صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اگر یکی از مالکان هزینه خدمات مشترک ساختمان را نپرداخت ، چه باید کرد؟

۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱:۲۲
کد خبر: ۳۵۶۲۱۹
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
تعداد نظرات: ۱۰ دیدگاه
بر اساس ماده ۲۵ آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی آن، هر آنچه که برای تداوم سکونت در ساختمان لازم است و هزینه‌هایی را بر عهده ساکنین یا مالک آن تحمیل می‌کند و جزو قسمت‌های اختصاصی هم محسوب نمی‌شود، را هزینه‌های مشترک می‌نامند. برخی از آن‌ها شامل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تأسیسات، باغبان، تزیینات قسمت‌های مشترک می‌شوند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، آپارتمان نشینی اصول و مقررات خود را دارد. وقتی چندین واحد آپارتمان در یک مجتمع وجود دارد، لاجرم می‌بایست برای جلوگیری از اعمال نظر‌های شخصی و تنش و درگیری از یک سری مقررات تبعیت بشود.
 
همانطور که در هر جایی که مجموعه‌ای از افراد به صورت مستمر با هم تعاملاتی دارند مانند اداره جات، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و حتی در بعد وسیع‌تر، جامعه؛ برای تنظیم روابط میان افراد مقرراتی تعریف می‌شود، در یک مجتمع کوچک آپارتمانی هم لازم است قوانینی وجود داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه اختلاف یا مشکل بتوان به راحتی و در کمترین زمان، آن را حل و فصل نمود. قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی آن این وظیفه را برعهده دارد.

یکی از مواردی که این قانون بدان اشاره کرده است در بحث عدم پرداخت هزینه‌های مشترک از جانب یک از واحد هاست. در این خصوص توضیحاتی ارائه می‌شود.

بر اساس ماده ۲۵ آیین نامه، هزینه‌های مشترک عبارتست از:

الف-هزینه‌های لازم برای استفاده، حفظ و نگاهداری عادی‌ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوطه

ب-  هزینه‌های اداری و حق‌الزحمه مدیر یا مدیران

در واقع هر آنچه که برای تداوم سکونت در ساختمان لازم است و هزینه‌هایی را بر عهده ساکنین یا مالک آن تحمیل می‌کند و جزو قسمت‌های اختصاصی هم محسوب نمی‌شود، را هزینه‌های مشترک می‌نامند. برخی از آن‌ها شامل هزینه‌های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگاهداری تأسیسات، باغبان، تزیینات قسمت‌های مشترک می‌شوند.

۱- با توجه به آنکه تعداد بسیاری از ساکنین آپارتمان‌ها، مالک نبوده و اجاره نشین هستند این پرسش مطرح می‌شود که هزینه‌های جاری ساختمان را چه کسی می‌بایست پرداخت کند. باید دانست که اولا هزنیه‌های مربوط به اصل ساختمان و هزینه‌های اساسی همیشه با مالک است. مثلا هزینه نقاشی کردن ساختمان، قیرگونی پشت بام، بازسازی ساختمان و مواردی از این دست. اما هزینه‌های جاری مانند قبوض مختلف، باغچه و سرایدار با مستاجر می‌باشد.
 
چنانچه به موجب اجاره‌نامه یا قرارداد خصوصی‌پرداخت هزینه‌های مشترک به عهده مالک باشد و مالک آن را نپردازد، مستأجر می‌تواند از محل مال‌الاجاره هزینه‌های‌مزبور را پرداخت کند، یعنی به جای آنچه اجاره را به مالک بپردازد به مدیر ساختمان بدهد و بدهی واحد را تصفیه نماید. همچنین در صورتی که پرداخت هزینه‌های جاری‌مشترک به عهده استفاده‌کننده باشد و از پرداخت آن استنکاف کند، مدیر یا مدیران می‌توانند علاوه بر مراجعه به استفاده‌کننده، به مالک‌اصلی نیز مراجعه نمایند. در این صورت اگر مالک هزینه‌ها را پرداخت نماید می‌تواند از محل ودیعه نسبت به مبالغی که پرداخته جهت تصفیه حساب با مستاجر، برداشت نماید.

۲- راه حل اجبار مستنکف از پرداخت هزینه‌ها هم در قانون ذکر شده است. هرگاه مالک یا استفاده کننده هزینه‌های مشترک را پرداخت نکند، مدیر ساختمان می‌تواند یک اظهار نامه برای مستنکف ارسال نماید. اگر ظرف ده روز نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدامی صورت نگیرد، مدیر یا هیئت مدیران میتوانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل: شوفاژ – تهویه مطبوع – آب گرم – برق – گاز و ... خودداری کنند و درصورتیکه مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننمایند اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیئت مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهار نامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد.
 
عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و درحال مدیر یا هیئت مدیران موظف میباشند که بمحض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند.
 
در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند، دادگاه‌ها موظفند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموع ارائه می‌شود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند. استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینه‌های معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود.
 


نظرات بینندگان
ناشناس
|
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
سلام چرا جواب شکایات را نشر نمیدین که اطلاعات و پرسشهای ما نیز که گاها در لابلای آنهاست جواب داده بشه
سمیه
|
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۱
۲ واحد از ۴ واحد حاضر به تعویض پمپ نیستن و من که طبقه ۴ هستم اصلا آب ندارم باید چه کارکنم
حامد
|
|
۰۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
سلام وقت بخیر
من ساکن محله ای هستم که بنا به توافق همسایه ها دو نفر نگهبان بصورت شیفتی شبانه روزی در کیوسک بکار گرفته شدند.
مشکلی که داریم اینست که بعضی از همسایه ها از پرداخت هزینه حقوق نگهبان ها ممانعت میکنند و پرداخت نمی‌کنند.
در اینگونه موارد چکار باید کرد ؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ?
رامین
|
|
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
با سلام ،بنده در یک مجتمع تعاونی مسکن یک واحد آپارتمان پیش خرید کرده ام ،به دلیل عدم تکمیل مجتمع توسط تعاونی،اعضامجبور شده اند خودشان کارهایی مثل اجرای انشعابات آب و برق و فاضلاب و محوطه سازی را با جمع آوری هزینه توسط تعدادی نماینده انجام دهند ،در این بین متاسفانه افرادی هستند که با پرخاشگری از پرداخت هزینه خودداری میکنند ،راه حل دریافت این هزینه ها چیست ؟
ناشناس
|
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
سلام من مدیر یه ساختمان هستم یکی از مالکین از پرداخت هزینه های تعمیرات استنکاف می ورزد واحد مورد تملیک اونیز فعلا دست اجاره نشین هست
ناشناس
|
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
سلام طبقه پایین ما برای ایزوگام پول ننیدهد و سقف ما خیلی جاها نم زده الان اگر با هزینه خودم ایزوگام کنم ایا میتونم مانع کولر و منبع اب طبقه پایینی بشم ساختنان کلا دو طبقه و سند هرکدام ۶دانگ میباشد
حمیدرضا شاه حسینی
|
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
با سلام ، در ابتدا باید بررسی شود چه تعداد از واحدها پارکینگ دارندو ایا صاحب پارکینگی که فرد مذکور ماشین میگذارد ماشین دارند یا خیر و نظر خودشان چیست و دیگر اینکه در مورد مشاعات و دیگر اختیارات در ساختمان چه رفتاری دارند ،به صورت کلی در یک نگاه حق استفاده ندارند ولی تمام مواردی که در بالا ذکر شد میتواند تاثیر بسزایی در روندحرکت شما و ایشان داشته باشد و در اخر اینکه با گفتن خسته نباشیدبه شما شهروندو مدیر محترم ابراز همدردی میکنم و از خدا برای شما صبری عظیم در مقابل همچین افرادی خواهانم ،به امید اینکه در اینده همه انسانها پاشونو به اندازه گلیمشون دراز کنند.
ناشناس
|
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
اگر چنانچه تعدادی از افراد هزینه مشاعات را پرداخت نکند چه باید کرد
اصغریارقلی
|
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
من مدیرساختمان هستم تابلو آسانسورنیاز به تعویض داشت با اطلاع مالک واحد۳ تعویض کردم مالک هزینه نمیدهد چکارکنم؟
عبدالعلی
|
|
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
با سلام من مدیر یک ساختمان هستم یکی از صاحب خانه یک پارکینگ ذارد دو ماشین دارد می‌شود از ماشین دوم که فضای دیگری استفاده می‌کند اجاره گرفت کولر خریدم برا اتاق آسانسور پول نمی دهد چه کار کنم دوست ندارم شکایت کنم خواستم دوستانه حل شود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *