فعالیت 24 ساعته خط 8 مترو/ بهره برداری از واگن های ویژه به زودی
وی تاکید کرد: بر اساس مصوبات تنها احداث مترو در محدوده شهر تهران برعهده شهرداری تهران قرار دارد، اما از دو دولت قبل بحث بود تا خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره)، از سوی وزارت راه و شهزسازی وقت اجرایی شود. بنابر این کار را شروع کردند، اما با مشکلاتی روبرو بودند و در نهایت عملا این کار تعطیل شد.
قالیباف ابراز داشت: در ابتدا قرار بود تا خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره) از سوی شهرداری تهران اجرایی شود، اما سپس در دولت وقت گفتند خودمان این خط را اجرا میکنیم. البته در قانون نوشته شده است که مترو تهران و حومه همانند مترو تهران - کرج به صورت یکپارچه است؛ آن زمان دخالتهای بی موردی صورت گرفت و نظرات بی موردی مطرح شد، اما در نهایت این کار ۱۰ سال به تعوبق افتاد. سرانجام در دو – سه سال اخیر تصمیم گیری شد تا شهرداری تهران این خط را اجرایی کند و امروز نیز این خط از سوی مجموعه مترو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ساخته شده است.
شهردار تهران با اشاره به حومهای بودن خط هشت مترو تصریح کرد: هم اکنون خط هشت مترو تا فرودگاه حضرت امام (ره) تکمیل شده و طبیعتا از آنجا به بعد باید حدود ۱۹ کیلومتر تا بعد از فرودگاه امام (ره) ادامه پیدا کرده و به شهر پرند برسد. البته هم اکنون بخشی از زیرسازی های مورد نیاز در ادامه مسیر انجام شده است و امیدوارم آن بخش هم با سرعت تا پرند ادامه پیدا کند چرا که مردم پرند برای رفت و آمد دچار مشکلات زیادی هستند.
به گفته قالیباف تست خط هشت مترو تهران تا فرودگاه حضرت امام (ره) در فروردین ماه سال جاری انجام شده و امروز افتتاح و بهره برداری از ن. خط به صورت رسمی صورت میپذیرد.
وی با اشاره به روند بهره برداری از خط هشت مترو، گفت: خط هشت مترو نخستین خطی خواهد بود که به صورت شبانه روزی فعالیت میکند چرا که بخش عمدهای از مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) در نیمههای شب رفت و آمد میکنند. از این رو مناسبتر است که مترو حتما در طول شب هم بتواند سرویس دهی مناسبی به مسافران داشته باشد.
شهردار تهران از طراحی واگنهای خاص خط مترو فرودگاه حضرت امام (ره) خبر داد و گفت: واگنهای مخصوص خط هشت در حال ساخت است و مراحل نهایی ساخت آنها در کارخانه واگن سازی تهران انجام میشود. از این رو این واگنها در چند ماه آینده به ناوگان اضافه میشوند که هم از جهت رنگ و هم از نظر مبلمان داخلی کاملا متفاوت است. چرا که مسافران فرودگاه حضرت امام (ره) از راه دور سفر میکنند و واگنها باید با نوع نگهداری و جابه جایی بار و ساک مسافران مناسب باشد.
قالیباف در ادامه خاطر نشان ساخت: در آینده به دنبال آن هستیم تا خط مترو فرودگاه مهرآباد به فرودگاه حضرت امام (ره) به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کند تا دو فرودگاه را به یکدیگر متصل کند. همچنین خط یک مترو از تجریش تا فرودگاه حضرت امام (ره) هم در آینده شبانه روزی خواهد بود، اما هم اکنون خط مترو از فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه دروازه دولت در مرکز شهر به صورت شبانه روزی فعالیت میکند و این سرویس دهی را به مسافران خواهد داشت.
وی با بیان اینکه امروز با افتتاح خط هشت مترو و اتمام نهایی و تست خط شش پرونده ساخت مترو در شهر تهران به پایان رسیده است، ابراز داشت: بعضا میگویند شهرداری تهران در این سالها بزرگراه ساخت، ولی مترو نساخت، اما امروز میخواهم بگویم شهرداری و کارمندان شریف و زحمتکش آن هم مترو ساختند، هم بزرگراه ساختند، هم پل ساختند و هم پارک ساختند. امیدواریم تیم آینده مدیریت شهری هم گامی به جلو بردارد و برای آنها آرزوی موفقیت داریم.
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره ویژگیهای خط هشت مترو تهران، گفت: بخشی از این خط به صورت زیر زمینی طراحی شده است که تا بعد از ایستگاه شهر آفتاب ادامه دارد، در ادامه خط مترو روی زمین اجرایی شده و پلهای متعددی در طول مسیر دارد. همچنین در ورودی فرودگاه حضرت امام (ره) یک عرشه بزرگ پلی ساخته شده است چرا که مترو باید از روی بزرگراه عبور میکرد.
وی با اشاره به معماری ایستگاه مترو فرودگاه حضرت امام (ره) تاکید کرد: به طور قطع زیباترین و بهترین سالن ترمینالی ما در حوزه فرودگاهی و ایستگاههای مترو در فرودگاه حضرت امام (ره) ساخته شده است که امروز افتتاح میشود.
قالیباف در پایان در پاسخ به سوالی درباره زمان بهره برداری از پایانه شرق و باغ پرندگان تهران نیز گفت: افتتاح پایانه شرق در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد. همچنین این تصمیم گیری صورت گرفته است تا مترو را سه کیلومتر ادامه دهیم و به پایانه شرق برسانیم. در کنار این موارد فاز دوم باغ پرندگان به عنوان بزرگترین باغ پرندگان کشور با حدود هفت هکتار فضای مسقف قبل از اتمام مرداد ماه افتتاح خواهد شد.
انتهای پیام/