صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

"چانگان بنی" جایگزین "پراید"

۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۱
کد خبر: ۳۳۶۵۹۳
چانگان بنی از طرحی مدرن و عامه‌پسندی بهره می‌برد که پتانسیل جذب خریداران جوان‌تر را به‌خوبی داراست و حتی می‌تواند از این لحاظ، هاچ‌بک‌های کوچک وارداتی را به چالش کشیده و زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا در آورد. در نمای جلو، نخستین نکته‌ای که در چانگان بنی نگاه را به خود معطوف می‌کند چراغ‌های بزرگ و کشیده این خودروست که نمایی دلپسند و مدرن را برایش به ارمغان آورده است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، رونمایی سایپا از مجموعه موتورهای اختصاصی و کم مصرف خود در هفته گذشته و نیز اعلام رسمی بازنشستگی پراید تا پایان سال 97 همه خودروسازان را به تکاپو انداخته تا سهم مناسبی از پایین ترین بخش بازار خودروی ایران به دست آورند. سایپا که علاوه بر توسعه و به روزرسانی محصولات خانواده تیبا، در تلاش است تا با رونمایی از محصولات جدیدی که ذیل پروژه sp100 آنها را معرفی کرده، همچنان حاکم بلامنازع بازار خودروهای ارزان قیمت ایران باشد.

 از دیگر سو رنو نیز با هدف کسب سهم بزرگی از این بخش از بازار قرار است مدل کویید را که اخیرا ایرادات فراوانی به آن در زمینه ایمنی و طراحی وارد شده در ایران تولید کند. کنار هم قرار دادن این موارد، خبر از رقابتی سخت میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی مختلفی دارد که همه محصولاتی را در مهم ترین بخش بازار 1.3 میلیون دستگاهی خودرو در ایران برای تولید انتخاب کرده اند. جیلی، ایران خودرو و حتی پژو در تلاش اند تا برای ورود به این بخش از بازار ایران تلاش هایی را صورت دهند.

 در این بین مدت هاست خبرهایی از تلاش سایپا و همکار چینی اش چانگان برای تولید یک خودروی مناسب در این رنج قیمتی شنیده می شود. چانگان بنی خودرویی است که قصد دارد با ظاهر و سطح مناسب امکاناتش به مقابله با رنو و محصول کویید بپردازد. با هم نگاهی به این خودروی چینی می اندازیم، خودرویی هاچ بک، با بدنه ای کوچک و موتوری کم مصرف، که ویژگی های جالبی دارد. این خودرو  از طرحی مدرن و عامه‌پسندی بهره می‌برد که پتانسیل جذب خریداران جوان‌تر را به‌خوبی داراست و حتی می‌تواند از این لحاظ، هاچ‌بک‌های کوچک وارداتی را به چالش کشیده و زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا در آورد. در نمای جلو، نخستین نکته‌ای که در چانگان بنی نگاه آدمی را به خود معطوف می‌کند چراغ‌های بزرگ و کشیده این خودروست که از هندسه درخور و ظاهر جذابی بهره برده و در تلفیق با کاپوت عضلانی و متورم آن، نمایی دلپسند و مدرنی را برایش به ارمغان آورده است.

 چانگان بنی با طول و عرض و ارتفاعی معادل3.73، 1.65 و 1.53 از طولی نزدیک به رنو کویید برخوردار است گرچه ارتفاع و عرض کمتری دارد و بیشتر شبیه کیا پیکانتو است. فضای باک این خودروی کوچک شهری با 250 لیتر اندکی بزرگ تر از پژو 206 است اما اتاق خودرو با فاصله بین دو محور 2.41 اندکی کوچکتر از پژو 206 است. نحوه طراحی و استفاده از متریال در اتاق خودرو بسیار جالب است و طراحان با استفاده از رنگ های جذاب سعی در ساحت فضایی جوان پسند داشته اند. البته جنس مواد کیفیت بالایی ندارد و همانند خودروهای این رده از بازار در سطح پایینی قرار دارد و عمده اتاق از جنس پلاستیک خشک است.

چانگان مدل بنی یا بن بن را با دو گونه موتور هزارو200 و هزارو400 سی سی تولید می کند که این دو پیشرانه از قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با 85 و 100 اسب بخار و 136 و 110 نیوتون متر سود می برد. مهم ترین ویژگی فنی این خودروی کوچک چینی مصرف اندک بنزین و البته اهرم تعویض دنده گردان و پدال شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان است که در خودرویی با این قیمت و اتاق کمتر باب است. این اهرم گردان و مکانیسم تعویض دنده با شیفترهای پشت فرمان باعث شده تا سطح تکنولوژی بنی بالاتر به نظر برسد و چانگان فراتر از رقبای هم سطح قرار بگیرد.

 همچنین کیلومترشمار و صفحه نشان دهنده اطلاعات خودرو چیدمان و طرح جالبی دارد و نسبت به پژو 206 یا رنو ساندرو از نورپردازی بهتر و شکیل تری برخوردار است. داشتن مانیتور هفت اینچی و تجهیزاتی از قبیل سقف پانوراما و فرمان برقی حساس به سرعت از دیگر مواردی است که در هیچ یک از رقبای هم قیمت وجود ندارد. بنا بر آنچه سایت پدال نوشته تمامی تیپ‌های این خودرو به طور استاندارد از دو کیسه هوا و سیستم‌های ایمنی همچون ترمز ضد قفل ای بی اس، ترمز کمکی و سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بهره می‌برند و در تیپ‌های فول این خودرو، دوربین دید عقب و سنسورهای پارک نیز به طور استاندارد نصب شده‌اند.

از دیگر امکانات این خودرو می توان به آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان به علاوه پخش ام پی3، درگاه یو اس بی و آی یو ایکس، سامانه هدایت GPS، صفحه نمایش رنگی، سنسور پارک عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، شش عدد بلندگو، سیستم تهویه مطبوع دستی، قفل مرکزی با ریموت، رینگ‌های آلومینیمی و مه شکن جلو اشاره کرد.

پایان کلام اینکه خودروی بنی از این قابلیت برخوردار است که قشر جدیدی از مشتریان را برای سایپا آماده و مهیا سازد، قشری که تمایلی به‌صرف مبالغ سنگین و گزاف برای هاچ‌بک‌های کوچک ژاپنی و کره‌ای نداشته و زیبایی یک خودرو، تعداد آپشن ها و پشتیبانی خدمات یدکی مهم‌تر از نام و سابقه طولانی آن است. گرچه این قشر سخت در پی یک خودروی کوچک برای مصارف درون شهری خود هستند ولی غالبا خواهان یک خودروی مدرن کاربردی و ارزان‌قیمت اند که چانگان در صورت عرضه با قیمت 30 میلیون تومان می تواند به گزینه ای مناسب برای خرید و رقیبی چابک برای رقابت با رنو کویید تبدیل شود. تنها بدشانسی چانگان بنی این است که برند رنو در ایران محبوبیت بالایی دارد. آیا بنی می تواند کویید را شکست دهد.

منبع: فرادید


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

 


برچسب ها: سایپا پراید

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *