بلاهایی که خودتان برسر خودروی نازنینتان می آورید!
به همین خاطر اینجا چند مورد از کارهایی که هر روز انجام می دهیم و باعث آسیب رسیدن به ماشینمان می شود را برایتان آورده ایم شاید که آنها را کنار بگذارید.
استفاده نکردن از ترمز دستی موقع پارک
اگر نمی دانید باید بگوییم که ترمز دستی اهرمی است سمت راستتان در ماشین. بله همان وسیله اسرارآمیز که هیچوقت درست از آن استفاده نکردید. وقتی روی یک سطح شیب دار یا حتی صاف پارک می کنید، اگر از ترمز دستی استفاده نکنید همه فشار به گیربکس منتقل می شود. بااستفاده از ترمز دستی، چرخها را قفل می کنید و فشار را از روی گیربکس برمی دارید. فقط یادتان باشد که قبل از اینکه دوباره راه بیفتید، آن را بخوابانید.
ایست کامل نکردن قبل از عوض کردن دنده
عجله دارید و از جای پارکتان بیرون می آیید و بااینکه ماشین هنوز عقبی می رود، دنده را عوض کرده و رو به جلو حرکت می کنید. بااینکار فقط گیربکس ماشین را چندین سال زودتر فرسوده می کنید. داخل گیربکس چرخ دنده های مختلفی وجود دارد که وقتی بدون توقف کامل دنده عوض می کنید، باعث می شوید آن چرخ دنده ها بعنوان ترمز شما عمل کنند که فشار بسیار زیادی را به آنها وارد می کند. حتی ممکن است به میل لنگ هایتان هم صدمه بزنید.
با گذاشتن پا روی ترمز سرپایینی را رانندگی میکنید
وقتی روی یک مسیر سرازیری رانندگی می کنید، نباید پایتان را مدام روی ترمز نگه دارید. بهتر است دنده را عوض کنید تا سرعتتان زیاد نشود و ترمزتان هم تمام نشود. این اشتباهی است که معمولاً همه مرتکب می شوند چون مطمئن ترین راه برای رانندگی در سرازیری به نظر می رسد اما اگر این مسیر سرازیری طولانی باشد لنت ترمزتان خیلی زود تمام می شود.
فراموش کردن تعویض روغن موتور
باید هر ۵۰۰۰ کیلومتر یکبار روغن موتورتان را عوض کنید. خیلی ها می گویند می توانید صبر کنید تا چراغ روغن موتورتان روشن شود بعد آنرا تعویض کنید اما اینکار اشتباه است چون وقتی چراغ روغن موتور روشن می شود، روغن داخل موتور دیگر واقعاً به هیچ دردی نمی خورد. شاید در کوتاه مدت مهم نباشد اما به مرور زمان عمر موتورتان را بیشتر می کند.
وارد کردن فشار موقع موتورشویی
خیلی خوب است که بخواهید موتور ماشینتان را تمیز نگه دارید. موتور سیاه و چرک می شود و آب پرفشار بدترین چیز برای آن است. اما موتور کثیفی که خوب کار میکند خیلی بهتر از موتور تمیزی است که کار نمی کند. وقتی آب را با فشار زیاد (مثل آبهایی که در کارواش ها می بینیم) روی موتور بگیرید، ممکن است به سیستم برق ماشین هم صدمه شدید بزنید. شستشوی موتور با شلنگ های معمولی باغچه مشکلی ایجاد نمی کند اما شلنگ های پرفشار کارواش ها اصلاً مناسب نیستند.
بد استارت زدن به ماشین
شاید ساده به نظر برسد اما می توانید با خاموش کردن ضبط، برف پاک کن ها، و سایر وسایل جانبی ماشین تغییر بزرگی در نحوه استارت زدن خود ایجاد کنید. بیشتر فرسودگی که در موتور ایجاد می شود با استارت بد است. وقتی آن وسایل جانبی را خاموش می کنید دیگر لازم نیست که موتور موقع استارت فشار زیادی تحمل کند.
کار اشتباه دیگری که اغلب افراد انجام می دهند گاز دادن بیش از حد به موتور در فصل زمستان است. اینکار به هیچ عنوان به گرم کردن ماشین کمک نمی کند. شاید موتور را گرمتر بکند اما نه آن گرم کردنی که مد نظر شماست. اینکار فقط دما را فوراً بالا می برد که دقیقاً عکس آن چیزی است که می خواهید. وقتی موتور را استارت می زنید، روغن هنوز وارد سیستم ماشین نشده است پس موتور بدون ماده روان ساز کار می کند. راه صحیح انجام آن این است که ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه موتور را بدون حرکت روشن نگه دارید.
نادیده گرفتن صداهای ماشین
هر صدایی که از ماشینتان بیرون می آید یک معنی خاص دارد. اگر دقت داشته باشید ماشینتان خودش به شما می گوید که به چیزهایی نیاز دارد. صدا دادن ترمز نشاندهنده این است که باید لنت هایتان تعویض شوند و اگر آن صدا را نادیده بگیرید عاقبت صدای به هم خوردن آهن های لنت را روی همدیگر می شنوید که نشاندهنده لزوم عوض کردن دیسک هایتان است و اگر این را هم نادیده بگیرید دیگر صدای جیغ خودتان است که می شنوید و این یعنی ترمز ماشین به کلی از کار افتاده است. پس خوب به صداهای ماشینتان گوش کنید.
کثیف نگه داشتن داخل ماشین
باز هم عجله دارید نصف ساندویچ تخم مرغ صبحانه تان را خورده اید و بقیه آن را هم روی صندلی شاگرد می اندازید. ماشینتان حسابی کثیف است، ماه هاست که داخل آن جاروبرقی نکشیده اید و بااینکه چندین خوشبوکننده به آینه آویزان است اما هیچ چیز نمی تواند بوی بد داخل اتاق را از بین ببرد. لازم است که دستی به سر و گوش ماشینتان بکشید. اگر هر از گاهی موکت های داخل ماشین را جارو نکنید و زباله ها را بیرون نریزید، بویی داخل اتومبیل را می گیرد که از بین رفتن آن خیلی سخت می شود.
با باک تقریباً خالی رانندگی کردن
سر این موضوع همیشه بحث و جدل است. قدیم می گفتند که وقتی می گذارید عقربه بنزین ماشین به آخرین درجه برسد، رسوب ته باک وارد سیستم می شود و انژکتورهای بنزین را گول می زنند. اما بعضی از کمپانی های ماشین این عقیده را نفی می کنند. اما در هر حال، رسیدن عقربه بنزین به انتها مشکلات دیگری را هم ایجاد میکند. با این کار عمر پمپ بنزینتان را به طرز قابل توجهی پایین می آورین چون این بنزین است که پمپ را خنک می کند.
یک نکته جالب: اکثر ماشین ها وقتی عقربه بنزینشان به انتها می رسد، می توانند ۶۰ مایل دیگر هم بروند. در ماشین های امریکایی این بنزین ذخیره بیشتر و در ماشین های آلمانی کمتر است.
منبع: جام جم آنلاین