صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

بانوی عمارت بهار 97 آماده پخش می‌شود/فیلمنامه‌نویس هیچ جایگاهی در آثار هنری ندارد/فقدان تهیه کننده کاربلد مشکل سینمای ایران است

۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۶۱۱۲۲
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
نویسنده سریال "گمشدگان" گفت: برای اوایل سال آینده یعنی بهار 97 تولید "بانوی عمارت" به پایان می رسد اما پخش آن بستگی به نظر و برنامه های سازمان و توافقات فی مابین دارد.

احسان جوانمرد نویسنده سریال "بانوی عمارت" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درباره اثر جدید خود گفت: نام موقت این سریال "افتاده‌ها" است که به تهیه کنندگی مجید اوجی و کارگردانی علیرضا امینی در گروه فیلم و سریال شبکه دو برای پخش در نوروز 97 ساخته خواهد شد.

وی افزود: "افتاده‌ها" یک کمدی اجتماعی است و حدود یک ماه دیگر تولید آن آغاز می شود. در حال حاضر این سریال در مرحله پیش تولید است و بازیگران با مشورت محمدرضا شریفی نیا انتخاب می شوند.


جوانمرد درباره سریال "بانوی عمارت" نیز اظهار کرد: این اثر هفت سال پیش با نام "آهو" به سازمان ارائه شد اما بنا به دلایلی که مهم‌ترین آن تغییرات زیاد مدیریتی در حوزه فیلم و سریال بود در آن تاریخ ساخته نشد تا اینکه سال گذشته با آرامشی که در حوزه مدیریت فیلم و سریال سازمان صدا و سیما حاکم شد بالاخره طلسم ساخت سریال "بانوی عمارت"  شکسته شد و مهرماه امسال در کاشان کلید خورد.

وی درباره ایده و فضای این سریال بیان کرد: بانوی عمارت حاصل چند سال مطالعه مستمر در حوزه تاریخ است و من از اولین روزهایی که با دوستانم یک دوره مطالعه منظم متون دست اوّل تاریخی را شروع کردم به لحنی از قصه‌گویی در زمان قاجار فکر کردیم که شاید تا امروز تجربه نشده باشد. ایده اولیه این بود که دختری فقیر به نام آهو از روستایی در حاشیه کویر به تهران بیاید و در عمارت قجری به یک شاهزاده خدمت کند و ما به بهانه روایت زندگی این دختر، مناسباتی که طبقات مختلف جامعه در دارالخلافة آن زمان را داشتند در دو دوره ناصری و مظفری روایت کنیم.

این نویسنده ادامه داد: سریال بانوی عمارت قرار است دو داستان عاشقانه در دو مقطع از تاریخ را روایت کند. شخصیت‌های سریال غیر از دو کاراکتر که واقعا در تاریخ وجود داشته‌اند همگی حاصل تخیل نویسنده هستند و البته باید در نظر داشت که شخصیت‌ها و حوادث قصه با فرازهای مهمی از تاریخ آن دوره گره خورده‌اند.

وی درباره لوکیشن‌های "بانوی عمارت" اظهار کرد: بخش عمده‌ای از قصه بانوی عمارت در تهران می‌گذرد اما متناسب با روایت قصه لوکیشن‌های متعددی در شهرهای مختلف شناسایی شده و سریال در این فضاها فیلمبرداری می شود.

جوانمرد درباره همکاری با مجید مولایی اظهار کرد: در سال 92 زمانی که از ادامه نگارش قصه آهو منصرف شده بودم از طریق یک دوست متوجه شدم که مجید مولایی به دنبال متن می گردد و این مقطع همزمان با ساخت سریال "هفت سنگ" برای شبکه سه بود، متن را برای وی فرستادم و خوشبختانه مورد پسند واقع شد و در ادامه از سوی مدیریت وقت فیلم و سریال شبکه سه نیز با استقبال مواجه شد.

وی درباره آماده شدن سریال "بانوی عمارت" اظهار کرد: برای اوایل سال آینده یعنی بهار 97 تولید این اثر به پایان می رسد اما پخش آن بستگی به نظر و برنامه های سازمان و توافقات فی مابین دارد.

این نویسنده درباره وضعیت فیلمنامه نویسی در سینمای امروز تصریح کرد: اوضاع بغرنج و غیر قابل تحملی است. من در این عرصه صاحب تجربه و رزومه زیادی نیستم اما در همین تعداد آثاری که تا امروز کار کرده ام به نظرم فیلمنامه نویسان دیوار کوتاه سینمای ایران هستند و دیواری کوتاه تر از آنها وجود ندارد. همواره درباره مشکلات سینما جمله ای کلیشه‌ای از طرف مدیران و تهیه‌کنندگان بیان می شود و آن نبودن قصه و فیلمنامه خوب است اما هیچ‌وقت هیچ کس دلیل آن را بیان نمی‌کند.

وی ادامه داد: مگر می‌شود در کشوری که کارگردان ، بازیگر، فیلمبردار و صدابردار خوب وجود دارد فیلمنامه نویس خوب نداشته باشیم؟ اگر نداریم یا کم داریم حتما علتی دارد. به نظر من مهم‌ترین علت این نقیصه این است که در کشور ما هیچ بهایی به فیلمنامه نویس داده نمی شود. تهیه کنندگان فقط شعار می دهند که ما برای تحول در فیلمنامه حاضریم هر کاری بکنیم اما در عمل هیچ کاری نمی کنند و فیلمنامه‌نویسان ما چه مادی چه معنوی تحت شدیدترین فشارها مجبور به کار هستند.

نویسنده سریال "گمشدگان" در ادامه تصریح کرد: ازنظر مالی بزرگترین لطمه‌ها به صنف فیلمنامه نویس وارد می شود، غیر از یکی دونفر که البته حقشان است و به هر دلیل برند شده‌اند سایر فیلمنامه نویسان به دلیل دستمزدهای ناچیز و بعضا مضحکی که در نظر گرفته می‌شود اصلا فرصت و دل ودماغ درست نوشتن ندارند و معمولا برای گذران زندگی مجبورند همزمان چند کار را با کیفیت نازل بنویسند در حالی که دوست دارند با دستمزدی منصفانه و در فرصتی طولانی یک متن خوب و باکیفیت خلق کنند.

وی درباره نقش تهیه کنندگان در به وجود آمدن وضعیت فعلی فیلمنامه نویسان بیان کرد: به نظر من مشکل اصلی سینمای ایران فقدان تهیه‌کننده کاربلد و نبودن ساز و کاری مناسب برای تهیه متن خوب است. اگر تهیه کنندگانی مثل مجید مولایی پیدا شوند که دقیق و حساس باشند، متن را بفهمند و بتوانند با فیلمنامه نویس ارتباط برقرار کنند شاید مشکلاتی که در مورد فیلمنامه نویسان گفته می شود برطرف شود، اما واقعیت این است مجید مولایی هم وقتی بخواهد با فیلمنامه نویس حساب و کتاب کند بر اساس برآوردها و چارچوب هایی که وجود دارد این کار را می کند.

این نویسنده سینما افزود: به نظر من چه در تلویزیون و چه در سینما تنها زمانی بحران فیلمنامه به پایان خواهد رسید که اولا راه برای شناسایی و جذب چهره‌های جدید و گمنام باز شود، ثانیا فکری به حال وضعیت تاسف‌بار دستمزدها بشود چون فیلمنامه خوب زمانی نوشته خواهد شد که زندگی فیلمنامه نویس تامین باشد تا بتواند به فیلمنامه و پیچیدگی‌های آن فکر کند.

جوانمرد ادامه داد: بحث مهم بعدی امنیت روانی نویسندگان است چرا که در زمینه حقوق معنوی وضعیت بسیار فاجعه بارتر از حوزه دستمزدهاست. بی‌عدالتی در هنگام تنظیم قراردادها، نبودن قانون محکم در زمینه کپی رایت و از همه مهم‌تر فقدان اتحاد صنفی در بین خود فیلمنامه‌نویسان باعث شده تا فیلمنامه و فیلمنامه‌نویس عملا بی‌پناه باشند و هیچ ضمانت اجرایی برای جلوگیری از دست‌اندازی به متن توسط دیگران وجود نداشته باشد و نویسنده به عنوان خالق یک اثر نه تنها قدر نمی‌بیند و بر صدر نمی‌نشیند بلکه گاهی با دیدن محصول نهایی بر پرده سینما شگفت‌زده می‌شود.

نویسنده سریال بانوی عمارت اظهار کرد: در مورد تیتراژ و عناوین مجعولی مثل بازنویسی نهایی و باقی قضایا هم که صحبت نکنیم بهتر است چون ظاهرا یکی از حقوق مسلم فیلمسازان ما دخل و تصرف در متن فیلمنامه‌نویس و در پاره‌ای از موارد کشتن حقوق معنوی او با استفاده از حربه بازنویسی نهایی است.

وی درباره واکنش فیلمنامه نویسان به این دخل و تصرف ها بیان کرد: فیلمنامه نویس مجبور است از اثری که ساخته شده دفاع کند و در حالی که می داند چیزی که نوشته شده با اثر تولیدی متفاوت است سکوت باید کند و همه نقدها را بپذیرد در حالی که هیچ نقشی در سهل انگاری و خطاهایی که دراجرا روی داده، نداشته است.

جوانمرد درباره بهبود این وضعیت اظهار کرد: آروزیم این است که متن نوشته شده کامل و سالم ساخته شود آن وقت نویسنده اگر نقدی باشد با جان ودل می شنود اما درحال حاضر وضعیت به شکلی است که متاسفانه اکثر نویسندگان قدرت دفاع از متن خود در برابر تغییراتی که با نظر بازیگر، کارگردان و سایرین اعمال می شود را ندارد ولی در مقابل باید بداند که مسئول است چون اسمش به عنوان نویسنده در تیتراژ می‌آید. نویسنده در یک دوراهی احمقانه گرفتار می‌شود اگر بگوید اسم من باید از تیتراژ حذف شود هیچ وقت صاحب رزومه نمی‌شود و اگر حذف نکند باید جوابگوی اشتباهاتی باشد که نقشی در تولیدشان نداشته است.

وی با اشاره به متن بسیار خوبی که در طول چند سال برای سریال بانوی عمارت آماده شده است افزود: من در مورد سریال "بانوی عمارت" امیدوارم که با توجه به تعامل چند ساله با تهیه کننده و سازمان و رابطه درستی که تا اینجا شکل گرفته است اتفاقات خوبی بیفتد. به این پروژه خوشبین هستم چون کارگردانی خوش نام و دقیق و تهیه کننده‌ای کاربلد که جزو 5 تهیه کننده کاربلد تلویزیون است پای کار هستند.


جوانمرد در مورد ژانر مورد علاقه‌اش گفت: ژانر تاریخی را بیشتر از باقی ژانرها دوست دارم و برای تلویزیون بیشتر آثار قصه گو می نویسم چون مردم با آثار قصه گو بیشتر ارتباط برقرار می کنند.

وی درباره حضور خود در عرصه کارگردانی خاطرنشان کرد: من برنامه بلندمدتی برای خودم تعریف کرده بودم که ظرف چند سال آرام آرام از نویسندگی به سمت کارگردانی آثار خودم پیش بروم و حالا بعد از تجربیاتی که طی نگارش این آثار کسب کرده‌ام و همچنین تجربه‌های پراکنده‌ای که در ساخت فیلم کوتاه داشته‌ام عزم راسخ دارم که هر چه زودتر به شکل جدی قدم به عرصه فیلمسازی بگذارم تا قصه‌هایی که می‌نویسم مشابه تصویری که خودم تجسم کرده‌ام جلوی دوربین بروند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *