طرح تعالی مدیریت تضمین کننده کیفیت مدارس است
وی با اشاره به راهکارهای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای کیفیت آموزشی گفت: در این سند، بسط عدالت در برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب مورد توجه قرار گرفته که این هدف با توجه به اقلیم و جنسیت ما را مکلف به کیفیت بخشی به برنامههای مدرسه، میکند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش غایت تحول مدرسه است، افزود: مدرسه، جلوهای از حیات طیبه قلمداد میشود و ما باید به سمت ارتقای کیفیت در فضای یاددهی و یادگیری پیش رفته و کیفیت در تمام عناصر و جنبههای مدرسه ایجاد شود.
وی، دسترسی به آموزش، توانمندسازی دانش آموزان محروم و ایجاد فرصتهای آموزشی متناسب و با کیفیت را از دیگر موضوعهای مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.
زرافشان با بیان اینکه کیفیت بخشی به فعالیتهای مدرسه نیازمند برنامه است، اظهار کرد: برنامه هر مدرسه مختص به آن بوده و برای مدرسهای دیگر مناسب نیست و باید برنامهای منعطف و متناسب با افتضائات هر مدرسه تدوین شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سنجش کیفیت با سنجش عملکرد تحصیلی متفاوت است، گفت: در سنجش کیفیت همه عناصر نظام تعلیم و تربیت باید مورد بررسی قرار گیرد و یک شیوه و سازوکار قانونی تضمین کیفیت وجود داشته باشد که برنامه تعالی مدیریت یکی از این راهکارهاست.
وی با اشاره به نقدهای صورت گرفته درباره برنامه تعالی مدیریت مدرسه اظهار کرد: برخی گمان میکنند که این برنامهای قطعی است که اینگونه نیست، برنامه تعالی مدیریت مدرسه در حال بررسی، تعالی و به روزآوری است تا ما بتوانیم به یک برنامه و ساز و کار متناسب با ویژگیهای کشور و نظام تعلیم و تربیت دست پیدا کرده و روند فعالیت مدارس را بررسی کنیم.
زرافشان با بیان اینکه برنامه تعالی مدیریت، مدارس را شایسته رقابت و ارزیابی کیفیت اعلام کرد، گفت: جلساتی با سازمان استاندارد داشته و اعلام کردیم که مدارس ما در ارزیابی کیفیت شرکت داده شوند، سال گذشته ۶ مدرسه جوایز کیفیت اهتمام را به خود اختصاص دادند.
عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز در این دوره آموزشی با اشاره به جزییات طرح تعالی مدیریت مدرسه و نحوه اجرای آن در مدارس اظهار کرد: این برنامه سه محور استاندارد، برنامه ریزی و ارزیابی مورد توجه قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه بررسی وضع مدرسه بر اساس برون داد آن به تحلیل درست کمک میکند، گفت: مدرسه با کیفیت مدرسهای است که دانش آموزان از آن راضی بوده و به آن دلبسته باشند.
محبی افزود: بخشی از این دلبستگی با افزایش مشارکت و میدان دادن به دانش آموزان، اولیای آنها و معلمان ایجاد میشود.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، معیار یک مدیر خوب را توسعه مهارتهای ارتباطی دانست و گفت: مدیری که نتواند ارتباط خوبی برقرار کند نمیتواند موفق باشد.
محبی اظهار کرد: امروزه رویکرد آموزش، تقاضامحور شده و بر اساس احساس نیازها باید آموزشها داده شود.
انتهای پیام/