راهکارهای یافتن داروی کمیاب و نحوه شکایات دارویی
وی در تشریح تاریخچه مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی ۱۴۹۰ گفت: این سامانه در بهمن ١٣٧٥ با یک شماره تلفن هفت رقمی در محل سازمان غذا و دارو شروع به کار کرد و پس از آن در دو سال بعد، ۳۶ مرکز استانی فعال، تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان و با هماهنگی ستاد مرکزی اغاز به کار کردند.
مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در سال ١٣٨٤ شماره کشوری ٠٩٦٤٦ به صورت یکپارچه در تمام ایران در اختیار این مراکز قرار گرفت و مراکز تهران و اصفهان خدمات ۱۲ساعته را به ۲۴ ساعت و البته با پاسخگویان متعدد ارتقا دادند. سایر مراکز نیز بر حسب رتبه بندی دانشگاه از ۸ ساعت تا ۱۲ ساعت در حال پاسخگویی هستند. از سال ١٣٩٤ نیز شماره به ١٤٩٠ تغییر کرد و همزمان عهدهدار راهنمایی بیماران در خصوص کمبودهای دارویی و ثبت شکایات دارو و داروخانه شد که تاکنون نیز ادامه دارد.
قانع با اشاره به اینکه این مرکز در شهر تهران هم اکنون با شماره ١٤٩٠ و ١٩٠ به خدمات دهی به بیماران مشغول است و ماهیانه به صورت متوسط به ۳۰ هزار تماس کمبود دارویی و شکایات دارو پاسخ میدهد، افزود: درصد پاسخگویی این سامانه به ۹۶ درصد ارتقا یافته؛ در حالی که میزان تماسهای از دست رفته به چهار درصد کل شکایات رسیده است.
مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه ماهیانه در کد پاسخگویی اطلاعات دارویی و مسمومیتها به حدود ۲۵ هزار تماس پاسخ داده میشود، تصریح کرد: از این تعداد ۷۰ درصد پاسخ موفق و ۳۰ درصد تماس از دست رفته هستند که این تعداد تماس برای یک مرکز علمی درصد قابل قبولی است.
وی با تاکید بر اینکه تماس تلفنی فقط یکی از راههای دریافت اطلاعات است، خاطر نشان کرد: هموطنان جهت دریافت اطلاعات در خصوص داروها از جمله اطلاعات عمومی، طریقه مصرف، بروز عوارض جانبی، دارو در بارداری و شیردهی و حتی ثبت شکایات از دارو و داروخانه و جستجوی دارو کمیاب میتوانند به سامانه "مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو" به نشانی http://۱۴۹۰.fda.gov.ir مراجعه کرده و از قسمتهای مختلف این درگاه تخصصی استفاده کنند.