صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نقش ژئوپلتیک ایران در منطقه خاورمیانه/ نقش تاثیرگذار حمل و نقل زمینی برای بار و مسافر در کشور

۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۱۴
کد خبر: ۳۶۰۶۵۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش تاثیرگذار حمل ونقل زمینی برای بار و مسافر در کشور گفت: برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور باید با استفاده از دست آوردهای دانش بشری و کشورهای پیشرو و با تکیه بر توان داخلی نسبت به افزایش سهم کشور درحمل و نقل منطقه‌ای و حتی بین المللی اقدام نمایند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، عباس آخوندی در همایش نهم قیر و آسفالت کشور که صبح امروز برگزار شد بیان کرد: امروزه یکی از نمادهای توسعه همه جانبه و پویایی اقتصادی کشور گسترش راه‌ها و صنعت راهسازی است و علی رغم برنامه های چند سال اخیر، توسعه سایر اشکال حمل ونقل مثل توسعه حمل ونقل ریلی، توسعه و نوسازی حمل ونقل هوایی نیز افزایش سهم حمل ونقل دریایی، سهم حمل و نقل جاده ای در جابه جایی کالا و مسافر نسبت به انواع دیگر حمل و نقل همچنان پیشتاز بوده و لزوم توجه به این امر به دلیل لزوم حفظ سرمایه های ملی انجام شده در گذشته ضروری است.

وی در خصوص شرایط راه‌های ارتباطی در کشور افزود: با توجه به پهناور بودن کشور وجود راه‌های ارتباطی فراوان و همچنین گسترش شهرسازی و شهرنشینی طی سال‌های اخیر لزوم بهره گیری از فناوری های نوین در صنعت راهسازی، تولید و اجرای آسفالت و نیز قیر به عنوان ماده اولیه این صنعت حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش ژئوپلتیک ایران در منطقه خاورمیانه گفت: نقش ژئوپلتیک ایران در منطقه خاورمیانه برنامه ریزان و سیاست گذاران کشور را بر‌ آن داشته تا با استفاده از دستاوردهای دانش بشری و کشورهای پیشرو و با تکیه بر توان داخلی نسبت به افزایش سهم کشور در حمل و نقل منطقه ای و حتی بین المللی اقدام نمایند.

آخوندی تصریح کرد: توسعه موزون و عدالت محور ، حمل و نقل سریع و ایمن همانند سایر ابعاد زندگی بشر هنگامی تبلور پیدا می کند که به صورت ناظمند و به صورت منطقه علمی پایه ریزی شده باشد در این فرایند علمی و نظامند است که نقش و جایگاه شبکه راه‌ها در توسعه پایدار و اقتصاد جوامع تجلی می یابد. در این میان روسازی راه‌ها به جهت صرف هزینه های زیاد درموقع احداث راه و نیز تعمیر و ارائه آن برای ارائه یک سرویس مطمئن و پایدار جزو سرمایه های ملی محسوب شده و جزو سرمایه گذاری هایی است که به عنوان یک پس انداز و هدیه از نسل‌های گذشته به نسل‌های آینده خواهد بود.

وی دراین باره تاکید کرد: تغییر رویکرد روش‌های موجود طراحی و اجرا به سمت طراحی بادوام و با عمر زیاد یک اقدام مهندسی خواهد بود چرا که درحال حاضر افراد و موسسات زیادی در سراسر دنیا به تحقیق و آموزش در شاخ‌های مختلف علم روسازی مشغول هستند که نتیجه تلاش‌های آن منجر به ایجاد شبکه های به هم پیوسته ای شده که مرز جغرافیایی نمی شناسد و هنوز نقش حمل ونقل زمینی برای بار و مسافر نقش تاثیرگذار و درمواردی بدون جایگزین است.

وی با اشاره به وجود سازمان ها و نهادها در کشور اظهار کرد: با توجه به وجود سازمان‌ها ، نهادها و شرکت‌های گوناگون متخصص در این زمینه صنعت قیر و آسفالت می تواند در جهت پیشرفت راه و راهسازی ایران و چه بسا صدور دانش فنی به سایر کشورها گام بردارند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از متولیان صنعت قیر درخواست می‌کنیم تا نسبت به آبادانی ایران زمین از طریق احداث و نگهداری راه‌های اصلی و فرعی نقش تاریخی خود را ایفا نمایند.

وی در ادامه یادآور شد: از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی می خواهم تا با استفاده از اندوخته های دانش بشری و فراهم نمودن زمینه همکاری با مراکز تحقیقاتی سایر کشورها نسبت به ارتقا دانش ماشین آلات تولید، حمل و اجرای پروژه های راهسازی اقدام نموده و از طریق برگزاری دوره های آموزش تخصصی زمینه به کارگیری نیروهای آموزش دیده و دارای صلاحیت حرفه ای در تمام سطوح مربوطه اقدام کنند.

آخوندی بیان کرد: تعریف و اجرای پروژه های تحقیقات کاربردی متناسب با نیازهای اجرایی صنعت راهسازی و قیر و‌ آسفالت و توجه به هزینه‌های چرخه عمر در طراحی پروژه‌های راهسازی و با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در دانشگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی اقدام موثری نمایند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اهمیت به روزرسانی نشریات و دستور العمل‌های تخصصی تصریح کرد: به روزرسانی نشریات و دستورالعمل‌های تخصصی گام موثری در پیاده سازی نتایج تحقیقاتی دارد و استفاده از فناوری‌های نوین که استفاده از فناوری های نوین یا از طریق توسعه درون زا و یا فناوری های وارداتی با توجه به کاهش اعتبارات عمرانی می تواند با افزایش عمر و کاهش هزینه های ساخت و نگهداری نقش بسزایی داشته باشد.

وی در انتها خاطر نشان کرد: این گردهمایی و رویداد ملی و نمایشگاه تخصصی آنکه با حضور دانشجویان و دانشگاهیان محققین ، پیمانکاران ، مشاوران ،‌ پالایشگاه ها و تولیدکنندگان قیر خالص و قیرهای امولسیونی ، ‌تامین کنندگان ماشین الات و تجیهزات در حوزه قیر و آسفالت و راهسازی به صورت سالانه برگزار می شود فرصتی است تا پیشرفت مداوم این صنعت در حوزه های مختلف در طول یکسال مورد مداقه قرار گرفته و امیدواریم نتایج مباحث کارشناسی و تخصصی آن درا جرای پروژه ها مورد استفاده قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *