افشاگری امام سجاد(ع) در مسجد شام
«لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى جَبَل» (حشر/21) اگر قرآن بر كوه نازل شود، كوه تكه تكه ميشود يعني چه؟ يعني من ديناميت هستم. از عايشه ميپرسند: پيغمبر چطور بود؟ ميگويد: پيغمبر قرآن بود. مؤمن بايد هرجا باشد پيدا باشد مؤمن است. نبايد وا برود. ما سه رقم آدم داريم:آدمهايي كه در جامعه فاسد آب ميشوند. يعني مثل هوا شل هستند. مثل آب شل هستند. آب و هوا چون شل است، در هر ظرفي شكل همان ظرف درميآيد.
آدمهايي هستند در جامعه هضم نميشوند. مثل اصحاب كهف، رفتند در غار زندگي كردند ولي نگذاشتند فكرشان از بين برود. آدمهايي هستند حتي جامعه را عوض ميكنند. مثل ابراهيم. «فَتًى يَذْكُرُهُمْ يُقالُ لَهُ إِبْراهيمُ» (انبياء/60) پس سه رقم جوان داريم.
جواني كه در جامعه هضم ميشود. جواني كه در جامعهي فاسد هضم نميشود. كساني كه اصلاً جامعه را عوض ميكنند. ما بايد خودمان را نشان بدهيم. از كدام دسته هستيم.خيلي از آداب و رسومها را بايد عوض كنيم.
اين يك مديريتي است ببينيد. خط اسلام اين بود. پيغمبر دهم هجري از دنيا رفت. راه كج شد. تا شصتم هجري كه يزيد روي كار آمد. 50 سال انحراف. امام حسين ميخواهد اين انحراف را برگرداند در جادهي صحيح. ميخواهد 50 سال انحراف را عوض كند. بايد ببيند چطوري؟ اين فرمول دارد. از نظر علمي، روانشناسياش، جامعهشناسياش، تبليغاتش، مديريتش فرمول دارد. كسي خواسته باشد يك رژيمي را عوض كند به همين خاطر امام حسين با خودش خبرنگار به كربلا برد. كه اين وقايع همه ثبت شود. يك خبرنگار مرد برد، امام زينالعابدين. يك خبرنگاز زن برد... هرچه ضبط صوت داشت برد. بچههاي كوچولو ضبط صوت بودند. آمدند با چشمهايشان فيلمبرداري كردند، حرفها را شنيدند، هر بچهاي هرجا ميگفتند: تو هم كربلا بودي. ميگفت: بله بودم. آنوقت تاريخ ميگفت. آنروز كه صدا و سيما نبود. قدم به قدم، بچه و بزرگ، زن و مرد از حماسهي كربلا استفاده كردند. تغيير يك رژيم بني اميه و انحراف 50 ساله را دنبال كردن اين مهم است.