صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دولت باید یک سوم از یارانه بلیط مترو را تقبل می‌کرد / روایت شهردار تهران از خانه‌های میلیاردی با عوارض ۲۰۰ هزار تومانی / ماشین‌های لوکس باید عوارض قابل توجه بدهند

۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶:۱۴
کد خبر: ۳۶۰۹۳۰
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
علی نجفی در بخش دیگری از گزارش خود به مطالبات شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت ۱۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان مطالبات شهر تهران پرداخت نشده است که ۶۰% آن به پرداخت تخلفات رانندگی برمی‌­گردد. همچنین دولت باید یک سوم از یارانه بلیط مترو را تقبل می‌کرد که در حال حاضر شهرداری تهران این هزینه را نیز برعهده گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت، علی نجفی با حضور در نشست جلسه امروز سه شنبه ۲ آبان کمیسیون عمران با بیان این که این کمیسیون اصلی‌ترین مرجع شهرداری‌ها در مجلس است گفت: نزدیک ۶۸ هزار نفر با شهرداری تهران کارمند یا پیمانی همکاری دارند. همچنین بیش از ۵۰ هزار نفر در مراکز جانبی شهرداری فعالیت دارند.

شهردار تهران با مقایسه­ی پایتخت با شهر سئول عنوان کرد: شهر سئول با مساحتی برابر تهران و جمعیت ۱۰ میلیون نفر تنها ۴۰ هزار کارمند دارد. در شیکاگو نیز با جمعیت برابر تهران ۳۸ هزار کارمند دارد. در لندن نیز با خدمات بیشتر تنها ۱۵ هزار نفر در شهرداری فعالیت می­‌کنند.

وی با اشاره به بودجه­ مصوب شهرداری در سال ۱۳۹۶ گفت: شهرداری تهران ۱۷۹۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد که ۳۹% آن هزینه­‌ای است و ۴۴ درصد سرمایه­‌ای و برای بررسی بیشتر درآمد‌های شهرداری از سال ۹۰ تا ۹۶ را روی منحنی برده­‌ایم که نشان می­‌دهد به قیمت جاری درآمد شهردار رشد داشته، اما امسال به قیمت ثابت قدرت شهرداری حدود ۲۲% به نسبت سال ۹۰ کاهش پیدا کرده است.

تراکم بافت فرسوده تهران سه برابر مناطق دیگر است

نجفی با اشاره به عملکرد درآمد ۶ ماه نخست شهرداری اظهار داشت: ۷۲ درصد بودجه پیش بینی شده در ۶ ماه نخست محقق شده است که یا از نظر تحقق درآمد‌ها با مشکل مواجه هستیم یا بودجه دقیق حساب نشده است. کل عملکرد بودجه از نظر نقدی ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که تقریباً ۸۲ درصد آن برای پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری هزینه شده است.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت بافت‌های فرسوده در کل کشور عنوان کرد: ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که در تهران ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده داریم و براساس نسبت جمعیت به تراکم باید شاهد تراکم ۱۳۷ نفری می­‌بودیم، اما در بافت‌های فرسوده تراکم بالغ بر ۳۵۲ نفر است که سه برابر تراکم متوسط شهر است.

وی با بیان این که ۵% کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده وجود دارد گفت: ۱۵% جمعیت در تراکم فرسوده حضور دارند که ۳ برابر تراکم متوسط شهر تهران محسوب می­‌شود.

علی نجفی در بخش دیگری از گزارش خود به مطالبات شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت ۱۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان مطالبات شهر تهران پرداخت نشده است که ۶۰% آن به پرداخت تخلفات رانندگی برمی‌­گردد. همچنین دولت باید یک سوم از یارانه بلیط مترو را تقبل می‌کرد که در حال حاضر شهرداری تهران این هزینه را نیز برعهده گرفته است.

شهردار تهران با بیان این که ۴ چالش مهم در شهر کلان تهران وجود دارد اظهار کرد: به واسطه این ۴ چالش باید تغییر رویکردی در مدیریت شهر‌ها و به خصوص شهر تهران انجام داد مهمترین موضوع آن استقلال شهرداری‌ها از بودجه دولتی است. شهرداری در بخش مدیریت منابع و هزینه با مشکلات جدی مواجه است که باید برای آن راه حلی پیدا کرد.

وی ادامه داد: ۱.۶ برابر موردنیاز شهر تهران واحد‌های تجاری ساخته شده است این رویه در شمال و جنوب شهر تهران دیده می‌شود که باعث گله مندی واحد‌های تجاریست این اتفاق به این جهت رخ داده است که فروش بخش‌های تجاری با مبلغ بیشتر بوده، اما برخلاف طرح جامع و طرح تفصیلی بوده است.

علی نجفی با بیان این که برای استقلال مالی شهرداری‌ها باید از شهروندان کسب درآمد کرد اظهار داشت: دریافت عوارض از شهروندان و مدیریت هزینه می‌تواند به تحقق استقلال مالی شهردرای‌ها کمک کند. منظور از عوارض، عوارض تراکم نیست، بلکه شاهد هستیم در شمال شهر تهران با وجود آنکه خانه‌ای ۲.۵ میلیارد تومان فروخته می‌شود و شارژ یک میلیون تومانی پرداخت می‌کند تنها ۲۰۰ هزار تومان به شهرداری عوارض می‌دهد.

شهردار تهران توضیح داد: در شرایطی عوارض به شهرداری پرداخت می‌شود که مالک بخواهد ملک خود را بفروشد در غیر این صورت سیستم درستی برای پرداخت عوارض به شهرداری‌ها نداریم.

وی همچنین به دریافت عوارض از ماشین‌های لوکس بالای ۱۵۰ میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: باید صاحبان این خودرو‌ها عوارضی به شهرداری پرداخت کنند چرا که عامل ترافیک و آلودگی شهر هستند.

نجفی با اشاره به عوارض ساختمانی عنوان کرد: از ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده به جهت تشویق مردم عوارضی دریافت نمی‌شود، اما در بخش عمده‌ی دیگر ساخت و ساز شاهد پیش فروش هستیم که آن هم با خرید هولوگرام و تخفیف عوارض قابل توجهی پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به بدهی‌های شهرداری عنوان کرد: ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری شناسایی شده است که از این رقم ۱۸۵۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها به خصوص بانک شهر بدهکار هستیم. از سال ۸۸ تا کنون بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و براساس برآورد‌های اخیر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی پراکنده داریم.

بدهی ­شهرداری تهران ۵۳ هزار میلیارد تومان است

شهردار تهران گفت: اخیراً در جلسه‌ای که با تعاونی ناجا داشتیم عنوان کردند که از دوران قالیباف ۲۵۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. در خصوص تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی محاسبه شده است بنابراین از بخش‌های پیمانکاری و طرح‌های نیمه تمام بدهی ­شهرداری تهران ۵۳ هزار میلیارد تومان است که ۳ برابر بودجه ۱ ساله شهرداری تهران محاسبه می‌شود.

نجفی با بیان این که حدود ۷۸ درصد درآمد‌های شهرداری تهران ناپایدار است اظهار داشت: ۲۲ درصد درآمد‌های شهرداری از عوارض ساختمانی کسب می­شود که باید فرمول مناسبی برای آن در نظر گرفت تا به اقشار ضعیف جامعه فشاری وارد نشود و در عین حال از ساکنین بالای شهر و شهروندان دارای خودرو‌های لوکس عوارض قابل توجهی دریافت شود.

وی با بیان این که دو هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده کاسته شده است گفت: این مصوبه مجلس غیر عادلانه است چرا که در تهران تنها ۶ درصد روستایی داریم و در عوض باید ۳۰ درصد درآمد‌ها برای این مناطق هزینه شود که به گفته مسئولان در روستا‌ها طرح­‌هایی برای انجام وجود ندارد مگر این که هزینه تراشی کنند.

نشست شهرداری‌ها در مشهد برای بررسی مشکلات مالی

شهردار تهران ادامه داد: برای استقلال مالی شهرداری­‌ها روز جمعه در شهر مشهد شهرداران کلانشهر‌ها نشستی خواهند داشت، البته نظر ما این است که از دولت کمک نگیریم بلکه موارد قانونی که باید به شهرداری­‌ها پرداخت شود اجرایی شوند.

نجفی در ادامه به میزان هزینه‌های هر شهروند تهرانی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران سالانه برای هر شهروند تهرانی ۲ میلیون تومان و برای هر خانواده ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه می­کنند و در عوض به ازای هر نفر با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ۵۹۲ هزار تومان و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ۴۲۵ هزار تومان درآمد کسب می­کنند.

وی به راهکار‌های پیشنهادی برای کسب درآمد پایدار اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم سال آینده نحوه دریافت عوارض را اصلاح کنیم، یارانه‌های ورزشی را عادلانه و هدفمند کنیم، موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با توسعه و تحول حمل و نقل عمومی برطرف کنیم.

شهردار تهران با اشاره به این که باید از تردد بزرگراه­‌ها عوارض دریافت کرد گفت: باید به سمت جذب سرمایه‌­گذاری خارجی برویم و از سوی دیگر بدهی ۲ میلیارد دلاری دولت از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز در بودجه ۹۷ احیا شود.

در ادامه محمدرضا رضایی کوچی با انتقاد از عدم ارائه لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها از سوی دولت اظهار داشت: در کمیسیون عمران ۲ حکم برای شهرداری‌ها مصوب شد و براساس آن درآمد مالیات ارزش افزوده شهرداری‌ها از ۳۲ درصد به ۵۰ درصد ارتقا پیدا کرد و همچنین تلاش داریم شهرداری که در حوزه وزارت کشور تعریف شده است در وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرند.

برخی از اعضای کمیسیون عمران نکاتی درخصوص وضعیت حمل و نقل شهری تهران، فرونشست­ها، نحوه مدیریت شهری، سه گسل زلزله خیز تهران و فرهنگسازی در شهرداری اظهار نظر کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *