صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خادم: انتظار بیشترین حمایت را از کشتی داریم/ سلطانی‌فر باید در جلسات شورای فنی شرکت کند

۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۶
کد خبر: ۳۵۱۵۴۱
رئیس فدراسیون کشتی گفت: وزیر ورزش و جوانان باید در همه این جلسات حضور پیدا کند چرا که به عنوان ورزش اول کشور انتظار بیشترین حمایت‌ها را داریم.

به گزارش گروه ورزشی و به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، رسول خادم در خصوص وضعیت حال حاضر فدراسیون در همه بخش‌ها اعم از تیم‌های ملی، بانوان و بودجه صحبت‌هایی را انجام داد که در زیر این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

آقای خادم حضور وزیر ورزش و جوانان در جلسات تخصصی و فنی کشتی چه تاثیری در پیشبرد اهداف فدراسیون دارد؟

پس از جلسه شورای فنی که با حضور سلطانی‌فر برگزارشد به نظر می‌رسد وزیر ورزش و جوانان باید در همه این جلسات حضور پیدا کند چرا که به عنوان ورزش اول کشور انتظار بیشترین حمایت‌ها را داریم. هنگامی که وزیر در جریان مسائل کشتی و کشتی‌گیران قرار بگیرد طبیعتاً می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی وزارت ورزش نیز اثر گذار باشد.کشتی ورزش مظلوم و خانواده ایست که با رنج و سختی عجین شده است به همین دلیل امکان دارد بسیاری از مشکلاتش در دل خانواده کشتی باقی بماند؛ از همین رو حمایت‌های مدیریتی می‌تواند ضریب تساعدی در رشد کشتی کشور داشته باشد.

گفته می‌شود شما بیش از فوتبال پول می‌گیرید. در مجموع و با وجود همه رده های سنی, کشتی چقدر خرج دارد و منبع تامین آن از کجاست؟

بخش عمده‌ای از منابع فدراسیون برای اجرای برنامه‌هایش از منابع خارج از فدراسیون و به صورت منابع غیر نقدی تامین می‌شود. فرق منابع نقدی و غیر نقدی این است که منابع نقدی به حساب فدراسیون واریز می‌شود ولی ما در واقع برای ادامه فعالیت‌ها و اجرایی شدن برنامه‌هایمان از اعتبار کشتی و تعاملات مجموع مدیریت آن هزینه می‌کنیم. به طور مثال تورنمنت‌های بین المللی ما که در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود، جزء تورنمنت‌های برتر دنیا است که این‌ها از منابع غیر نقدی خارج از فدراسیون تامین می‌شوند؛ منابعی که با تعاملات حلقه مدیریتی کشتی با مجموعه‌ها و نهادهای دولتی، عمومی و غیر دولتی خارج از فدراسیون به دست می‌آید پس الزاماً پایدار نیست و همین مسئله منابع را به اشخاص و یا فضاهایی که چنین تعاملاتی دارند، متکی می‌کند.

بخشی از هزینه‌های فدراسیون نیز منابع نقدی است؛ روزگاری 6 تیم ملی داشتیم و امروز 22 تیم ملی آزاد و فرنگی را بدون لحاظ شدن ظرفیت اضافه‌تری پوشش می‌دهیم. طبیعتاً ما وقتی از رشته‌های ملی و مدال آور صحبت می‌کنیم که چند رشته خاص بیشتر نیستند نیاز است که از منابع ملی توجهات ویژه به این رشته‌ها شود. به طور مثال رقم قابل توجهی از منابع ارزش افزوده به منابع وزارت ورزش افزوده شد که اقدام بسیار خوبی بود اما بهتر بود مجلس با دقت بیشتری سهمی هم برای ورزش‌های المپیکی قائل می‌شد.

ما انتظار نداریم بحث‌های توسعه‌ای وارد بحث‌های حرفه‌ای شود اما مگر چند رشته و چند ورزشکار المپیکی داریم ؟ شاید در آن رقم بزرگ این رقمی به حساب نمی‌آمد اما می‌توانست در رشته‌هایی مثل کشتی، وزنه برداری، تکواندو و امروز والیبال که شانس مدال المپیک دارند بسیار تاثیرگذار باشد. به عبارتی می توان با این دست اقدامات خلاء ها را پر کرد و فشاری که روی مجموعه مدیریتی است را کاهش داد چرا که هرچه مجموعه مدیریت فدراسیون‌ها کمتر در حوزه منابع و پشتیبانی دغدغه داشته باشند، دقتشان در مسائل فنی بالا می رود.

کشتی در سال چقدرخرج دارد؟

بودجه امسال کشتی 175 میلیارد تومان است که 85 درصد این بودجه از منابع خارج از فدراسیون تامین می‌شود. تصورش را بکنید که چقدر باید از اعتبار خود و مجموعه بزرگانش هزینه کند تا 85 درصد هزینه های برنامه‌هایش را خارج از کمک‌های دولت و اسپانسر تامین کند. چه میزان انرژی باید برای این موضوع گذاشته شود. این کار را فدراسیون انجام می‌دهد. همان گونه که سال قبل 36 میلیارد تومان هزینه و 85 درصد آن از منابع خارجی تامین شد. این که کشتی کارش را به هر نحوی با تعاملاتش انجام می‌دهد، فرصتی است که برای کشتی به وجود آمده و از ظرفیت‌ها و تعاملات مدیریتی خود استفاده می‌کند اما این فشار خیلی سنگینی به مجموعه مدیریتی کشتی وارد می‌شود. اگر از این رشته به عنوان ورزش ملی و اول کشور انتظار داریم باید بخشی ازاین فشارها را کم کنیم؛ لااقل می‌توانیم برنامه‌هایی که به المپیک ختم می‌شود را تحت پوشش منابع ملی ببریم.

دلیل این که گفتید نتایج فرانسه واقعیت کشتی ایران نیست، چه می تواند باشد؟

ما در چهار، پنج سال گذشته با همه فراز و نشیب هایی که داشتیم توانستیم در کشتی آزاد جایگاه خود را به عنوان اول و دوم ازسال 2013 تا2015 حفظ کنیم و همچنین مدعی کسب عنوان قهرمانی جام جهانی در سه سال پیاپی باشیم. اما با وجود همه این موفقیت‌ها دوره سختی را سپری می‌کنیم چرا که بسیاری از چهره‌های با تجربه و مدعی ما بعد از المپیک 2016 در کنار کشتی نیستند و امکان دارد تا المپیک2020 آن‌ها را نداشته باشیم. به همین دلیل باید از دل چهره‌های جوان نتایجی که مورد انتظار کشتی است را برای المپیک آینده فراهم کنیم. اتفاقی که در فرانسه افتاد قطعاً واقعیت کشتی ما نیست اما ما به لحاظ انسجام کادر فنی و مدیریتی در کشتی فرنگی و آزاد و همچنین نوع ادامه برنامه‌هایمان در ارتباط با اعضای تیم ملی کشتی آزاد نیاز به اصلاح داشتیم که شورای فنی این موضوع را دنبال می‌کند و مطمئنم خیلی سریع اثرات خودش را نشان خواهد داد.

کشتی آزاد این شرایط را دارد که به زودی قوی‌تر از قبل باز گردد و کشتی فرنگی نیز حرکت خیلی خوبی را آغاز کرده است. به هر حال با همه این بحث‌ها و کمبودها فدراسیون مقاومت کرده و برنامه هایش را ادامه داده است؛ می‌بینیم که کشتی فرنگی امسال در یک رده سنی قهرمان و در دو رده سنی نایب قهرمان جهان شد. این یعنی یک نتیجه تاریخی برای کشتی فرنگی ایران و من مطمئنم که اگر فعالیت کشتی فرنگی با همین جدیت ادامه پیدا کند ما نتایج پر افتخاری را سال به سال در این رشته تکرار خواهیم کرد.

دخترهای کشتی با کمربند ایران فعالیت خوبی را آغاز کرده اند، چقدر در ادامه این مسیر جدی هستید و تجلی دیگر آنان را به غیر از ترکمنستان در کجا می‌بینید؟

چیزی که در ترکمنستان دارد اتفاق می‌افتد حضور زنان ایران در کشتی با کمربند است. باید بدانیم که کوراش، کشتی با کمربند و آلیش رشته‌هایی متعلق به کشورهای آسیای میانه هستند و فن و بند این کشتی‌ها در اختیار آن ها است. اما کشتی بانوان ما بدون داشتن مربی و متخصص از آن خطه (که به هیچ کشوری مربی نمی‌فرستند) در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده و تا الان هم 8 مدال نقره و برنز را به عنوان اولین مدال‌های کشتی بانوان ایران از یک مسابقه بین المللی معتبر کسب کرده است. این شروع بسیار خوبی برای حضور قدرتمند ما در فعال کردن با استیل جدید در کشتی کلاسیک بانوان است. کشتی کلاسیک بانوان یک شیوه و استایلی است که ظرفیت جهانی شدن دارد ضمن این که چارچوب‌های فرهنگی و اعتقادی ما کاملاً در آن لحاظ شده است.

خوشبختانه پوشش ما با همین چارچوب و در همین ابتدا که پس از مدت‌ها پیگیری به تصویب هیئت رئیسه اتحادیه جهانی رسیده مورد استقبال بسیاری از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان قرار گرفته است؛ چون مسئله کشتی بانوان در دنیا صرفاً در ارتباط با پوشش و بحث اعتقادی و فرهنگی نبود و بسیاری از بانوان دنیا به پوشش دو بنده معترض بودند و آن را متناسب با شأن و شرایط زنان در دنیا نمی‌دانستند. از همین رو از پیشنهاد نوع پوششی که ما در کشتی کلاسیک بانوان به دنیا ارائه دادیم استقبال کردند. فکر می‌کنم اگر خدا کمک کند بتوانیم شروع خوبی را با حمایت‌ها و سرمایه گذاری اسپانسرهای خوب در کشتی کلاسیک بانوان ایران داشته باشیم و خیلی سریع‌تر از آن چه گمان کنیم شانه به شانه کشتی آزاد بانوان در دنیا حرکت کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *