ساخت آثار دینی، تاریخی به وحدت نظر، مدیریت خوب و حمایت نیاز دارد
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، بازیگر مجموعههای دینی و تاریخی «ملک سلیمان» و «مختارنامه» گفت: اینکه چقدر لازم است ما در فضای سینما و تلویزیون کشورمان از شخصیتهای دینی بزرگی چون امام رضا(ع) و خواهر گرامیشان تولید اثر کنیم، نیازی به گفتن من ندارد و کاملا مشخص است که باید بیشتر به اینگونه آثار اهمیت بدهیم؛ چراکه از تعداد زائرین این بزرگان آشکار است که به عنوان مثال آثار مربوط به ائمه(ع) چقدر مورد اقبال قرار خواهد گرفت اما به شرطی که به گونهای حرکت کنیم که سوءتفاهم و اشتباهی صورت نگیرد و نکات مربوط یه تولید این گونه آثار رعایت شود.
وی سپس با بیان اینکه باید امکانات خوبی در اختیار سازندگان آثار تاریخی و دینی گذاشته شود تا بتوانند آثار فاخری ارائه بدهند، خاطرنشان کرد: به هرحال فیلم سازان ما ثابت کردهاند که وقتی امکانات خوب در اختیارشان باشد و مدیریت فرهنگی کشور با آن ها همراه بوده، آثار فاخری در حوزه دین و تاریخ ساختهاند. به نظرم همه ارگانها از قبیل شهرداری، اداره مالیات و ... باید برای ساخت آثار تاریخی و دینی همکاری داشته باشند و ساخت این گونه آثار با نظارت دقیق انجام شود. به ویژه اداره مالیات و شهرداری باید با فیلم سازان بیشتر همکاری کنند؛ چون زیبایی یک شهر فقط به داشتن درخت، پارکهای خوب و خیابانهای شیک و تمیز نیست، بلکه باید آثار فاخری هم تولید شود.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم به عنوان مثال از درآمدهای مالیاتیمان روی آثار فاخر سرمایهگذاری کنیم و یا اداره مالیات درصد معافیت خوبی به آثار تاریخی اختصاص بدهد؛ چراکه ساخت آن ها واقعا هزینهبر است. در مجموع ما برای موفقیت در این عرصه به یک مدیریت خاص و انسجام نیاز داریم و تا زمانی هم که این اتفاق نیفتد اتفاق مثبتی نمیافتد. به عنوان مثال باید بیشترین امکانات به داوود میرباقری داده شود؛ چراکه واقعا ثابت کرده کارهایش چقدر تاثیرگذار است. چرا ما نباید با کشورهای دیگر همکاریهای مشترک داشته باشیم و این مسئله در کشورمان جا بیفتد و نگاه بدی به آن نشود؟ بازیگران ما هم مثل تاجران، پزشکان و فوتبالیستهای کشورمان میتوانند بینالمللی کار کنند اما آیا واقعا این طور است؟
زندگانی همچنین پیرو همین بحث درباره اینکه چرا سینمای تاریخی و دینی ما در سطح بینالملل از اقبال کمی برخوردار است، تصریح کرد: به هرحال باید این نکته را در نظر گرفت که سینمای بینالملل ما دست یک گروه خاصی است که فرض مثال وقتی وارد بحث تاریخی و دینی میشویم ممکن است امکانات کافی در اختیارمان گذاشته نشود؛ ضمن اینکه ما در داخل کشور به اندازه کافی سینما نداریم و همین مسئله نیز باعث می شود تا آثاری مثل فیلم مجید مجیدی با کیفیت بالا و وجود اسپانسرهای زیاد آنقدر سر و صدا نکنند.
این هنرمند در پاسخ به اینکه سینما در پرداخت به شخصیتهای دینی و ائمه باید از چه زبانی استفاده کند تا با مخاطب امروز ارتباط بهتری برقرار کند، خاطرنشان کرد: فکر میکنم آثار آقای میرباقری الگوی بسیار مناسبی در فضای سینما و تلویزیون است، یعنی نوع دیالوگنویسی و ادبیات کار وی بسیار مناسب است و تاکنون آثارشان هم توانسته ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند چون مخاطب را درگیر دیالوگهای دشوار و سنگین نمیکند و در عین حال آثارشان همیشه از جذابیت برخوردار است.
امین زندگانی در پایان صحبتهایش در پاسخ به اینکه معرفی شخصیتهای دینی و تاریخی در مدیوم سینما باید از چه طریقی صورت بگیرد تا در عین حفظ جذابیت، از تحریف تاریخ نیز پرهیز شود، اظهار کرد: به اعتقاد من اولین دلیل جذابیت در کارهای تاریخی به ویژه آثار دینی و ملی این است که باید هزینه درستی برآورد شود و تهیهکننده با دست پُر وارد ماجرا شود و همچینین نظارت مالی درستی انجام بگیرد تا تصاویر، دکور و ابزار مربوط به کار را درست و خوب به تصویر بکشیم. همین طور که گفتم ابزار تاریخی واقعا گران است و برای طبیعی بودن کار باید حتما از اصل آن ها استفاده شود و باید هزینه کنیم. دومین مسئله در این زمینه این است که ما چطور به تاریخ نگاه کنیم. متاسفانه گاهی هویت اثر گم میشود و مشکلاتی پدید میآید. متاسفانه در ساخت آثار دینی و تاریخی وحدت نظر دقیقی وجود ندارد و هرکسی نظر خودش را میدهد، از طرفی دیگر نیز تعصبات جامعه هم مزید بر علت میشود که همین موضوع آثار را تحت تاثیر قرار میدهد.