۴ میلیون و ۷۰۰ هزار خانه بدون سکنه در کشور وجود دارد/ بیش از 90 هزار واحد مسکنن مهر را اتمام خواهم کرد
وی افزود: با وجود اینکه بیش از 24 میلیون خانوار و 25 میلیون و 400 هزار خانه در کشورمان داریم، اما وضع مسکن خوب نیست؛ در حالیکه در سال نود، 630 هزار خانه خالی در کشور وجود داشت، این رقم در سال نود و پنج، به 2 میلیون و 587 هزار عدد رسید
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به وجود 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در ایران گفت: با احتساب خانه های خالی و خانه های دوم در ایران باید گفت که مجموعا 4 میلیون و 700 هزار خانه بدون سکنه در کشور وجود دارد؛ یعنی 470 میلیارد دلار از ثروت مملکت معادل 4 برابر سرمابه بازار بورس، بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم باقی مانده است.
آخوندی با اشاره به 9 برابر شدن قیمت زمین و 6 برابر شدن قیمت آپارتمان در دو دولت قبل از دولت یازدهم اظهار کرد: شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از ساختمان بود اما در عمل شاهد 9 برابر شدن قیمت زمین بودیم؛ این درحالی است که بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی میکنند.
وی ادامه داد: فقط در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد؛ این به معنای اتلاف منابع مالی کشور است؛ قیمت مسکن در شمال شهر بیش از 12 برابر جنوب شهر است ؛ آیا این وضعیت عدالت اجتماعی است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: فقط بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانههای مسکن بیش از 22 هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است؛ آیا این روند قابل ادامه است؟ که مطالبات بانکها مرتبا از دولت فزاینده باشد؟ این امر نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان در ایران است.
آخوندی اظهار کرد: ما جلوی شهر فروشی در ایران را گرفتیم و جلوی تراکم فروشی را گرفتیم؛ اگر مشاهده می کنید که تورم مسکن حتی از تورم میانگین عمومی کشور کمتر است و اگر قیمت زمین رشد نکرده است به این سبب است که ما جلوی فساد و شهر فروشی و تراکم فروشی را گرفتیم.
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی با بیان اینکه نرخ تورم بیش از 50درصد در مسکن قابل ادامه نبود، تصریح کرد: در بخش مسکن درایران 4 مخاطب اصلی وجود دارد که عبارتند از خانه اولیها، حاشیه نشینها که جمعیتشان به بیش از 11 میلیون نفر میرسد و در وضعیت بد مسکنی مطلق هستند، ساکنان بافت فرسوده که 8 میلیون نفر را شامل میشود و در شرایط بدمسکنی هستند و گروه دیگر نیز شامل طبقات کم درآمد هستند.
وی گفت: آیا مسکن مهر پاسخ این 4 گروه را میداد؟ آیا مسکن مهر مسئله خانهاولیها را حل کرد؟ آیا مسکن مهر مسئله بافت فرسوده را حل کرد؟ بیش از 100 هزار میلیارد تومان در این بخش هزینه شد؛ آیا ادامه این روند به نفع ایران بود؟
آخوندی با بیان اینکه در 4 سال گذشته کار سختی را بر عهده داشته است، گفت: از یک سو متعهد بودم که خانه به خانه تمام تعهدات دولت قبل را در قبال مسکن مهر انجام دهم؛ 900هزار خانه مسکن مهر را تمام کردم وبه صورت کامل و با امکانات زیرساختی تحویل دادم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: من میتوانستم یک وزیر محبوب باشم؛ 900 هزار واحد یعنی بیش از 400 بار افتتاح، من 1400 روز وزیر بودم، میتوانستم هر سه روز یکبار یک افتتاح انجام دهم ولی این کار را نکردم ؛ معروف شدم به کسی که نسبت به مسکن مهر بی مهر است درحالی که اینطور نبود من تمام این واحدها را تمام کردم؛ کل واحدهای باقی مانده بیش از 90 هزار نیست که آنها هم تمام خواهد شد.
وی تصریح کرد: من در هیچ افتتاح مسکن مهر سرکت نکردم تا نشان دهم این پروژه اتلاف منابع است و این را نباید ادامه داد.
آخوندی با بیان اینکه ما باید به سمت تعدیل ساختار حرکت کنیم، اظهار کرد: این کشور نیاز به وزرایی دارد که شجاعت داشته باشند و از خود بگذرند و در مسیر تغییرات ساختاری نترسند؛ من در جهت تغییر مسیر مسکن نترسیدم؛ از اینکه در برابر سوداگران شهری مقاومت کنم نترسیدم می دانستم وقتی این کار را میکنم هزاران تهمت را به من میزنند.
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی ادامه داد: از همین تریبون گفتند که من صاحب 123 شرکت هستم؛ آیا از این تهمت بزرگتر بود؟ این پرونده به کمیسیون اصل 90 همین مجلس ارجاع شد از کمیسیون اصل 90 بپرسید که آیا یک مورد این اتهامات صحت دارد؟
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی بیان کرد: من میخواهم شهر فروشی را متوقف کنم من میخواهم برای طبقات کم درآمد مسکن فراهم کنم من می خواهم مسئله بافت فرسوده و بافت حاشیهای را حل کنم؛ ما تمام این بافتهای فرسوده را شناسایی کردهایم؛ 2700 محله بد مسکن در ایران وجود دارد؛ ما برنامه ریزی کردهایم که هر سال 270 محله را احیاء کنیم.
وی تصریح کرد: ما به دنبال مسئله خانه اولیها از طریق پس انداز رفتیم؛ بیش از 211 هزار نفر در این بخش پس انداز کردند؛ برای این افراد بدون اتکا به منابع بانک مرکزی بیش از چهار هزار و 500میلیارد تومان تجهیز منابع صورت گرفت.
آخوندی با اشاره به ارائه تسهیلات 8درصدی برای بافتهای فرسوده ادامه داد: تمرکز من بر روی احیای مسکن بافتهای حاشیهای وفرسوده است؛ من زمانی که متصدی وزارتخانه شدم کل اعتبار بافتهای فرسوده 37 میلیارد تومان بود اما اکنون به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این امر نشان دهند توجه ما به بافتهای فرسوده است و محور بحث من این است که مسئله مسکن را نمیتوان در بیابان حل کرد بلکه باید در درون بافت حل کرد.
وی با اشاره به موضوع مسکن اجتماعی گفت: ما در این بخش، بنیاد مسکن و حساب 100 حضرت امام را محور قرار دادیم و آنها را هماهنگ کننده میان چهار دستگاه کمیته امداد، بهزیستی، تامین اجتماعی و خود بنیاد مسکن قرار دادیم و تاکید کردیم که سالی 100 هزار واحد مسکن اجتماعی را احداث کنید و دولت به شما زمین و تسهیلات ارائه میدهد؛ این موضوع در برنامه ششم به تصویب رسید و از سال جاری سالی 100 هزار واحد احداث میشود.
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی در ادامه با اشاره به موضوع راهسازی ، اظهار کرد: در ایران 217 هزار کیلومتر راه داریم که از این مقدار تنها 13 هزار کیلومتر شامل ریل اصلی و فرعی است؛ سال گذشته 428 میلیون تن جا به جایی بار صورت گرفت که از این مقدار تنها 40 میلیون تن توسط ریل بود و این درحالی بود که همین مقدار 40 میلیون تن نیز در سال 95 نسبت به سال 92 نشان دهنده بیش از 30 درصد رشد بوده است.
آخوندی افزود: در حومه تهران سالانه 700 میلیون سفر به شهر تهران صورت میگیرد که تنها 2 درصد آن توسط ریل است؛ این بحث را در سایر کلانشهرها هم داریم؛ اگر بخواهیم کاری کنیم کارستان واین میزان را به تعادل برسانیم باید کارهای بزرگی انجام دهیم.
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: ما در برنامه ششم مکلف شدهایم که 30 درصد بار را به روی ریل بیاوریم یعنی 40 میلیون تن جابه جایی بار در سال 95 ، در سال 1400 به 200 میلیون تن برسد؛ همچنین طبق برنامه ششم باید 20 درصد مسافربه ریل بروند یعنی رشد 6 برابر جا به جایی ریلی مسافران؛ آیا این امر شدنی است؟ اگر شما نمایندگان مجلس به ما کمک کنید حتما شدنی است؛ و نشانه آن نیز عملکرد ما در چهار سال گذشته است.
وی تصریح کرد: میانگین توسعه خطوط ریلی در قبل از این دوره سالانه کمتر از 180 کیلومتر بوده است اما در امسال ما 1800 کیلومتر خطوط ریلی را مورد بهره برداری قرار میدهیم.
آخوندی گفت: پس از برجام وزارتخانهای که بیشترین استفاده از منابع بین المللی کرده است وزارتخانه ما بوده است؛ فقط قراردادهایی که در بخش نوسازی ناوگان هوایی منعقد شد ارزشی بیش از 33 میلیارد دلار داشت واین مهفوم استفاده از منابع بین المللی است.
وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی با اشاره به محدودیت بودجهای و ضرورت تامین اعتبار طرحها از طریق منابع بخش خصوصی اظهار کرد: من بیش از 60هزار میلیارد تومان توافق نامه امضا کرده ایم تاکنون در ایران برای زیرساختها بخش خصوص فعال نبوده است؛ برای نخستین بار 200 کیلومتر از ریل سیرجان به کرمان را بخش خصوصی 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد و برای فرودگاه شیراز نیز بخش خصوصی 280 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد.
وی در پایان با اشاره به موضوع نظام مهندسی گفت: ما در بخش مهندسی با امضا فروشی مواجه هستیم؛ چگونه میخواهیم جلوی امضا فروشی را بگیریم؛ کاری که ما میخواهیم کنیم این است که مالک خودش بدون واسطه مهندس را انتخاب کند و کل پول در اختیار مهندس قرار گیرد و مهندسین محور اجرایی باشند.