوگ‌ها و شیوه ادای آنها برای مخاطب فضایی شاعرانه را نیز تداعی می کند. هر تماشاگر می‌تواند برداشتی از نوع دیالوگ‌ها داشته باشد و شاعرانگی هم نوعی از برداشت شخصی مخاطب است. برای من مهم وجه اعتراض گونه در بخش‌های مختلفی از زندگی این کاراکتر است.

وی در مورد انتخاب "سعید چنگیزیان" برای ایفای تنها نقش این اثر تصریح کرد: من به دنبال بازیگری بودم که به طور همزمان به احساس و تکنیک تسلط داشته باشد. این نقش نیازمند بازیگری توانمند بود که توامان بتواند دو اتفاق را رقم با هم بزند. سعید چنگیزیان بدون شک تنها بازیگری بود که می‌توانست این نقش را به خوبی ایفا کند.

این کارگردان جوان اجرای آثار تک نفره یا مونولوگ را دشوار خواند و افزود: کار روی آثار مونولوگ بسیار سخت است و این نمایش هم ریسک خود را داشت. بسیاری از دوستان پیشنهاد دادند که زمان نمایش باید حداکثر چهل دقیقه باشد اما خدا را شکر نوع طراحی، بازی و موسیقی باعث شد که مخاطب به هیچ وجه در زمان اجرای اثر دچار خستگی نشود.

وی افزود: تئاتر اجرا کردن کار بسیار سختی است زیرا به صورت مستقیم با روح و روان مخاطب در رابطه هستی و این درگیری در ابتدا از خود شخص نویسنده آغاز می شود. در بخش اقتصادی، فعالیت در تئاتر دشوارتر شده زیرا تئاتر ایران به طور کلی هنری گران شده و شما برای تولید یک اثر از طراحی صحنه تا هزینه سالن و دستمزد بازیگران با مبالغ سنگینی روبرو می‌شوید. البته خوشبختانه بازخورد مخاطبان از تئاتر بالاتر رفته و اکثر سالن‌های تئاتری تهران پر مخاطب هستند.

احمدی با اشاره به لزوم حمایت بیشتر مسئولین فرهنگی به حوزه نمایش خاطرنشان کرد: تئاتر ایران نسبت به سالهای گذشته رشد قابل توجهی داشته و مردم نیز از آن به عنوان یک دغدغه اجتماعی یاد می کنند. با این وجود تئاتر نیازمند حمایت‌های بیشتر از سوی مسئولین فرهنگی است تا حداقل از لحاظ مالی کمی راه هموارتر شده و کارگردانان به جای پرداختن به مسائل مالی به خود اثر فکر کنند.

گفتنی است نمایش "کروکی" به نویسندگی و کارگردانی "مجتبی احمدی" هر شب ساعت 18:45 دقیقه در سالن شماره یک تماشاخانه ارغنون روی صحنه خواهد رفت. سعید چنگیزیان در این نمایش مونولوگ به ایفای نقش پرداخته و علی سینا رضانیا طراحی و اجرای موسیقی آن را بر عهده داشته است.

همچنین سپند امیرسلیمانی، ژیلا صادقی و الهام کردا در این نمایش به صورت تصویری به ایفای نقش پرداخته اند. کروکی داستان زندگی مردی است که به علامت سوال‌هایی در زندگی‌اش رسیده و اتفاقات زندگی‌اش را در برخورد با خودش به چالش می‌کشد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *