صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ایجاد مجتمع تخصصی رسیدگی به پرونده‌های جرائم تخلفات رانندگی/ تصویب طرح پیشگیری از سوانح ترافیکی برای ۱۷ دستگاه

۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۳۴
کد خبر: ۳۵۴۲۳۲
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
معاون قضایی دادگستری فارس با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از سوانح رانندگی گفت: علاوه بر ایجاد مجتمع تخصصی رسیدگی به پرونده‌های جرائم تخلفات رانندگی و شعب ویژه شورای حل اختلاف به‌منظور پیشگیری از تصادفات رانندگی طرح پیشگیری از سوانح ترافیکی مشتمل بر ۱۳۰ وظیفه برای ۱۷ دستگاه تعیین و به تصویب رسیده است.

احمد رحمانیان معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی گفت: باید مرکز مطالعات و پژوهش‌ها و آمار مستقل جهت پشتیبانی علمی و عملی در راستای پیشگیری کاهش تصادفات حوادث و تخلفات رانندگی درون و برون‌شهری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در سال ۹۵ در استان فارس مربوطه به شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم و داراب بوده است اظهار کرد: ۱۰۷۶ نفر در شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت، جهرم، داراب، اقلید، فیروزآباد، نورآباد، نی‌ریز و آباده در سال ۹۵ به دلیل تصادف جان خود را از دست دادند و مهم‌ترین علت مرگ ناشی از تصادفات ۵۸ درصد به علت ضربه به سر و صورت بوده است.

این مقام قضایی افزود: بیشترین آمار متوفیان تصادفات، سرنشینان و راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده بوده‌اند. بیشترین تلفات عابر مربوط به شهرستان شیراز، مرودشت، کازرون و پر تلفات‌ترین مناطق برای موتورسواران شهرستان‌های شیراز، کازرون، مرودشت و داراب است.

رحمانیان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در کشور مربوط به استان فارس است تصریح کرد: در حالی‌که ۶ درصد جمعیت کشور ساکن فارس است ۷ /۷۴ درصد از حوادث منجر به فوت در معابر برون‌شهری و ۳ /۲۵درصد در معابر درون‌شهری به وقوع پیوسته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس خاطرنشان کرد: مهم‌ترین علت تصادف عدم توجه به جلو در حین رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه (۸ /۳۴درصد)، نقص سیستم روشنایی معابر (۲۳ درصد)، استفاده از سیستم صوتی در حین رانندگی (۲/ ۱۴ درصد) و نقص فنی خودرو از ناحیه سیستم روشنایی (۱۲ درصد) بوده است.

وی با بیان اینکه تخطی از سرعت مطمئن ۲۶ درصد، خستگی و خواب‌آلودگی ۱۸ درصد، انحراف به چپ ۱۴ درصد و تغییر مسیر ناگهانی ۳ درصد از دیگر دلایل تصادفات بوده اظهار کرد: یکی از علل مرگ‌ومیر ضربه وارده به سر است که استفاده از کلاه ایمنی استاندارد توسط سرنشینان موتورسیکلت می‌تواند در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از تصادف مؤثر باشد.

معاون قضایی دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: افزایش ایمنی خودرو‌ها و بهبود وضعیت راه‌های جاده‌ای استان به‌ویژه در نقاط پر تصادف و ایمن‌سازی آن، حضور و نظارت ویژه پلیس راهور و افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و نظارتی، نصب تابلو و علائم ترافیکی، گاردریل و مکانیزه کردن پل عابر پیاده می‌تواند در جلوگیری از بروز حوادث و سوانح رانندگی و با کاهش خسارات جانی و مالی مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل تصادفات از میان سه عامل جاده، اتومبیل و انسان، عامل انسانی است تأکید کرد: افزایش فرهنگ رانندگی سهم بسزایی در کاهش تصادفات درون و برون‌شهری دارد. قوانین رانندگی در ایران از بازدارندگی لازم به‌منظور برخورد با رانندگان مست و رانندگانی که مبادرت به مصرف مواد مخدر می‌کنند را ندارد.

رحمانیان گفت: در هنگام اخذ گواهینامه رانندگی از رانندگان باید علاوه بر سلامت جسمانی آزمایش سلامت روانی اخذ و هر راننده‌ای به‌صرف اخذ گواهینامه صلاحیت رانندگی با هر نوع وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در هر ساعت و مکانی را نباید داشته باشند. افراد باید برای رانندگی در کلیه زمان‌ها و مکان‌ها پس از موفقیت در مراحل قبل آماده شوند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با اشاره به تعداد زیاد کشته‌ها و مجروحان در معابر درون و برون‌شهری بیان کرد: باید مرکز مطالعات و پژوهش‌ها و آمار مستقل جهت پشتیبانی علمی و عملی در راستای پیشگیری کاهش تصادفات حوادث و تخلفات رانندگی درون و برون‌شهری ایجاد گردد.

وی تأکید کرد: در قانون راکبین و سرنشینان موتورسیکلت‌سواران ملزم به استفاده از کلاه ایمنی استاندارد، داشتن بیمه‌نامه و معاینه فنی بوده و همچنین حرکت آنان برخلاف مسیر و حرکت در پیاده‌رو ممنوع و مأمورین انتظامی ضمن اعمال قانون در خصوص این قبیل موتورسیکلت‌سواران ملزم به توقیف وسایل نقلیه آنان هستند.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: رانندگانی که در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر و روان‌گردان یا بدون گواهینامه یا فاقد گواهینامه متناسب با نوع وسیله نقلیه باشند و یا وسیله نقلیه را به سرقت برده و موجب و سبب وقوع تصادف گردند ملزم هستند که دیه و خسارات وارده به مصدومین را شخصاً پرداخت کنند و شرکت‌های بیمه‌گر در صورت پرداخت بر اساس بیمه‌نامه می‌تواند جهت وصول دیه و خسارات پرداختی به راننده متخلف مراجعه و خسارات پرداختی را از وی اخذ کند.

رحمانیان با اشاره به اقدامات دادگستری استان فارس در راستای پیشگیری از سوانح رانندگی بیان کرد: علاوه بر ایجاد مجتمع تخصصی رسیدگی به پرونده‌های جرائم تخلفات رانندگی و شعب ویژه شورای حل اختلاف با هدف تسریع در رسیدگی و تجمیع خدمات کلیه دستگاه‌های مرتبط با جرائم و تخلفات رانندگی و افزایش رضایتمندی مراجعان و کاهش اطاله دادرسی به‌منظور پیشگیری از تصادفات رانندگی طرح پیشگیری از سوانح ترافیکی مشتمل بر ۱۳۰ وظیفه برای ۱۷ دستگاه تعیین و در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به تصویب رسیده است.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با تأکید بر اینکه عملکرد برخی از دستگاه‌ها در اجرای این طرح مطلوب ارزیابی نمی‌گردد که در صورت عدم اجرای وظایف قانونی نام دستگاه‌ها از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود گفت: در سال جاری تاکنون ۱۳۵۰ نفر از رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز و یا در حال مستی رانندگی کرده‌اند، علاوه بر اعمال مجازات قانونی در دوره‌های آموزشی افزایش مهارت دانش و رفتار که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان با همکاری شهرداری شیراز برگزار می‌گردد شرکت کردند.

وی افزود: هدف از برگزاری این دوره‌ها تغییر بینش، نگرش و افکار رانندگان متخلف به مقوله رانندگی، ارتقاء سطح فرهنگ ترافیکی، آموزش مقررات و موضوعات اجتماعی و فرهنگی مرتبط با رانندگی است این دوره‌ها نقش بسزایی در پیشگیری از تکرار جرم توسط رانندگان متخلف داشته است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *