گزارشی از کلاهبرداری جدید با استفاده از خودپردازها
نظام بانکداری در توصیههای امنیتی استفاده از خودپرداز و هشدار درباره کلاهبرداریها به طور صریح بیان کرده که برای انتقال وجه با خودپرداز نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست. منوی انگلیسی تنها برای بهرهبرداری مسافران خارجی ایجاد شده است.
عدهای نیز شاید بلد باشند، اما در مواجهه با شخص دیگری، دستوپای خود را گم و اصلا نمیبینند که چه میکنند. این موارد بهترین حالت برای تسلط سارقان بر افراد است و تا به خودتان بیایید، مبلغی از حساب شما به حساب سارق منتقل شده و کار تمام است. باید قید پولتان را بزنید، چون کلانتریها، دو سه میلیون پول را اصولا دزدی نمیدانند و جالب است خودشان دوستانه میگویند که خواهر من، برادر من، دنبال این موضوع نباش که نتیجه ندارد! اگر عضو شبکههای اجتماعی باشید، میبینید که تعداد مالباختگان به این شیوه رو به فزونی گذاشته است. کلاهبرداری، انواع و اقسام دارد، اما برخی از آنها به راستی دور از ذهن است. مردم فریب میخورند و نمیتوان بر آنها خرده گرفت. گاهی به عقل جن نمیرسد که با یک اتفاق ساده، قرار است مورد سوءاستفاده قرار بگیریم. اتفاقی به سادگی یک تصادف یا شکستن آینه ماشین که هر روز برای بسیاری از مردم اتفاق میافتد. کلاهبرداران جدید، اما از همین رخداد ساده، ابزار سرقت ساخته اند. میخواهید سوار ماشین شوید، میبینید ماشین ضربه خورده و مقصر، شماره تماسی از خودش برایتان باقی گذاشته است. میگویید چه خوش انصاف! و بی خبر از همه جا تماس میگیرید تا موضوع را حل و فصل کنید. اما این تازه ابتدای ماجراست.
منو را انگلیسی نکنید
«مدتی قبل ماشین را کمی دورتراز محل کارم پارک کرده بودم. شب که قصد بازگشت به خانه داشتم، دیدم آینه بغل شکسته و افتاده و یک شماره هم زیر برف پاک کن ماشینم است. سوار شدم و رفتم و روز بعد، چون سرم شلوغ بود، پیگیری موضوع را به خانواده سپردم. مادرم با صاحب شماره تماس گرفت و قرار شد شماره کارت را برایش بفرستیم و وجه مورد نظر را واریز کند». اینها را سامان، یکی از مالباختگان این دست کلاهبرداریها به «قانون» میگوید. سارق، خود را کارمند یکی از شرکتهای معتبر معرفی کرده و پس از عذرخواهی گفته که مبلغ خسارت را پرداخت خواهد کرد. سامان میگوید به هیچ وجه فکر نمیکردم داستانی پشت این اتفاق باشد وگرنه خودم موضوع را پیگیری میکردم. به نظرم یک اتفاق ساده بود. بااین حال این شخص تا شب مبلغ را واریز نکرد و شب با مادرم تماس گرفته بود که من موفق به پرداخت نشدم و خودتان باید پای دستگاه بیایید. من خانه نبودم و مادرم قصد داشته برادرم را بفرستد که سارق گفته نه خانم یک کار ساده است و خودتان میتوانید انجام بدهید. مادرم اعتماد کرده و پای عابر بانک رفته است. سامان ادامه میدهد: «سارق از پشت تلفن از مادرم خواسته که منو را انگلیسی کند و از آنجا که ذهن مادر اصلا به سمت دزدی نمیرفته، هر کاری که مرد خواسته را انجام داده و در نتیجه مبلغ دو میلیون تومان از حساب مادرم به سرقت رفت».
بهشت سارقان
این روزها اگر مبلغی یا وسیلهای را از شما به سرقت ببرند، باید قید آن را برای همیشه بزنید. یا اگر سماجت به خرج بدهید و بخواهید پیگیری کنید، حتی خود پلیس دوستانه به شما نصیحت میکند که قیدش را بزن، دستت به جایی نمیرسد! این حکایت پیگیریهای سامان و خانواده اش است: «همان روز بعد از سرقت به دنبال شکایت رفتیم. گفتند ابتدا باید پیگیری کنید، ببینید کدام حوزه هستید. شمارهای دادند که فکر کنم برای قوه قضاییه بود. از طریق همین شماره، دفاتر اسناد رسمی را به ما معرفی کردند، اما با دفاتر که تماس گرفتیم، گفتند این موضوع کیفری است و با ما ارتباطی ندارد! باید به کلانتری مراجعه کنید. کلانتری گفت: باید بروید دادسرا شکایت کنید، اما ببخشید، فایدهای برایتان ندارد!». سامان میگوید که عاقبت مادرم از رفتوآمد خسته شد و موضوع را رها کردیم. به مادرم گفته بودند: «خانم ما پرونده ۱۶۰ میلیونی داریم که هنوز به نتیجه نرسیده، سرقت از شما که مبلغی نبوده است. مادرم در جواب گفته بود همین کارها را میکنید که هر طور میخواهند دزدی میکنند و خیالشان راحت است». درخصوص کلاهبرداریهای رایانهای طبق ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیک، مالباخته باید به دادسرای ویژه جرایم رایانهای مراجعه و تشکیل پرونده دهد، اما اگر شخص با دست خود وجهی را از حساب خود به حساب دیگری واریز کند، جرم کلاهبرداری موضوع ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری شده و مرتکب علاوه بر رد مال با حبسی معادل یک تا هفت سال روبهرو است! با این حال این قانون در ایران اجرا نمیشود و با این تفاسیر سارقان نیز فهمیده اند که چه کنند. معمولا مبالغی راکمتر از سه یا چهار میلیون آن نیز به دست خود افراد از حسابشان منتقل میکنند که خیالشان راحت باشد ارزش پیگیری ندارد و کسی به شکایت از آنها بها نخواهد داد. با این حال حساب کنید که اگر با همین شیوه فقط از ۱۰ نفر کلاهبرداری کرده باشند و افراد در کلانتری از پیگیری شکایت خود خسته شده باشند، سارق چرا باید دست از دزدی بردارد؟ بهشتی بالاتر از این برای او وجود ندارد.
این قصه سر دراز دارد
سال ۱۳۹۱ نیز کلاهبرداری با استفاده از منوی انگلیسی عابربانک مدتی در کشور باب شده بود. به این شیوه که برخی کلاهبرداران با شگرد خرید تلفنی، کالایی را سفارش میدادند و بعد به بهانه واریز پول از طریق کارت بانکی، فروشنده را پای دستگاههای خودپرداز میکشاندند و از فروشنده میخواستند تا با منوی انگلیسی عابربانک کار کند. در یکی از این موارد، سارق به یکی از فروشگاههای لوازم صوتی و تصویری سفارش خرید چند عدد ال سی دی را داده و گفته بود تلویزیونهای خریداری شده را به آدرسی که وی داده، ارسال کنند، اما قبل از تحویل تلویزیونها فروشنده را پای دستگاه عابربانک کشانده و مبلغ سه میلیون تومان از حساب او برداشت کردهاست. وقتی فروشنده پس از بررسی حساب بانکی خود دریافت که مبالغی از حساب او برداشت شده است، به آدرسی که قرار بود ال سی دیها به آنجا فرستاده شود، رفت، اما در کمال تعجب دریافت که کسی از آدرس موردنظر سفارش ال سی دی نداده است. این حکایت اغلب مالباختگان بود و هنوز نیز هست، اما با شیوههای آسانتری از قبیل: شکستن آینه ماشین!
منوی انگلیسی فقط برای مسافران خارجی است
نظام بانکداری در توصیههای امنیتی استفاده از خودپرداز و هشدار درباره کلاهبرداریها به طور صریح بیان کرده که برای انتقال وجه با خودپرداز نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست. منوی انگلیسی تنها برای بهرهبرداری مسافران خارجی ایجاد شده است. مراقب باشید که فقط کلاهبرداران شما را به استفاده از منوی انگلیسی خودپرداز ترغیب و وانمود میکنند که برای انتقال وجه، نیاز به منوی انگلیسی هست. همچنین هنگام انتقال وجه، فرد دریافت کننده وجه فقط کافی است شماره ۱۶ رقمی کارت خود را اعلام کند و به ارائه سایر اطلاعات کارت یا مراجعه به دستگاه خودپرداز نیازی ندارد. در ادامه این توصیهها نیز آمده که افراد رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارتخوان را به هیچ عنوان در محل رها نکنند. شبها از مراجعه به خودپردازهایی که در محلهای کم رفت و آمد و تاریک قرار دارد، خودداری کنند و هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، بهگونهای جلوی دستگاه بایستند که کسی امکان دیدن صفحه کلید را نداشته باشد. این توصیهها البته همواره وجود داشته، اما اغلب جدی نمیگیریم یا از آن بی خبریم، مگر اینکه یکی از اطرافیان یا خودمان به آن گرفتار شویم. اگر فکر میکنید جزو آن دسته افرادی هستید که این اتفاقها شامل حالشان نیست، امتحان بی احتیاطی مجانی است. با این حال از این شرط بلاغ اگر پند بگیرید، درراستای حفظ موجودی بانکی خود قدم برداشته اید.
منو را انگلیسی نکنید
«مدتی قبل ماشین را کمی دورتراز محل کارم پارک کرده بودم. شب که قصد بازگشت به خانه داشتم، دیدم آینه بغل شکسته و افتاده و یک شماره هم زیر برف پاک کن ماشینم است. سوار شدم و رفتم و روز بعد، چون سرم شلوغ بود، پیگیری موضوع را به خانواده سپردم. مادرم با صاحب شماره تماس گرفت و قرار شد شماره کارت را برایش بفرستیم و وجه مورد نظر را واریز کند». اینها را سامان، یکی از مالباختگان این دست کلاهبرداریها به «قانون» میگوید. سارق، خود را کارمند یکی از شرکتهای معتبر معرفی کرده و پس از عذرخواهی گفته که مبلغ خسارت را پرداخت خواهد کرد. سامان میگوید به هیچ وجه فکر نمیکردم داستانی پشت این اتفاق باشد وگرنه خودم موضوع را پیگیری میکردم. به نظرم یک اتفاق ساده بود. بااین حال این شخص تا شب مبلغ را واریز نکرد و شب با مادرم تماس گرفته بود که من موفق به پرداخت نشدم و خودتان باید پای دستگاه بیایید. من خانه نبودم و مادرم قصد داشته برادرم را بفرستد که سارق گفته نه خانم یک کار ساده است و خودتان میتوانید انجام بدهید. مادرم اعتماد کرده و پای عابر بانک رفته است. سامان ادامه میدهد: «سارق از پشت تلفن از مادرم خواسته که منو را انگلیسی کند و از آنجا که ذهن مادر اصلا به سمت دزدی نمیرفته، هر کاری که مرد خواسته را انجام داده و در نتیجه مبلغ دو میلیون تومان از حساب مادرم به سرقت رفت».
بهشت سارقان
این روزها اگر مبلغی یا وسیلهای را از شما به سرقت ببرند، باید قید آن را برای همیشه بزنید. یا اگر سماجت به خرج بدهید و بخواهید پیگیری کنید، حتی خود پلیس دوستانه به شما نصیحت میکند که قیدش را بزن، دستت به جایی نمیرسد! این حکایت پیگیریهای سامان و خانواده اش است: «همان روز بعد از سرقت به دنبال شکایت رفتیم. گفتند ابتدا باید پیگیری کنید، ببینید کدام حوزه هستید. شمارهای دادند که فکر کنم برای قوه قضاییه بود. از طریق همین شماره، دفاتر اسناد رسمی را به ما معرفی کردند، اما با دفاتر که تماس گرفتیم، گفتند این موضوع کیفری است و با ما ارتباطی ندارد! باید به کلانتری مراجعه کنید. کلانتری گفت: باید بروید دادسرا شکایت کنید، اما ببخشید، فایدهای برایتان ندارد!». سامان میگوید که عاقبت مادرم از رفتوآمد خسته شد و موضوع را رها کردیم. به مادرم گفته بودند: «خانم ما پرونده ۱۶۰ میلیونی داریم که هنوز به نتیجه نرسیده، سرقت از شما که مبلغی نبوده است. مادرم در جواب گفته بود همین کارها را میکنید که هر طور میخواهند دزدی میکنند و خیالشان راحت است». درخصوص کلاهبرداریهای رایانهای طبق ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیک، مالباخته باید به دادسرای ویژه جرایم رایانهای مراجعه و تشکیل پرونده دهد، اما اگر شخص با دست خود وجهی را از حساب خود به حساب دیگری واریز کند، جرم کلاهبرداری موضوع ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری شده و مرتکب علاوه بر رد مال با حبسی معادل یک تا هفت سال روبهرو است! با این حال این قانون در ایران اجرا نمیشود و با این تفاسیر سارقان نیز فهمیده اند که چه کنند. معمولا مبالغی راکمتر از سه یا چهار میلیون آن نیز به دست خود افراد از حسابشان منتقل میکنند که خیالشان راحت باشد ارزش پیگیری ندارد و کسی به شکایت از آنها بها نخواهد داد. با این حال حساب کنید که اگر با همین شیوه فقط از ۱۰ نفر کلاهبرداری کرده باشند و افراد در کلانتری از پیگیری شکایت خود خسته شده باشند، سارق چرا باید دست از دزدی بردارد؟ بهشتی بالاتر از این برای او وجود ندارد.
این قصه سر دراز دارد
سال ۱۳۹۱ نیز کلاهبرداری با استفاده از منوی انگلیسی عابربانک مدتی در کشور باب شده بود. به این شیوه که برخی کلاهبرداران با شگرد خرید تلفنی، کالایی را سفارش میدادند و بعد به بهانه واریز پول از طریق کارت بانکی، فروشنده را پای دستگاههای خودپرداز میکشاندند و از فروشنده میخواستند تا با منوی انگلیسی عابربانک کار کند. در یکی از این موارد، سارق به یکی از فروشگاههای لوازم صوتی و تصویری سفارش خرید چند عدد ال سی دی را داده و گفته بود تلویزیونهای خریداری شده را به آدرسی که وی داده، ارسال کنند، اما قبل از تحویل تلویزیونها فروشنده را پای دستگاه عابربانک کشانده و مبلغ سه میلیون تومان از حساب او برداشت کردهاست. وقتی فروشنده پس از بررسی حساب بانکی خود دریافت که مبالغی از حساب او برداشت شده است، به آدرسی که قرار بود ال سی دیها به آنجا فرستاده شود، رفت، اما در کمال تعجب دریافت که کسی از آدرس موردنظر سفارش ال سی دی نداده است. این حکایت اغلب مالباختگان بود و هنوز نیز هست، اما با شیوههای آسانتری از قبیل: شکستن آینه ماشین!
منوی انگلیسی فقط برای مسافران خارجی است
نظام بانکداری در توصیههای امنیتی استفاده از خودپرداز و هشدار درباره کلاهبرداریها به طور صریح بیان کرده که برای انتقال وجه با خودپرداز نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست. منوی انگلیسی تنها برای بهرهبرداری مسافران خارجی ایجاد شده است. مراقب باشید که فقط کلاهبرداران شما را به استفاده از منوی انگلیسی خودپرداز ترغیب و وانمود میکنند که برای انتقال وجه، نیاز به منوی انگلیسی هست. همچنین هنگام انتقال وجه، فرد دریافت کننده وجه فقط کافی است شماره ۱۶ رقمی کارت خود را اعلام کند و به ارائه سایر اطلاعات کارت یا مراجعه به دستگاه خودپرداز نیازی ندارد. در ادامه این توصیهها نیز آمده که افراد رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز و کارتخوان را به هیچ عنوان در محل رها نکنند. شبها از مراجعه به خودپردازهایی که در محلهای کم رفت و آمد و تاریک قرار دارد، خودداری کنند و هنگام وارد کردن رمز در دستگاه خودپرداز، بهگونهای جلوی دستگاه بایستند که کسی امکان دیدن صفحه کلید را نداشته باشد. این توصیهها البته همواره وجود داشته، اما اغلب جدی نمیگیریم یا از آن بی خبریم، مگر اینکه یکی از اطرافیان یا خودمان به آن گرفتار شویم. اگر فکر میکنید جزو آن دسته افرادی هستید که این اتفاقها شامل حالشان نیست، امتحان بی احتیاطی مجانی است. با این حال از این شرط بلاغ اگر پند بگیرید، درراستای حفظ موجودی بانکی خود قدم برداشته اید.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
منبع: فارس
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *