صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سامانه سپهتن چیست

۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴:۴۴
کد خبر: ۳۴۴۸۳۸
سپهتن در حقيقت معناي خاصي ندارد اين كلمه در واقع از حروف اول ” سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان ” استخراج شده است سامانه اي كه بمنظور نظارت و كنترل بهينه تر ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي طراحي و ايجاد شده است.

به گزارش گروه جامعه ، سپهتن در حقيقت معناي خاصي ندارد اين كلمه در واقع از حروف اول ” سامانه پايش هوشمند تردد ناوگان ” استخراج شده است سامانه اي كه بمنظور نظارت و كنترل بهينه تر ناوگان حمل و نقل عمومي جاده اي طراحي و ايجاد شده است.

سامانه سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است دستگاهي که درون خودرو نصب می شود و از طریق سیم کارت GFM, GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل ماشين را به مراكز پليس راهور ارسال مي كند اطلاعاتي نظير سرعت؛ مشخصات گواهيانه راننده ؛ ساعت كاركرد و غيره.

اين سيستم قادر است از طريق شبكه ارتباطي DSRC به محض نزدیک شدن اتوبوس هاي مسافر بري بين شهري به پاسگاه ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه را مورد بررسی و ارزيابي دقيق قرار دهد؛ سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه های مورد نیاز تبادل داده می کند.

ارتقاء بهره وری حمل و نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.

به هر حال آنچه بر لزوم طراحي و بهره گيري از اين سيستم هوشمند تاكيد دارد؛ بعد نظارتي آن و ساماندهي اصولي تردد هاي بين شهري مي باشد؛ قطعا براي دستيابي به مديريت يكپارچه و كلان در بخش حمل و نقل جاده اي وجود اين سيستم از ضروريات است.

وجود بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو شامل ناوگان های فعال مسافری و باری جاده ای، وجود بیش از ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه ای فعال در این حوزه و همچنین جابجایی سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا و ۳۰۰ میلیون نفر مسافر از دلایل ديگر استفاده از اين سيستم هوشمند است.

هر چند هر گونه كنترل و حركت در مسيرهاي نظارتي و قانوني مي تواند در ظاهر براي عده اي قليل ايجاد محدوديت و نارضايتي كند اما اثرات و سود بلند مدت طرحهايي اينچنيني مي تواند همه را مرتفع سازد.

سپهتن مي تواند با تشخيص كاركردهاي واقعي رانندگان تلاشگر و زحمتكش بستري براي شناسايي اين عزيزان فراهم آورد؛ اين سيستم مي تواند با كنترل سرعت تردد هاي بين شهري ؛ خطرات ناشي از تصادفات و سوانح را به شكل گسترده اي كاهش داده و نهايتا سلامتي و ايمني خود رانندگان را تضمين نمايد.

اين سيستم حتي قادر است در خصوص مواردي نظير نداشتن بيمه؛ معاينه فني و همچنين جلوگيري از قاچاق سوخت هم كمك شاياني به مجريان قانون كند ؛ سپهتن در حقيقت ابزاري است كه كنترل و نظارت پليس راهور را دو چندان مي نمايد و تلاش آنان را دربرقراري امنيت؛ آسايش و ايمني جاده هاي كشور تسهيل مي كند.

البته بركسي پوشيده نيست كه انجام اين قبيل پروژه هاي عظيم و ملي ممكن است در بدو امر مشكلات جزئي را هم براي تعداد محدود از راننده بوجود آورد كه آن هم به تدريج قابل رفع است.

رانندگان حرفه اي بايد به اين نكته واقف باشند كه نهايتا سود اصلي طرحهايي اينچنيني كه در بستر فن آوري اطلاعات و ارتباطات رقم مي خورد مي تواند؛ نهايتا به نفع خود آنان تمام شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *