صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

همه چیز درباره اولین فردی که واردات مرسدس بنز را به کشور آغاز کرد!

۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۳۰۶۷۰
در سال 1330 شرکت مریخ، نمایندگی محصولات مرسدس‌بنز در ایران را به دست آورد و نخستین مرسدس‌بنز 170 را به ایران وارد کرد.

به گزارش گروه فضای مجازی ، در سال 1330 شرکت مریخ، نمایندگی محصولات مرسدس‌بنز در ایران را به دست آورد و نخستین مرسدس‌بنز 170 را به ایران وارد کرد.

شرکت مریخ در سال 1330 توسط برادران سودآور (کاشانسکی) و با مدیرعاملی فریدون سودآور تأسیس گردید و امتیاز واردات مرسدس‌بنز به ایران را با دلالی شخص شاپور ریپورتر کسب کرد.

خاندان سودآور، مهاجران اهل شهر کاشان بودند که به عشق‌آباد (روسیه)، مرکز بزرگ استقرار بهاییان مهاجرت نموده و با نام «کاشانسکی» فعالیت تجاری خود را آغاز کرد. حسینعلی کاشانسکی و پسرانش، صمد، احمد و فریدون، به همراه گروهی کثیر از بهاییان عشق‌آباد، پس از انقلاب بلشویکی روسیه به ایران بازگشتند و نام خانوادگی «سودآور» را برگزیدند.*

تا اواخر دهه 70 میلادی روند واردات محصولات مرسدس‌بنز و تولید خودروهای تجاری این برند آلمانی توسط خاندان سودآور ادامه داشت و حسینعلی، پسر فریدون سودآور تا وقوع انقلاب اسلامی مدیر شرکت خاور تولید کننده خودروهای تجاری مرسدس‌بنز در ایران بود.*

هم‌اکنون شرکت ستاره ایران نماینده واردات خودروهای سبک مرسدس‌بنز و ایران‌خودرو دیزل که پس از خریداری خاور توسط ایران‌خودرو به این نام تغییر یافت نماینده این برند آلمانی در ایران هستند.

همچنین در دهه 70 میلادی با بروز بحران مالی در شرکت مرسدس‌بنز و احتمال اعلام ورشکستگی دولت ایران با نظر محمدرضا پهلوی سعی کرد 30 درصد از سهام مرسدس‌بنز آلمان را خریداری نماید.

اما با توجه به اینکه با خرید این سهام ایران یک کرسی مدیریت در این شرکت در اختیار می‌گرفت، دولت آلمان خود پیش قدم شد و با کمک مالی قابل توجه از خرید این سهام توسط شاه ایران جلوگیری کرد. اما پس از این ماجرا شاه تصمیم گرفت تا شاسی‌بلند کلاس G را برای تجهیز ارتش ایران به مرسدس‌بنز سفارش دهد، اما با وقوع انقلاب اسلامی پای این خودروها که تولید هم شده بودند هرگز به ایران باز نشد.

 

منبع: جام جم آنلاین

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *