سعی می کنم روضه خوان هنر باشم
در ادامه برنامه هادی محمدیان درباره انیمیشن عاشورایی خود با عنوان «مردی که خودش را کشت»، صحبتش را آغاز کرد و با ارائه خلاصه داستانی از اثرش، توضیح داد: «ما در تیم کاری خود معتقدیم اگر می خواهیم برای اهل بیت کار کنیم باید اثرمان بهترین کیفیت را داشته باشد، چرا که اگر درباره موضوعات دینی به شکل بدی کار شود باعث می شود که اصل موضوع زیرسوال برود. در واقع اگر از موضوعی بد دفاع شود، بدترین حمله به آن خواهد بود. ما همیشه معتقدیم کار برای اباعبدالله الحسین(ع) نیاز به تمام پتانسیل انیمیشن دارد. از این نظر وارد شدن به انیمیشن «مردی که خودش را کشت» که پُر از جزئیات است، کار ریسک پذیری بود.»
کارگردان بااستعداد انیمیشن درباره دلیل ورودش به مباحث عاشورایی از دریچه هنر گفت: «2 خوانش از چرایی این ورود می توانم ارائه کنم. یک بخش شخصی و اعتقادی است که ارادتی به اباعبدالله الحسین(ع) دارم و خوانش دوم به دلیل پتانسیل بالای انیمیشن است. من همیشه می گویم که انیمیشن تصویر دنیال خیال انسان ها است. انیمیشن مجاز است و واقعی نیست. مثلا سیبی که در انیمیشن نشان داده می شود همانند حوزه ادبیات شکل مجازی دارد. پس دیگر خیلی از خط قرمزها وجود ندارد و دست آدم بازتر است، چون وارد فضای خیال می شود و انیمیشن در جنگ با فضای رئال است. پس برای مفاهیم قدسی که در ذهن انسان ها شکل گرفته است، انیمیشن به دلیل غیرواقعی بودن می تواند عرصه بهتری باشد.»
هادی محمدیان درباره چگونگی نگارش و ساخت آثار عاشورایی در فرم بیانی انیمیشن، گفت: «ما وارد پستوهای در فیلمنامه نویسی انیمیشن می شویم که نمی توان همانند آن را در فضای رئال ساخت. مثلا تصویری کردن نَفس آدم ها در دنیای رئال امکان پذیر نیست اما در فضای انیمیشن چنین مساله ای وجود دارد.»
در ادامه برنامه «چهل چراغ»، کارگردان جوان و خلاق انیمیشن با اشاره به این که درصدد ایجاد شرایطی برای اکران «فیلشاه» می باشد، درباره «شاهزاده روم»؛ اثر پرُمخاطب دینی اش، گفت: «من همیشه می گویم ما انتخاب نمی کنیم که چه کاری را انجام دهیم. پدر و اجدادم روضه خوان بودند و متاسفانه من صدای مناسبی برای این کار ندارم و ما هم از زاویه کاری خود داریم خدمت می کنیم و اگر کاری از دستم بربیاید سعی می کنم روضه خوان هنر باشم.»
محمدرضا شهیدی فرد با اشاره به این که هر عرصه فعالیت دینی می تواند روضه خوانی اهل بیت باشد و «چهل چراغ» هم چنین است، از هادی محمدیان خواست که بیشتر درباره شکل گیری داستان «شاهزاده روم» بگوید که میهمان جوان برنامه «چهل چراغ» عنوان داشت: «من از بچگی شنونده داستان این فیلم از زبان مرحوم کافی بودیم و در واقع نوار قصه دوران بچگی ام بود و خیلی گوش می کردم و خدا لطف کرد که «شاهزاده روم» را ساختم.»
شهیدی فرد از میهمان برنامه درباره چگونگی شکل گیری آثار ارزنده دینی پرسید که هادی محمدیان پاسخ داد: «بی رودربایستی در کشورمان به جای این که تخصص افراد مهم باشد تنها تعهد آن ها را مدنظر قرار می دهیم. شخصی که در کانادا تحصیل کرده بود و در ابتدا با من زاویه هم داشت بعد از تماشای «شاهزاده روم» و با تقدیر از این فیلم، چنین جمله ای را به من گفت. سینما اول از همه تکنیک است و کار پیچیده ای است و باید اول از همه تخصص کار را دانست و بعد بحث تعهد پیش می آید.»
هادی محمدیان در ادامه به بحث جوشش هنری و نگاه اعتقادی اشاره کرد و در این باره گفت: «من به کار سفارشی چندان اعتقادی ندارم و فکر می کنم زاویه دید در فیلم ساختن خیلی مهم است. حمایت نهادها مهم است اما بگذارند خود هنرمندان دارای جوشش شوند و خودشان در مسیر آثار دینی حرکت کنند.»