صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سینمای بفروش ایران شبیه سریال‌های ترکیه‌ای شده است/آب انبار خانه‌شان را سالن تئاتر کرده‌اند/اوضاع تئاتر ایران فلاکت‌بار است

۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۳۵۴۶۹
بازیگر سریال "ولایت عشق" گفت: متاسفانه فرهنگ‌سازی حال حاضر همه و همه به نقش اول‌های دختر و پسر ختم می‌شود. کل داستان دیدار یک پسر که از قضا خوشگل با یک دختر شده و حالا در هر فیلمی رنگ و لعابش فرق می‌کند
اکبر زنجانپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص کاهش تولید آثار تاریخی و مذهبی در سینما گفت: به نظر من تولید آثار تاریخی در سینما بسیار هزینه بردار است و تهیه‌کننده خصوصی از پس آن بر نمی‌آید. این گونه کار‌ها باید همه جوره از سوی نهاد‌ها و دولت حمایت شوند تا تهیه‌کنندگان بتوانند به سمت تولید آثار تاریخی بروند.

وی درباره کم‌کاری هم نسلان خود در عرصه بازیگری افزود: من آرزویم این است که کار خوب تولید شود و در آن بازی کنم. یک بار به دنیا آمده‌ام و آن یک بار هم رو به پایان است و فعلاً باید بیکار بنشینم تا به دنیای دیگری بروم. این درست نیست که من و هم‌نسلان من بیکار باشیم چون فارغ از اینکه من بازیگر باید کار کنم، آنها می‌توانند از تجربیات امثال ما استفاده شود.
 

بازیگر سریال ولایت عشق درباره سختگیری خود در انتخاب نقش تاکید کرد: من نمی‌توانم هر نقشی را بازی کنم و باید در قبال آثاری که انتخاب می‌کنم مسئول باشم. یک بازی خوب و متعهدانه می‌تواند از کار تاریخی گرفته تا آثار اجتماعی را شامل شود، اما کلاً این روز‌ها کار خوب کم شده است. در حال حاضر اکثر آثار تولیدی سینما گذری است یعنی بدون وقت گذاشتن و تفکر ساخته می‌شود و می‌گویند حالا این صحنه را بگیریم تا ببینیم چه می‌شود. خب من نمی‌توانم در چنین آثاری که بدون تفکر ساخته می‌شوند بازی کنم.

وی سینمای ایران را تحت تاثیر آثار ترکیه‌ای دانست و تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ‌سازی حال حاضر همه و همه به نقش اول‌های دختر و پسر ختم می‌شود. کل داستان دیدار یک پسر که از قضا خوشگل با یک دختر شده و حالا در هر فیلمی رنگ و لعابش فرق می‌کند، اما کلیت همین است. این تفکر هیچ جای دنیا به جز ایران و هند نیست. متاسفانه این نوع از ساخت آثار کاملاً شبیه فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای شده است.

بازیگر سریال "مختارنامه" با نقد سینمای به اصطلاح بفروش اضافه کرد: در دوره ما بازیگر باید توانایی‌های زیادی داشت و این طور نبود که فقط برای دوربین چشم و ابرو بیاییم. به نظر من همه این مشکلات از سیاست‌گذاری غلط فرهنگی ناشی می‌شود. سیاست‌گذاریی که برپایه درآمدزایی سریع یک اثر بوده و تولیدکننده می‌خواهد بدون هیچ زحمتی به به پولی هنگفت برسد. خب با این نگاه مشخص است که جایی برای تولید آثار خوب سینمایی باقی نخواهد ماند. ما تهیه‌کننده و بازیگر و کارگردانان بزرگ و بسیار خوبی داریم، اما در حال حاضر آن کسی که کارش را بلد است با هر سنی هم که باشد بیکار است.
 

وی با اشاره به نفوذ سینما در تئاتر اذعان کرد: فیلم‌های حال حاضر سینما سرگرمی‌های الکی هستند و بالاخره این نوع از آثار فروش خوبی هم دارند. این آثار الکی علاوه بر سینما در تئاتر هم وجود دارند. این‌ها یک مشت کار سهل‌الوصول هستند که به سادگی درست شده و سریعاً به پول می‌رسند.
 
