صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راه های برخورد با یک همکار حسود !

۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶:۱۸
کد خبر: ۳۴۱۳۷۳
پیشرفت در محیط کار می‌تواند با واکنش‌هایی از سمت همکاران حسود همراه باشد، برای اینکه بدانید چطور با چنین افرادی رفتار باید کرد، با همراه شوید.

به گزارش خبرنگارگروه فضای مجازی ، طی موفقیت‌ها و پیشرفت‌های‌تان در فضای کار، احتمالا دوستان و دشمنان زیادی دورتان جمع شده‌اند. این دشمن‌ها که همیشه هم ناچارا با آنها روبرو می‌شوید، اغلب سعی می‌کنند شما را به زیر بکشند یا کارها و دست‌ آوردهای شما را کوچک و بی‌ارزش جلوه بدهند. این دشمنان یا ملایم تر بگوییم، این همکاران حسود می‌تواند شما را از پیشرفت در کارتان بازبدارند و حتی در مسیرتان دام‌هایی بگسترانند.

اگر پیشرفت کردیم و به جایی رسیدیم با همکار حسود چه بکنیم

حسودترین همکارتان را به راحتی می‌توانید شناسایی کنید چون همیشه در تمام رقابت‌ها و تلاش‌هایی که انجام می‌دهید فقط شما را نشانه خواهد گرفت. زیرک ترین دشمن معمولا منتظر فرصت می‌ماند تا بابت هر شکست یا اشتباه‌تان بدگویی و عیبجویی کند.

دو روش اساسی برای برخورد داشتن با همکاران حسو وجود دارد: ۱- خنثی کردن حسادت آنها و ۲- مقابله کردن با تلاش‌های آنها.

خنثی کردن حسادت

بابت رفتارتان سرزنش‌تان می‌کند؟ کاری کرده‌اید که برایش حسادت برانگیز بوده است؟ دیگران را تحقیر کرده‌اید یا موفقیت‌های خودتان را به رخ کشیده‌اید؟

اینها سوالاتی است که باید از خودتان بپرسید چون قرار نیست دست دیگران بهانه بدهید که از شما متنفر باشند. اگر متوجه شدید رفتار نادرستی دارید باید اصلاحش کنید. در واقع باید با محبت و صمیمی و متواضع باشید تا محبوب دیگران شوید.

با شریک کردن همکاران‌تان در موفقیت‌های خود و یاد دادن چیزهای مفید به دیگران جهت موفق بودن، برای خودتان احترام و ارزش بخرید و اعتماد دیگران را جلب کنید. اگر در گذشته خود بزرگ بین بوده‌اید، تغییراتی در شیوه‌ی خود ایجاد کنید و سعی کنید با دشمنان‌تان با آرامش و متانت رفتار کنید، خلاصه اینکه از صمیم قلب، اساسی تغییر کنید!

به خاطر شغل‌تان، خوشنامی و شعورتان، باید از جدال یا بروز احساسات بیمارگونه در محل کار اجتناب کنید. اگر به دلیل ترس از کاری که ممکن است همکارتان به ضرر شغل و سمت‌تان انجام دهد، رفتارهای نامناسب داشته باشید، مطمئن باشید که این رفتارهای منفی فورا دیده خواهند شد. در عوض سعی کنید روی تغییر و اصلاح خودتان متمرکز شوید، این یک تاکتیک حرفه‌ای است.

جوری باشید که به شما احترام بگذارند

آیا شما را به عنوان کسی می شناسند که هیچکس را قبول ندارد و فقط به منافع خودش فکر می‌کند؟ برای تغییر و جبران اشتباهات هرگز دیر نیست، مردم می‌توانند هر تغییر اساسی را خوب ببینند. کسی باشید که به افراد تیم و کارمندانش اهمیت می‌دهد. اگر برای آنها احترام قائل باشید و نشان دهید که به نظرات و دغدغه‌های‌شان اهمیت می‌دهید، مطمئن باشید قوی‌ترین حمایت ممکن را از سوی آنها خواهید داشت. فرد حسود را مستثنی کنید، احتمالا او با مشاهده‌ی این رفتار شما، دیگ خشم و حسادتش به جوش خواهد آمد!

موقعیت خود را مانند یک تاجر حرفه‌ای بسنجید، موقعیت شناس باشید و زیرکانه رفتارها را موشکافی کنید. اگر متوجه شدید کسی ناراضی و پکر است و حس کردید او ممکن است شروع کند به متنفر شدن و حسادت کردن به شما، پیش دستی کنید. هر جا لازم است از اعتبارتان خرج کنید، متواضع باقی بمانید اما نه تا حدی که اعتماد بنفس و جذبه‌ی خودتان آسیب ببیند. تشخیص به موقع شروع یک حس ناخوشایند نسبت به خودتان، خیلی مهم است.

موفقیت‌های همکاران‌تان را جشن بگیرید. سعی کنید خودتان هم حسود نباشید چون این احساس‌ها به راحتی توسط دیگران شناسایی می‌شوند. اگر هر گونه حس حسادتی داشته باشید یا رفتارهای منفی از خود بروز بدهید، واکنش‌های مشابهی دریافت خواهید کرد.

مقابله کردن با تلاش‌های آدم حسود

اگر قادر نیستید حسادت‌های همکارتان را بی‌اثر کنید، مجبور هستید حرکتی برای حفظ اعتبار و نام‌تان در فضای کار، انجام دهید. کاری که باید انجام دهید، کنترل آسیب است چون هیچکس از مشاجرات و کلنجارهای زشت و ناخوشایند، سودی نخواهد برد.

اگر تهمتی علیه شما توسط یک همکار حسود، همه جا پخش شد، این وظیفه‌‌ی شماست که خلاف آن را ثابت کنید، به آن فرد حمله نکنید، چون با این کار فقط خطای او را تقویت خواهید کرد. تشویق و احترام به دیگران را ادامه دهید، همیشه لبخند بزنید و سرحال باشید، به سختی کار کنید و از داخل شدن به هرگونه گفتگوی بیخود و خبرچینی‌هایی که پیرامون‌تان روی می‌دهد اجتناب کنید.

از میان مقام‌های بالاتر برای خود حامی پیدا کنید

یکی از اولین کارهایی که برای دفاع از خودتان لازم است انجام دهید، پیدا کردن چند حامی و طرفدار است. این حامی‌ها هر چه بلند رتبه‌تر باشند، بهتر است. پیدا کردن پشتیبان و همراه قدر و موثر می‌تواند جلوی اقدامات منفی دشمنان‌تان را بگیرد. حتی اگر رقبای حسودتان احساس کنند توانایی درافتادن و دست و پنجه نرم کردن با شما را دارند، اما اگر پای یک شخص عالی‌رتبه‌تر هم وسط باشد و به عنوان حامی شما حضور داشته باشد، شاید دیگر اینقدرها مشتاق دردسر آفرینی نباشند.

چاپلوسی و خود شیرینی نکنید و خود را ضعیف و حساس جلوه ندهید. پشت درهای بسته به شیوه‌ای رسمی با حامی‌تان بنشینید و نگرانی‌های‌تان را در مورد موقعیت پیش آمده با او درمیان بگذارید و او را از هرگونه رشد و پیشامدی که دارید آگاه کنید.

هر گونه تخلف و سرپیچی را پیگیری کنید

برای هر تخلف و مقابله‌ای که فر حسود در رابطه با شما انجام داده، سند و مدرک جمع کرده و سعی کنید چند شاهد هم پیدا کنید. سعی کنید حرفه‌ای باقی بمانید؛‌اگر او رفتار زشتی کرد، مثل خودش جواب ندهید، ممکن است او هم به دنبال مدرک جمع کردن باشد. اگر ایمیل ناخوشایندی دریافت کردید، نگهش دارید و به آن جواب ندهید، اگر لازم شد موردی را پیگیری کنید این کار را شخصا انجام دهید.

به فرد حسود، برای عقب نشینی فضا بدهید

سعی کنید مخالف‌تان را در موضع دفاعی قرار ندهید، بلکه کاری کنید که هشدار بگیرد و ناامید شود. یادتان باشد؛ شما دارید تلاش می‌کنید تا از ضربه‌های بزرگ اجتناب کنید، پس هر وقت که ممکن شد به حسود فرصتی برای عقب نشینی بدهید.

از هرگونه اعتراف و تصدیق کوچکی برای کمک به بهتر شدن روابط‌ تان استفاده کنید. مثلا اگر فرد مخالف با شما برخلاف همیشه، خوش‌رفتار بود یا ژستی دوستان داشت، به او اعتماد کنید اما هشیار باشید و کورکورانه عمل نکنید. شاید او سعی دارد به شیوه‌ای که غرروش پایمال نشود، عذرخواهید کند. با تاخت و تاز و به رخ کشیدن، غرورش را نشکنید، مهربان و دلسوز باشید. اگر افراد دیگر از تلاش‌های صلح جویانه‌ی شما مطلع باشند، دست کم بابت اینکه هیچ کاری برای بهتر شدن روابط خود نکرده‌اید، سرزنش نخواهید شد.

در هر حال حرفه‌ای بمانید

کنار آمدن با همکاران حسود، موقعیت دشواری است که مایلید از آن اجتناب کنید. تلاش‌ کنید تا تیمی عمل کنید و قبل از اینکه حسادت‌ها تبدیل به مشکلات جدی شوند، آنها را خنثی کنید. از کینه ورزی و کشمکش‌های اینچنینی هیچ کس جان سالم به در نمی‌برد! رفتار حرفه‌ای‌تان را فراموش نکنید، یادتان باشد همه به شما نگاه می‌کنند و منش و روش‌های شما را ارزیابی می‌کنند، پس به هر قیمتی شده، در هر شرایطی حرفه‌ای باقی بمانید.

منبع:برترین ها


برچسب ها: روانشناسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *