صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شاه حسینی: چرا باید کارگردان‌های دفاع مقدسی ما خانه‌نشین شوند

۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۵۱۹۱۴
کارگردان آزاد به قید شرط گفت: سینمای دفاع مقدس و تاریخی به طور مستقیم وابسته و نیازمند همکاری و کمک نهادهای فرهنگی و دولت است. این ژانر هزینه بردار بوده و کارگردان‌های خوب دفاع مقدسی ما به دلیل نبود امکانات و حمایت مالی خانه نشین شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، سینمای دفاع مقدس طی سالیان بعد از جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده است اما همواره یکی از دغدغه‌های جدی برخی سینماگران تولید آثار در این حوزه بوده است.

 سینمای دفاع مقدس تا اواخر دهه شصت دوران طلایی خود را پشت سر گذاشت و میزان تولیدات این ژانر همواره زبان زد خاص و عام بود. البته در آن سالها کمیت آثار تنها دلیل موفقیت این ژانر سینمایی نبود. آثار دفاع مقدس در دهه شصت علاوه بر کیفیت در مضمون نیز بسیار قدرتمند عمل کرده و بهترین های سینمای دهه شصت را رقم زد.


طی سالهای اخیر سینمای دفاع مقدس تغییرات فراوانی داشته و آنچه بیش از پیش در این ژانر حس شده دوری از فضای جنگی به صورت فیزیکی و پرداختن به زوایای اجتماعی و روانی جنگ تحمیلی بوده است. بدون شک تولید آثاری این چنین در این سالها توانسته اقبال فراوانی را به خود اختصاص دهد اما چالش نبود آثار فیزیکی و به نوعی جنگی همواره با سینماگران دفاع مقدس بوده است.

آثاری همچون اتوبوس شب، آژانس شیشه ای، از کرخه تا راین، دوئل، اروند، ویلایی ها ، "چ" و شیار 143 ستاره‌های درخشان سینمای دفاع مقدس بعد از جنگ تحمیلی هستند. با این وجود نبود امکانات فنی و کمبود بودجه همواره مشکل اصلی سینماگران این ژانر بوده است. مشکلی که هنوز هیچ درمانی برای آن پیدا نشده است.

به همین بهانه و همزمان با "هفته دفاع مقدس"، خبرنگار گروه فرهنگی با تنی چند از سینماگران دفاع مقدس به گفت‌وگو نشسته تا به تحلیل و بررسی چند و چون این ماجرا بپردازد.

تلاش‌های کارگردانانی مثل "حاتمی‌کیا" با ارزش است/مسئولین یادشان رفته چرا آنجا نشسته‌اند

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ، در خصوص وضعیت حال حاضر سینمای ایران در حوزه مقاومت گفت: سینما با فیلم است که خودش را نشان می دهد و احتیاج به تعریف ندارد، اما مشکل اصلی این است که این روزها هر فیلمی سعی کرده به صورت جزیره ای عمل کند و متاسفانه مدیریت فرهنگی و مهندسی شده ای بر اساس ارزش های دفاع مقدس در آن نبوده است و به همین دلیل بعضی وقت ها یک فیلم به شدت دفاع مقدسی ساخته می شود و فیلم دیگر کاملاً ضد جنگ، که این نشان دهنده عدم مدیریت صحیح است.

وی در ادامه افزود: امیدوارم با اتفاقاتی که این روزها می افتد و هیجاناتی که امروز داریم، به یک مدیریت فرهنگی صحیح در زمینه دفاع مقدس برسیم تا بتوانیم حداقل به ارزش های انقلاب و دفاع مقدس کمی نزدیک شویم.

کارگردان "شب بخیر فرمانده" با اشاره به فیلم های موضوعی اکران شده در این روزها تصریح کرد: اکران فیلم هایی مثل بادیگارد، اروند، "ایستاده در غبار" حرکت های خود خواسته است، یعنی هیچکس نیامده تا از این فیلم ها حمایت کند و برای آنها سفارش کند.

شاه حسینی تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح باعث می شود هرکس بر اساس اندیشه ها و ایده آل هایش در حوزه دفاع مقدس فیلم بسازد که البته این تلاش ها از سوی کارگردانانی مثل حاتمی کیا قابل قدردانی و با ارزش است و امیدوارم هر کدام از این دوستان تکثیر شوند و به صد نفر از خودشان تبدیل شوند.

نویسنده فیلم "مجروح جنگی" آثار ساخته شده در این روزها را جرقه ای خواند و افزود: این ساخته ها در همه زمینه ها به صورت جرقه ای و بر اساس فعالیت های خود بچه ها بوده و هرکس همچون غریقی سعی داشته تا با تخته چوبی خود را نجات دهد.

وی در مورد هزینه های ساخت فیلم های دفاع مقدس اظهار داشت: مسئولین یادشان رفته چرا آنجا هستند و چه شد میان این همه آدم آنها به آنجا رسیدند ولی من فکر می کنم که خود جنگ هم هزینه داشته است بنابر این حالا که می خواهیم راجع به همچنین مقوله های حرف بزنیم باید نگاه درستی به آن داشته باشند. لازمه این عمل مهندسی فرهنگی و پیگیری هدفمند خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *