توضیح نوید ادهم در مورد خطر دولتی کردن فعابیت های دینی در مدارس
وی با اشاره به این که درسند تحول بنیادین نیز به مسائل فناورانه اشاره شده است، خاطرنشان کرد: ما به یک آموزش وپرورش با اقتضای دنیای فناورانه نیاز داریم. اکنون دانش آموزان ما با بچههای ۵ سال قبل تفاوت دارند و بسیاری از آنان دراین عرصه فناوریهای جدید از معلمان خود جلوترند.
وی افزود: درسفراخیرخود به مشهد، درمراسم پایانی جشنواره جوان خوارزمی شاهد بودم که دو دختردانش آموز درمعرفی طرح فناورانه خود به حاضران به گونهای دقیق و مسلط سخن میگفتند که احساس میکردید آنان دانشجوبان دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه هستند.
نوید با تاکید براین که باید آسیبهای استفاده ازفناوری شناسایی و با آن برخورد صحیح صورت گیرد، گفت: از نظر ما، هنوز مصوبه ۹۱۷ شورای عالی آموزش و پرورش برای یکپارچگی و اجرای طرح جامع سیستمهای ارزشیابی و صدور گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه معتبراست و باید از چندگانگی سیستم دراین زمینه جلوگیری شود.
نوید با اشاره به نگرانیهای مطرح شده اعضای جلسه درباره خطر دولتی کردن فعالیتهای دینی دانش آموزان، افزود: نظر و تلاش همه ما این است که در سیاستگذاریها و برنامه ریزیها تاکید بر مردمی بودن برنامههای دینی و مذهبی و از ظرفیت و توانمندیهای بخش غیر دولتی حداکثر استفاده بعمل آید.
وی با اشاره به مسئولیت آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان، متذکرشد: باید از هر فرصت و ابزاری درزمینه تربیت دینی بچهها استفاده کنیم. اکنون نظام ماعمدتا آموزشی است و به این خاطر است که سند تحول بنیادین برچرخش و تبدیل نظام آموزشی به نهاد فرهنگی- تربیتی تاکید دارد سند به جای تربیت کردن، تربیت پذیری دانش آموزان راهدف قرارداده است تا بتواند شوق یادگیری و انگیزه تربیت پذیری دانش آموزان را تقویت کند..
دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش تصریح کرد: محور و شاخص اصلی سند در ساحت تربیتهای ششگانه، تربیت اعتقادی، اخلاقی وعبادی است.