 
بازیگر سریال "تنهایی لیلا" بازیگری را حرفه‌ای دشوار توصیف کرده و افزود: من و امثال من یاد گرفتیم که برای رسیدن به کعبه آمال باید بسیار تلاش کرد و سختی کشید. سختی اصلاً چیز بدی نیست، زیرا تا سختی نباشد لذتی وجود ندارد. مخصوصاً در هنر باید همواره سختی کشید تا بالاخره روزی به سعادت و سرمستی رسید. آن کسی که رنج نمی‌برد سواد آن را ندارد تا بداند چگونه می‌توان به سرمستی جانان رسید. این کار‌های دم دستی حال حاضر سینما نمود کاملی از بی‌سوادی هستند.

وی انتخاب آثار توسط بعضی بازیگران در ایران را نامناسب دانست و ادامه داد: بازیگری در همه جای دنیا کار بسیار سختی است، اما صحبت اینجا است که اغلب بازیگران حال حاضر سینمای ما اصلاً بازیگر نیستند. بازیگر و هنرمند باید انتخاب کند و این نیست که هرکاری را انجام دهد. این‌ها اصلاً درکی از بازیگری ندارند. برای بازیگری واقعی همواره کار کردن سخت است. ما بازیگران خوب فراوان داریم، اما اکثراً در خانه هستند.

بازیگر سریال "آوای فاخته" بسیاری از بهترین بازیگران ایران را خانه نشین دید و تاکید کرد: بازیگران امروزه شاید استعدادی داشته باشند، اما اصلاً روی آن تمرینی انجام نمی‌دهند و صرفاً با برخی کار‌های سطحی خود را بازیگر می‌نامند. شما فکر نکنید که بازیگران خانه‌نشین ما را کنار گذاشته‌اند، آن‌ها خودشان عطایش را به لقایش بخشیده‌اند و ترجیح می‌دهند که در چنین سیستمی اصلاً حضور نداشته باشند.
 

وی مشکلات هنر نمایش را مشکلاتی سخت تصویر و اضافه کرد: اوضاع تئاتر ایران فاجعه و فلاکت‌بار است. من از روز اول این روز‌ها را می‌دیدم و مخالف جدی تئاتر خصوصی بودم. همیشه گفته‌ام تئاتر خصوصی معنا ندارد و تئاتر باید تحت حمایت دولت باشد. الان شخص آب انبار خانه‌اش را کلاس آموزشی تئاتر کرده است.

این بازیگر پیشسکوت سینما و تئاتر، با نقد حضور بازیگران سینما در تئاتر افزود: این روز‌ها همه در تئاتر به فکر فروختن هستند و بازیگرانی که در سینما کارشان کساد شده به تئاتر می‌آیند تا از این طریق پول در آورند و کمبودشان در سینما را جبران کنند.

وی در همین راستا تصریح کرد: فروختن و فروش اصلاً وظیفه تئاتر نیست. قرار تئاتر این نیست که به هر قیمتی بفروشد. جدیداً هم یاد گرفته‌اند که یک نفر را هر شب دعوت می‌کنند و کار را به وی تقدیم می‌کنند تا کسی با کیفیت بد اثرشان مخالف نباشد.
 

بازیگر فیلم پل خواب اعتراض را حق مخاطب تئاتر دانست و بیان کرد: تماشاگر تئاتر حق دارد حتی در حین اجرا به تئاتر اعتراض کند اما این تبلیغات و هیاهو‌ها قدرت نقد و انتقاد را از مخاطب تئاتر گرفته است. این مساله بفروش بودن تئاتر را نابود کرده است. وظیفه تئاتر روشن‌گری و انسان سازی است نه فروش.

زنجانپور با اشاره به فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: این روز‌ها تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا بتوانم اجرای مدرنی را از نمایش شاه لیر را روی صحنه ببرم. البته منظورم از مدرن معلق زدن روی صحنه نیست بلکه به دیدن آثار نقاشی، تئاتر و سینمای مدرن می‌روم تا کاری فراخور زمان خود ارائه دهم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *