هدف از متهم کردن دانشگاه پیام نور را باید در مسایل دیگری جست
وی در خصوص پذیرش در دانشگاههای باز گفت: بررسیهای تطبیقی بین دانشگاه پیام نور با دانشگاههای باز دنیا از قبیل: دانشگاه باز انگلستان، دانشگاه باز هلند، دانشگاه باز کاتالونیای اسپانیا، دانشگاه باز هلنیک یونان و ایندیرا گاندی و دانشگاه باز ژاپن نشان میدهد که در دانشگاههای باز یاد شده در تمام مقاطع (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکتری) و رشتههای تحصیلی (علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی) پذیرش دانشجو انجام میشود و هیچگونه محدودیتی در پذیرش دانشجو در رشتههای فنی و مهندسی یا مقاطع دکتری در آنها وجود ندارد حتی بعضی از این دانشگاهها در رشتههای زیر شاخه علوم پزشکی نیز پذیرش دانشجو دارند.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور افزود: از آنجایی که وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ایران نیز در زمینه توسعه یادگیری الکترونیکی وارد شده و در سال 1394 در بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی دیده شده، این موضوع به خوبی گویای این بحث است که در توسعه آموزش از راه دور محدودیتی نبایست قائل شد.
فراهانی در خصوص آموزش ترکیبی نیز گفت: ضمنا بررسیها بیانگر این است که آموزش در اکثر دانشگاههای باز دنیا به صورت ترکیبی انجام میشود و کمتر دانشگاهی در دنیا وجود دارد که آموزش آنها صرفا به صورت مجازی انجام شود و اینکه مطرح میشود این دانشگاه بایست صرفا به صورت مجازی فعالیت نماید در نظامهای معمول و رایج دنیا دارای پایه و اساس علمی نیست.
وی گفت: متاسفانه یا خوشبختانه، بسیاری از دانشگاهها در داخل کشور، طی دهههای اخیر اقدام به راه اندازی دورههای مجازی کرده اند که ماموریت و فلسفه وجودی آنها آموزش حضوری است، و اینکه شاهد این باشیم که دانشگاههایی که مطابق نظام آموزش حضوری اداره میشوند متولی دورههای صرفا مجازی و الکترونیکی حتی در رشتههای فنی و مهندسی باشند و تنها دانشگاه مبتنی بر آموزش از راه دور کشور از مجوز برگزاری دورههای الکترونیکی حتی در بعضی از رشتههای علوم انسانی محروم باشد نشان از چیست؟!
وی ادامه داد: دانشگاه پیام نور دانشگاهی مبتنی بر آموزش باز و از راه دور بوده و تا کنون راهی به غیر از اسناد بالا دستی و سیاستهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را طی نکرده وتمام رشتههای این دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دایر است.
فراهانی افزود: اینکه دانشگاهی براساس مجوزها و سیاستهای ابلاغی وزارت عتف و مطابق با استانداردها و نظامهای باز وآموزش از راه دور دنیا فعالیت کند، در حالی که متهم به خروج از ریل اصلی باشد دور از انصاف و مباحث علمی و دانشگاهی بوده و هدف از این بحثها و اقدامات را باید در مسایل دیگری جست.