صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیا میدانید؛ با کمک رنگ و بوی دود اتومبیلتان می توانید مشکل فنی آن را تشخیص دهید؟!

۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸:۴۰
کد خبر: ۳۴۲۱۷۲
ماشین‌ها هم مانندِ سایر جانداران دارای زبانِ منحصر به فردِ خود می‌باشند، خودروها با شما صحبت می‌کنند، مهم نیست که شما چه ماشینی دارید، یک رنو۵ یا یک لامبورگینی، در هر صورت یک علاقه‌مند به اتومبیل با کسب دانش و تجربه در این زمینه، بعد از مدتی با زبانِ ماشینِ خود آشنایی پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگارگروه فضای مجازی ،  ماشین‌ها هم مانندِ سایر جانداران دارای زبانِ منحصر به فردِ خود می‌باشند، خودروها با شما صحبت می‌کنند، مهم نیست که شما چه ماشینی دارید، یک رنو۵ یا یک لامبورگینی، در هر صورت یک علاقه‌مند به اتومبیل با کسب دانش و تجربه در این زمینه، بعد از مدتی با زبانِ ماشینِ خود آشنایی پیدا خواهد کرد. دو دلیلِ بسیار بزرگ برای دانستنِ زبانِ خودرو وجود دارد، مورد اول اینکه هزینه تعمیرات برای شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که در مراحلِ اولیه آن را عیب‌یابی و رفع نقص خواهید کرد و بعدی اینکه شما از راندنِ خودروی خود حس مطلوبی بدست خواهید آورد.

رنگ و بوی دودِ اگزوز از ساده‌ترین آن‌هاست که در ادامه با آن آشنا می‌شوید:

۱. از اگزوز دودی دیده نمی شود: در این حالت موتور در سلامتِ کامل به سر می‌برد، وقتی به مجرای داخلی اگزوز انگشت می‌کشید، نباید چرب و سیاه بشود.

۲. دود سفید: در هوایِ سرد وقتی موتور خاموش است به علت اینکه هوای بیرون سرد است و داخل موتور گرم، در نتیجه هوای داخل موتور بصورت قطرات آب در می آید که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفید رنگی از اگزوز خارج می‌شود، که نتیجه آب سوزی است و پس از گرم شدنِ موتور قطع می‌گردد. البته در صورتی که دودِ سفید در همه حالت از اگزوز خارج می‌شود، دلیل آن سوختنِ واشر سر سیلندر یا ترک خوردگی سیلندر می‌باشد که باعثِ مخلوط شدن آب و روغن می‌شود، که در این‌صورت در اولین زمان به مکانیک باید مراجعه کرد.

۳. دود سیاه: عواملِ متعددی باعث بروز دودِ تیره رنگ می‌شوند که از آن جمله می‌توان به کثیف بودن بیش از حدِ فیلتر هوا، زیاد بودن نسبت سوخت به هوا و کم بودن هوا نسبت به سوخت، ریتارد بودن بیش از حد، خام سوختن بنزین در موتور اشاره کرد.

۴. دود آبی: دود آبی رنگ جز سمی‌ترین دودها است و در صورت مشاهده‌یِ دائمی آن باید در اولین فرصت رفع عیب شود. اگر این دود در مواقع پرگاز قطع می‌شود و در هنگامِ سرد بودنِ موتور بیشتر است اشکال از لاستیکِ گیت سوپاپ یا خلاصی آن است که در این حالت روغن موتور به مقدار بسیار ناچیزی کم می‌شود، ولی اگر در هر دو حالتِ کم گاز و پر گاز دودِ آبی خارج بشود، اشکال از ضعفِ رینگ‌های پیستون یا در مواردی از سیلندر یا بوش پیستون‌هاست.

 

منبع: دنده6

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *