صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پساتحریم و کشتیرانی جمهوری اسلامی

۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۵۱
کد خبر: ۳۳۴۵۷۸
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
کشتیرانی جمهوری اسلامی با انجام بیش از 85 درصد از مجموعه تجارت کشور از طریق دریا، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و امنیت ملّی ایفا می‌کند. تدوین یک استراتژی مطلوب و کار آمد برای توسعه اقتصاد پایدار و امنیت ملّی مستلزم شناخت وابستگی اقتصاد به امنیت ملّی و وابستگی متقابل به یکدیگر است.
به گزارش گروه سیاسی ، حسین حبیب‌زاده در یادداشتی با عنوان «آغاز جشن نوروز دریا» که در اختیار قرار داد، نوشت: ایرانیان نخستین مردمانی هستند که روز جهانی دریانوردی را که روز راستین آرامش دریا و آغاز دریاپیمایی‌های بدون بیم است، با خرد و هوش خدادادی نام نهاده‌اند و جایگاه بلند این روز جهانی نیز برای ایرانیان است. در همین راستا ایرانیان باستان روز دهم اَمرداد ماه هر سال را به نام نوروز دریا می‌نامیدند.

در آن روز با گل و گیاه و شاخه سبز درختان بویژه با موز و نارگیل و میوه‌های گرمسیری به میان دریا می‌رفتند و پس از سپاس به درگاه خداوند که دریا را برای آن‌ها آفریده و آن‌ را آرام و در دسترس آنان ساخته است، گل و گیاه و میوه‌ها را به نام ایزد بانوی آب‌ها و دریاها و نگاه دارنده و پاسبان همه آب‌های گیتی، آناهیتا، به پیشگاه خداوند تقدیم می‌کردند وهدایا را به آب‌های بیکران دریای پارس که به باور ایرانیان در برگیرنده دریای سرخ، دریای پارس، دریای مکران، دریای هند و دریای چین می‌شد، می‌ریختند و به شادی می‌پرداختند.

ابزارهای دریانوردی
نقشه‌برداری، قطب‌نما، دوری یاب و راهنما سنج گره دریایی، ابزارهای اندازه گیری، رهنامه‌ها، اسطرلاب، راهنمای خورشیدی، ابزار نمایش و پردازش جنبش گردندگان(حرکت سیارات) ماده، بکارگیری از آتش در هنر ارتش و دریایی، سوکان، خشاب (چراغ دریای)، دوربین (تلسکوپ) نیز از جمله ساخته‌های هوشمندان ایرانی ‌است که در دریانوردی کاربرد بسیار داشته و دارد.

نیم قرن پیش در چنین روزهایی افزایش حجم واردات کالا به ایران و ورود و خروج بی‌رویه کشتی‌های خارجی در بنادر داخلی منجر به آغاز فعالیت شرکتی بنام کشتیرانی ملّی آریا در مرداد ماه سال 1346 شد. این شرکت با دو فروند کشتی کوچک به ظرفیت هزار و 550 تن در حوزه خلیج فارس و با 4 فروند کشتی اقیانوس پیما به نام‌های آریاب، آریافر، آریانا و آریاگام با ظرفیت 61 هزار و 525 تن از مسیر خلیج‌ فارس،اروپا، آسیا و آمریکا شروع به کار کرد که تا پایان سال 1356 به 43 فروند با ظرفیت کل 525 هزار تن افزایش یافت.

کشتیرانی جمهوری اسلامی، خط دوم دفاع در دوران جنگ تحمیلی
در آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق در حدود 16 فروند از ناوگان این شرکت، از جمله چهار اقیانوس پیما به همراه دو فروند لندینگ کرافت خریداری شده از ژاپن به ظرفیت یک هزارDWT و یک فروند کشتی لهستانی به ظرفیت 12 هزار DWT و هم‌چنین یک فروند کشتی فرانسوی به ظرفیت 13 هزار و 800 DWT مورد اصابت قرارگرفت و مجموع ظرفیت ناوگان به 495 هزار و 868 DWT و تعداد آن‌ها به 38 فروند کاهش یافت.

از آغاز جنگ تحمیلی این شرکت با قراردادن تمام امکانات خود، با حمل بارهای ضروری و افزایش تعداد سفرها، تأمین به هنگام مایحتاج و مواد اولیه واحدهای مختلف تولیدی کشور را ممکن ساخت، هم‌چنین با تردد مستمر به بندر امام خمینی(ره) که مورد تهدید عراقی‌ها بود، مانع از مسدود شدن این بندر شد تا پرداخت هزینه جنگی به کشتیرانی خارجی که در نهایت منجر به تحمیل هزینه به مصرف‌کننده داخلی واقتصاد کشور می‌شد، به میزان محسوسی کاهش یابد، که صرفه‌جویی حاصله از این اقدام و عدم اخذ پوشش بیمه جنگ معادل 537 دلارشد. اعزام کشتی‌ها به، بندر امام نیز رقمی متجاوز از 40 میلیارد ریال صرفه‌جویی مالی را برای اقتصاد کشور در بر داشت.

دوران شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها
با مجموع تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعم از شرکت‌های تابعه و هم‌چنین کشتی‌های ملکی و حتی برخی مدیران ارشد اعمال شد و این شرکت را از مراوده با اشخاص اروپایی و آمریکایی و تردد به بنادر آن‌ها منع و هر نهادی در هر جای دنیا را در صورت مراوده با کشتیرانی با شرکت‌های وابسته مشمول تحریم‌های ثانویه ایالات متحده آمریکا کرده، باعث شد، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در تأمین خدمات مرتبط با صنعت کشتیرانی محدود شود که مشکلات عدیده‌ای در فرآیند ارتقاء و به روز آوری و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای ناوگان کشتیرانی بوجود آورد.

پساتحریم و اقدامات مدیر عامل جدید
- بازگشت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از ده سال دوری از مجامع بین‌المللی که علاوه بر تعلیق منجر به احیای قرار دادهای متعدد شد.
- رساندن پوشش بیمه اتکایی کشتیرانی جمهوری اسلامی به یک میلیارد دلار.
- انتخاب ایران به عنوان عضو هیات مدیره کلوپ بیمه‌ای لندن(P&V) پس از ده سال.
- بر طرف شدن محدودیت کلاس بین‌المللی کشتیرانی.
- تردد مجدد به بنادر اصلی و مهم دنیا با رفع ممنوعیت قطع صدور گواهینامه‌ها و رده بندی‌های معتبر بین‌المللی.
- اجرایی نمودن قرارداد ساخت 17 فروند کشتی که در سال 2008 منعقد شده بود.
- رفع مشکلات سرویس دهی بین‌المللی به کشتی‌ها و مشکلات نقل و انتقال مالی.
- برای اولین بار صاحب کشتی کانتینربر با توان حملTEU 14500 می‌شود و این در حالی است که آخرین ظرفیت ما TEU 6500 بود.
- ارتقاء رنکینگ کشتیرانی از 23 به 19در دنیا.
- ورود 17 خط بین‌المللی کشتیرانی به آب‌های کشور.
- احیای خط کشتیرانی از خلیج فارس به اروپا.
- انجام 85 درصد از مجموعه تجارت کشور از طریق دریا.

تازه ترین موفقیت‌ها
هشتم تیر امسال مصادف با 29 ژوئن روزی بود که دکتر سعیدی، مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تبیین آخرین وضعیت کشتیرانی و پیشرفت‌های بانکی ایران با بانک‌های بین‌المللی در راستای تجارت ایران با سایر کشورها و هم‌چنین تشریح نامناسب بازار بین‌المللی کشتیرانی، افزایش هزینه‌های سوخت با سولفور پایین و محدودیت‌های غیر منطقی و غیر اقتصادی و بیش از استانداردهای محیط زیستی که نگرانی‌های فراوانی را برای آینده بازار کشتیرانی در سطح بین‌المللی بوجود آورده است، توانست موافقت رئیس و اکثریت اعضای موسسه بین‌المللی رده بندی بی وی (BV) در پاریس را برای عضویت ایران در این موسسه بدست آورد.


اعتراف به شکست آمریکا در تحریم
اندیشکده آمریکایی دفاع از دمکراسی در گزارشی تحت عنوان «آیا تحریم‌ها خطوط کشتیرانی ایران را به گل نشانده» آورده است: مسؤولان کشتیرانی از ترفندهایی نظیر تغییر پرچم و نام کشتی و شرکت‌های پوششی به عنوان مالک ثبتی برای دور زدن تحریم‌ها استفاه کرده‌اند و تمام تلاش های آمریکا را به شکست کشاندند.

کشتیرانی جمهوری اسلامی با انجام بیش از 85 درصد از مجموعه تجارت کشور از طریق دریا، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و امنیت ملّی ایفا می‌کند. تدوین یک استراتژی مطلوب و کار آمد برای توسعه اقتصاد پایدار و امنیت ملّی مستلزم شناخت وابستگی اقتصاد به امنیت ملّی و وابستگی متقابل به یکدیگر است.

دکتر محمد سعیدی با شناخت این بستر و تأثیر آن بر سه محور امنیت ملّی، اقتصاد و ساختار سیاسی و با ارزیابی مخاطرات هنگفتی که ادامه تحریم‌ها بر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل می‌کرد، توانست با امکانات و ظرفیت‌های درون سازمانی بخش اعظمی از مشکلات شرکت را مرتفع و بستر‌های توسعه هر چه بیشتر را فراهم سازد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *