صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مصرف کافئین با طول عمر چه ارتباطی دارد؟ /کلام حکمت آمیز امیرالمومنین (ع) پیرامون دنیای گذرا/مرگبارترین سوانح تله کابین در جهان/با wifi مغز به اینترنت متصل شوید!

۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۲۶
کد خبر: ۳۴۹۹۳۸
جهان ناپایدار از نگاه امام علی (ع)، با یکی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان آشنا شوید و ... از اخبار برگزیده فضای مجازی امروز است.
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، رسانه‌ها در فضای خبری روزانه خود اخبار اختصاصی و عمومی مختلفی را منتشر می‌کنند که این اخبار بعضا فقط در یک رسانه منتشر شده است. گروه فضای مجازی در نظر دارد هر روز اخبار منتخب فضای مجازی را از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی مختلف جمع‌آوری کرده و در قالب یک بسته خبری منتشر کند. در این بسته همه خبر‌ها و آیتم‌ها با ذکر منبع منتشر می‌شوند و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

 

ارتباط کافئین و کاهش ریسک مرگ در زنان مبتلا به دیابت

مهر:مطالعه مشاهده ای نشان می دهد هر چقدر زنان کافئین بیشتری مصرف نمایند ریسک مرگ شان در مقایسه با کسانی که هرگز کافئین مصرف نمی کنند، کمتر خواهد بود.

محققان اذعان می کنند که تاثیر حفاظتی به منبع کافئین هم بستگی دارد: میزان بالاتر مصرف کافئین ناشی از قهوه با کاهش ریسک مرگ به هر دلیلی، مخصوصاً بیماری قلبی-عروقی، مرتبط است؛ در حالیکه زنانی که بواسطه نوشیدن چای، کافئین بیشتری مصرف می کنند کمتر در معرض مرگ ناشی از سرطان قرار دارند.

بیش از ۸۰ درصد جمعیت بزرگسال جهان روزانه کافئین، عمدتا چای و قهوه، مصرف می کنند. میانگین مصرف روزانه قهوه براساس سن و کشور، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیگرم است.

بسیاری از مطالعات تاثیرات مفید نوشیدن قهوه را در مورد کاهش ریسک مرگ به هر علت در جمعیت عمومی نشان داده اند، اما اطلاعات کمی در مورد نقش کافئین بر مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت وجود دارد.

در این مطالعه محققان دانشگاه پورتو پرتغال رابطه بین میزان متفاوت مصرف کافئین و مرگ و میر را در بالغ بر ۳۰۰۰ مرد و زن مبتلا به دیابت از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ بررسی کردند.

شرکت کنندگان در مورد مصرف کافئین ناشی از قهوه، چای و نوشابه های گازدار خود گزارش می دانند. در طول ۱۱ سال مطالعه، ۶۱۸ نفر فوت کردند.

محققان دریافتند زنان مبتلا به دیابت که روزانه بالغ بر ۱۰۰mg کافئین مصرف می کردند (یک فنجان عادی قهوه) در مقایسه با زنانی که هیچ کافئینی مصرف نمی کردند، ۵۱ درصد کمتر در معرض مرگ قرار داشتند.

این کاهش ریسک مرگ برای زنانی که روزانه ۱۰۰-۲۰۰mg کافئین مصرف می کردند ۵۷ درصد و برای زنان مصرف کننده بیش از ۲۰۰mg در روز (۲ فنجان عادی) ۶۶ درصد بود.

به گفته محققان، این ارتباط مستقل از فاکتورهای تاثیرگذار نظیر سن، نژاد، سطح تحصیلات، درآمد سالانه خانواده، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، مصرف الکل، فشارخون بالا، و بیماری کلیوی ناشی از دیابت بود.

به گفته محققان، چنین تاثیر مفید ناشی از مصرف کافئین در مورد مردان مبتلا به دیابت مشاهده نشد.

در مورد مصرف چای، زنان به چهار گروه از لحاظ میزان مصرف چای تقسیم شدند: هیچ، کم، متوسط، زیاد. محققان دریافتند گروه زنان مصرف کننده کافئین از طریق چای، ۸۰ درصد کمتر در معرض مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند.

 

جهان ناپايدار از نگاه امام علی (ع)

باشگاه خبر نگارن جوان:امام علی (عليه السلام) فرمودند:لِكُلِّ مُقْبِل إِدْبَارٌ، وَمَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ هر چيزى كه روى مى آورد روزى پشت خواهد كرد و چيزى كه پشت مى كند گويى هرگز نبوده است.

شرح و تفسير حکمت 152 نهج البلاغه:

امام علی(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز اشاره به ناپايدارى جهان و مواهب و نعمت هاى آن كرده مى فرمايد: «هر چيزى كه روى مى آورد روزى پشت خواهد كرد و چيزى كه پشت مى كند گويى هرگز نبوده است»، (لِكُلِّ مُقْبِل إِدْبَارٌ، وَمَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ).

طبيعت زندگى اين جهان و تمام مواهب مادى آن فناپذيرى است، هرچند بعضى عمر بسيار كوتاهى دارند، بعضى كمى بيشتر، اموال و ثروت ها، جاه و مقام ها، جوانى و شادابى، عافيت و تندرستى و در يك كلمه همه امكانات مادى كه روزى به انسان رو مى كنند و او را شاد و خوشحال مى سازند امورى نيستند كه انسان به آنها دل ببندند، زيرا چيزى نمى گذرد كه همگى پشت مى كنند و از دست مى روند، پيرى و ناتوانى به جاى جوانى، فقر به جاى ثروت، زوال جاه و مقام به جاى مقامات و بيمارى به جاى عافيت و تندرستى مى نشيند و اگر اينها هم از انسان جدا نشوند و تا پايان عمر محدود انسان بمانند انسان از آنها جدا مى شود و چيزى جز قطعات كفن با خود همراه نمى برد.

 جمله (وَمَا أَدْبَرَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ) اشاره به اين نكته است كه وقتى نعمت ها به انسان پشت مى كنند آثارشان را با خود نيز مى برند به گونه اى كه گاهى انسان تصور مى كند اينها هرگز وجود نداشته اند، زيرا اگر خودشان مى رفتند و آثارشان باقى مى ماند باز ادامه حيات آنها محسوب مى شد، مثلاً جوانى كه مى رود نيرو، قدرت، شادابى، شادمانى و نشاط و ساير آثار جوانى را با خود مى برد گويى هرگز نبوده است همچنين ساير نعمت ها ولى اعمال صالحه و كارهاى نيك و آنچه را انسان در خزائن الهى به امانت مى سپارد و به حكم «(مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق)، آنچه نزد شماست از ميان مى رود، و آنچه نزد خداست باقى مى ماند» باقى مى ماند.

نتيجه روشنى كه از اين گفتار حكيمانه مولا گرفته مى شود اين است كه نه انسان به آنچه دارد دل ببندد و نه به آنچه از دستش مى رود ناراحت شود، چرا كه اين طبيعت زندگى دنياست، همان گونه كه قرآن مجيد نيز مى فرمايد: (لِّكَيْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ تَفْرَحُوا بِمَآ آتَاكُمْ). و طبق فرموده مولا در حكمت 439 حقيقت زهد همين است. ظاهر اين جمله حكمت آميز ناظر به نعمت ها و مواهب الهى، ولى بعضى از شارحان نهج البلاغه آن را تعميم داده و گفته اند: نقمت ها و مشكلات و رنج ها را نيز فرا مى گيرد، زيرا آنها نيز زائل شدنى است و روزى فرا مى رسد كه انسان به كلى آن را فراموش مى كند. يوسف گرچه سال ها در زندان دور از پدر و برادران و عشيره گرفتار بود ولى هنگامى كه بر تخت عزيزى مصر تكيه زد و برادران و پدر به ديدارش آمدند همه آن ناراحتى ها را از ياد برد.

 

با یکی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان آشنا شوید

یک زن جوان انگلیسی به نام جسیکا سودال از دو بیماری نادر به نام نارکلپسی و کاتاپلاکسی به طور همزمان رنج می برد. او بر اثر این بیماری‌ها، با هر تغییر احساسی، به‌ویژه در هنگام مواجهه با هیجانات، دچار حمله خواب می‌شود و دیگر توان ایستادن ندارد.

این دو بیماری به طور همزمان وضعیت بسیار سختی را برای جسیکا ایجاد کرده است.

جسیکا درباره بیماری خود می‌گوید: "همه فکر می‌کنند من آدم تنبلی هستم و این موضوع مرا آزار می دهد. باور کنید من درگیر دو بیماری خاص هستم و احساس خواب‌آلودگی در من به تنبلی ارتباطی ندارد. برخی اوقات به نظر می رسد من از هوش رفته ام و هرکس من را ببیند اینطور تصور می کند.

گاهی اوقات نیز به نظر می رسد که خواب هستم، همه صداهای اطراف را می شنوم اما قدرت پاسخگویی ندارم".

این مشکل در وسایل نقلیه، محل کار، حین مکالمه، خندیدن و هر جایی که فکرش را بکنید ممکن است به طور ناگهانی گریبان جسیکا را بگیرد.

گاهی جسیکا حتی مجبور می شود از تماشای برنامه های خنده دار تلویزیون نیز اجتناب کند.

 

وقتی خالکوبی دردسرساز می‌شود

ایسنا:خالکوبی و تزئین پوست حدود ۵۰۰۰ سال است که رواج دارد، اما آیا واقعا می‌دانیم که چه اثری بر بدن دارند؟ آیا ذرات تاتو در خون جریان پیدا می‌کنند؟

در حال حاضر، برای اولین‌بار دانشمندان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد رنگدانه و ناخالصی‌های جوهر خالکوبی می‌توانند در بدن حرکت داشته باشند.

خالکوبی واقعا عجیب است، زیرا جوهر دقیقا از طریق یک سوزن زیر درم و اپیدرم وارد می‌شود و این درست جایی است که سیستم ایمنی بدن را با خطر مواجه می‌کند و این ذرات به طور دائم باقی می‌مانند.

لیزر این ذرات را به قطعات کوچک تقسیم می‌کند تا از بدن خارج شوند.

محققان در European Synchrotron اظهار کردند: این جوهر گاهی می‌تواند برای بدن باعث ایجاد مشکل شود و حتی سیستم ایمنی بدن را هم درگیر کند.

همیشه درباره سوزن استریل در خالکوبی دقت می‌شود، اما آیا در استفاده از خالکوبی‌ها ترکیب شیمیایی رنگ هم بررسی می‌شود؟ این موضوعی است که تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

ترکیب رنگدانه‌های تاتو می‌تواند اثر ناشناخته‌ای روی بدن داشته باشد.

برای مثال آنها ممکن است حاوی ناخالصی باشند. این مواد شامل مواد نگهدارنده و آلاینده مانند کبالت، کروم، منگنز و نیکل هستند و ایجاد حساسیت نسبت به این جوهرها دور از ذهن نیست.

یک عنصر بسیار رایج دی‌اکسیدتیتانیوم است که برای جوهر سفید استفاده می‌شود. این عنصر برای روشن‌ کردن رنگدانه‌های دیگر هم کاربرد دارد.

محققان چند نوع از این نانوذرات خالکوبی را از طریق بدن با استفاده از میکروسکوپ اشعه ایکس و پرتوهای نانوسیم اشعه‌ایکس ردیابی کردند.

آنها همچنین از طیف‌سنجی مادون قرمز برای تعیین تغییرات ساختاری در بافت اطراف این ذرات استفاده کردند.

نتیجه این تحقیقات نه تنها در ارزیابی خطرات بهداشتی مرتبط با خالکوبی کمک‌کننده بود، بلکه می‌تواند ورود نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیوم در لوازم آرایشی به پوست را هم بررسی کند.

محققان فرانسوی و آلمانی گزارش دادند که نانوذرات در برخی از جوهرهای خالکوبی می‌توانند در زیر پوست حرکت کنند و در غدد لنفاوی انباشته شوند.

این بررسی در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

مرگبارترین سوانح تله‌کابین در جهان

در مطلبی کوتاه در خصوص سوانح دلخراش تله کابین به مرگبارترین حوادث  در جهان اشاره می کنیم که به شرح زیر است:

اتریش - کپرون

مرگبارترین سانحه تله کابین تا به امروز مربوط به سانحه کپرون در اتریش است. در یازدهم نوامبر سال ۲۰۰۰ میلادی بر اثر آتش‌سوزی در یک تونل، ۱۵۵ نفر از سرنشینان یک تله کابین جان باختند.

فرانسه - سن اتین-ان-دولو

یکم جولای ۱۹۹۹ شماری از کارگران که برای نظافت رصدخانه بین المللی با تله کابین به ارتفاعات ناحیه سن اتین-ان-دواو در جنوب شرقی فرانسه می‌رفتند از ارتفاع ۸۰ متری به درون دره پرت شدند و همگی جان باختند. این تله کابین خصوصی و متعلق به شرکتی فرانسوی-آلمانی بود که مسئولیت حمل و نقل تجهیزات و پرسنل را به رصدخانه بر عهده داشت.

ایتالیا - کاوالزه

سوم فوریه ۱۹۹۸، یک فروند هواپیمای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با کابل‌های تله کابین کاوالزه واقع در شمال ایتالیا برخورد کرد. در این سانحه ۲۰ نفر از ارتفاع ۸۰ متری سقوط کردند و همگی جان باختند.

سانحه سنگاپور

در بیست و نهم ژانویه سال ۱۹۸۳، یک جرثقیل بزرگ صنعتی هنگام عبور از زیر تله کابین شهر سنگاپور با کابل‌های آن برخورد کرد. در این سانحه دو کابین از ارتفاع ۵۵ متری به درون دریا سقوط کردند و در نتیجه آن هفت نفر کشته شدند.

کالیفرنیا - اسکو ولی

در پی طوفان در پانزدهم آوریل سال ۱۹۷۸، یکی از کابل‌های تله کابین در شهر اسکو ولی در ایالت کالیفرنا پاره شد. در این سانحه، چهار نفر کشته و سی و یک نفر زخمی شدند.

ایتالیا - کاوالزه

تله کابین کاوالزه برای نخستین بار در نهم مارس سال ۱۹۷۶ حادثه ساز بود. تاب خوردن کابل‌های تله کابین روی یکدیگر باعث سقوط و مرگ ۴۳ نفر شد. بیشتر قربانیان کودک و نوجوان بودند. در هنگام بروز سانحه، سیستم امنیتی اضطراری خاموش بود.

فرانسه - مون دور

در واپسین روزهای سال ۱۹۶۵، تله کابین مون دور واقع در مرکز فرانسه ۵۰ اسکی باز را به قله کوه سانسی حمل می‌کرد. پیش از رسیدن به قله و بر اثر قطع ناگهانی برق، سرنشینان تله کابین به جلو پرتاب شدند. ۱۷ نفر از کابین‌ها به بیرون سقوط کردند و در این حادثه هفت نفر کشته شدند.

 

مغز و اینترنت بهم متصل شدند!م

مهر:محققان دانشکدهWits مهندسی الکترونیک و اطلاعات در آفریقای جنوبی روشی برای متصل کردن مغز انسان به اینترنت یافته اند.

این روش که Brainternet نامیده شده امواج مغزی را به طور واقعی در اینترنت منتشر می کند. به این ترتیب مغز را به یک نود اینترنت اشیا در فضایWWW تبدیل می کند.

فرایند ارتباط مغز و اینترنت با کمک Emotive EEG انجام می شود که یک دستگاه مجهز به اینترنت است و سیگنال های EEG (یا امواج مغزی) را به طور زنده منتشر می کند.

هنگامیکه کاربری دستگاه را روی سرش قرار دهد، سیگنال ها به یک رایانه Raspberry Pi متصل می شود و اطلاعات جمع آوری شده پس از انتقال به یک برنامه تداخل روی وب سایت باز منتشر می شود و همه افراد می توانند به آن دسترسی یابند.

به هرحال متصل کردن اینترنت و مغز انسان در مراحل اولیه است. محققان تصمیم دارند در آینده این اتصال را بهبود دهند. همچنین آنها معتقدند با ارتقای روش Brainternetمی توان اطلاعات ثبت شده را از طریق یک اپلیکیشن طبقه بندی کرد. این اطلاعات در الگوریتم های ماشین یادگیری به کار می روند. در آینده نیز می توان اطلاعات را در دوجهت (میان مغز و رایانه) نیز انتقال داد.

همچنین اطلاعات جمع آوری شده از فرایند رصد فعالیت مغز به توسعه BCIها( تقابل مغز و رایانه) و فناوری های عصبی دیگر منجر می شود.

این درحالی است که شرکت Neuralink متعلق به الون ماسک نیز در پی دستیابی و توسعه فناوری است که مغز انسان را به رایانه متصل می کند.

روایتی خواندنی از حال و هوای رزمندگان در ماه محرم

دفاع پرس: عزاداری سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا زمان و مکان نمی‌شناسد. مهم نیست که در هیئت‌های محل باشی یا در میدان نبرد؛ تنها کافیست که بی‌تاب زیارت حرم امام حسین (ع) باشی و یاد صحرای کربلا بیفتی.

عاشورا و قیام ابا عبدالله الحسین (ع) بی‌شک تاثیر شگرفی بر ایمان و اراده رزمندگان در نبرد با دشمن بعثی داشت. رزمندگان در تمامی لحظات حضور خود در مناطق عملیاتی، با تأسی از سالار شهیدان به مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح رفتند.

«محمد نیک نفس» از رزمندگان لشکر عاشورا تصاویری از عزاداری نیروهای این لشکر پیش از آغاز عملیات بیت المقدس 2 را در اختیار یمان قرار داد و ماجرای حنابندان و عزاداری رزمندگان در آن روز را این‌گونه روایت کرد:

تصاویر زیر به واپسین روزهای حضورمان در رحمانلو مربوط می‌شود. رزمندگان آماده اعزام به منطقه عملیاتی بیت المقدس 2 می‌شدند. رزمندگان در محوطه گردان حبیب مراسم عزاداری را پیش‌بینی کرده بودند. دلها بی‌قرار بود و به تلنگری بغض‌ها می‌شکست. روزهای سخت عملیات در پیش بود. معلوم نبود کدام یک از این رزمندگان دوباره به چادرها برمی‌گشتند.در فاصله زمانی یک ساعت، چادرهایی را آماده کردیم تا رزمندگان دست‌هایشان را حنا بگذارند و دور آتشی بنشینند. نیروها دست و پایشان را حنا گذاشتند و با مزاح لبخند را به یکدیگر هدیه می‌کردند.

عزاداری رزمندگان پیش از آغاز عملیات

یکی از کمک راننده‌های اتوبوس‌ها، با تعجب این رفتار رزمندگان را نظاره می‌کرد. وی به من نزدیک شد و گفت: «در محل ما، شب عروسی حنا می‌گذارند. این نیروها مگر کجا می‌خواهند بروند که اینطور با شور و شعف حنا می‌گذارند و به وجود می‌آیند؟» یکی از دوستانم به نام رستم حسین‌زاده که کنارم ایستاده بود، پاسخ داد: «این نیروها شب آینده به حجله‌گاه شهادت می‌روند.» آن کمک راننده وقتی متوجه ماجرا شد، اشک در چشمانش جمع شد و بدون هیچ سخنی، ما را ترک کرد.

مراسم عزاداری آغاز شد. «اکبر جداری» شروع به مداحی کرد. به خاطر دارم اینگونه نوحه می‌خواند: «حسین جان، من از کودکی عاشقت بوده‌ام/ قبولم نما گر چه آلوده‌ام»

در تصویر فوق کنار اکبر جداری، شهید رسول چیلانی ایستاده است. کلاهی بر سر و پشت به تصویر که میانداری مراسم را می‌کند. رسول دو ماه بعد در 26 اسفند ماه 66 به شهادت رسید. اکبر شب عملیات بیت المقدس 2، ساعت سه نیمه شب، در بلندی‌های قامیش روی برف‌های سفید با ترکشی که در گلوی مبارکش جا خوش کرد، به بلندای کهکشان‌‎ها پر کشید.

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *