صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

هنری که مفهوم خوب به مخاطب بدهد، مورد استقبال قرار می‌گیرد

۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۴۹۴۷۹
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
محمدحسین نیرومند، هنرمند کاریکاتوریست، با اعتقاد بر اینکه متولیان هنر ذائقه‌سازی برای مصرف کالاهای هنری را در جامعه انجام نداده‌اند، خاطرنشان کرد: واقعا این‌گونه حس می‌شود که جای هنرهای تجسمی به شکل حرفه‌ای و تخصصی در زندگی عموم مردم جامعه خالی است.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست انقلاب گفت: از آنجایی که هنر خواست درونی انسان است، از ابتدای تاریخ تاکنون در ذات انسان تجلی داشته است. امروزه در خانه‌های خود شاهد حضور هنر به اشکال گوناگون هستیم؛ از قالی که زیر پایمان است گرفته تا صندلی که روی آن می‌نشینیم. اما جای هنرهای تجسمی به صورت حرفه‌ای و تخصصی که می‌تواند جنبه تزئینی داشته باشد در زندگی عموم جامعه خالی است. درواقع مردم تربیت نشده‌اند که از جنبه‌های حسی هنرهایی مانند نقاشی و مجسمه سازی برخوردار شوند. تحقق این مهم یک کار ملی را می‌طلبد. به نظر من، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان هنر، ذائقه سازی برای مصرف کالاهای هنری را در جامعه انجام نداده‌اند درحالی که مهم‌ترین کار آن ها، این نوع ذائقه سازی برای عموم جامعه است.

وی با اعتقاد بر اینکه اثر هنری ماهیت فرهنگی دارد و با توجه به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم خلق می‌شود، اظهار کرد: آثار مدرن در ایران، به سادگی مورد قبول مردم قرار نمی‌گیرد. این مهم یکی از اشتباهات شهرداری تهران است؛ چنانکه در معابر و خیابان‌ها شاهد تصاویری از آثار مدرن هستیم که مورد قبول مردم قرار نمی‌گیرد. جامعه ما مفهوم‌گراست و جدای از جنبه های زیبایی‌شناسانه اثر هنری، خواستار لذت مفهومی هنر است. اگر هنر بتواند مفهوم خوب را به مخاطب منتقل کند، مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ چنانکه پوستر نقاشی عصر عاشورا، اثر فاخر استاد محمود فرشچیان در خانه‌های روستایی نیز نصب شده است؛ این همان ارتباط فرهنگی است که بین هنر، هنرمند و مردم برقرار می‌شود.

نیرومند همچنین گفت: حیات هنر در آن است تا با ذائقه سازی برای مردم، اقبال آن ها را برای خرید آثار هنری بیشتر کنیم. با رونق اقتصاد هنر، زندگی هنرمند رونق پیدا می‌کند و این تضمینی برای بقای هنر او خواهد بود؛ این در حالی است که چرخه اقتصاد هنر در حال حاضر معیوب است.

محمدحسین نیرومند، متولد مشهد مقدس و فارغ التحصیل کارشناسی طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، انصرافی کارشناسی ارشد همین رشته است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه کاریکاتور در سال ۱۳۶۴ با هفته نامه زن روز و سپس کیهان هوایی، روزنامه کیهان و چند نشریه دیگر آغاز کرد.

او در سال 91 موفق به دریافت لوح درجه یک هنری شد. دریافت لوح تقدیر و نشان طلا از معاونت فرهنگی و تبلیغات جنگ ستاد فرماندهی کل قوا، دریافت جایزه ویژه یومیوری شیمبون ژاپن، دریافت نشان عالی تجسمی کشور و داوری چند دوره دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران، داوری جشنواره تجسمی فجر از دیگر فعالیت‌های نیرومند در بخش‌های هنری محسوب می شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *