تشریح نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان
به گزارش گروه جامعه ، علی زرافشان گفت: امسال دستور العمل هدایت تحصیلی تهیه و به استانها ارسال شده و فرآیند ورود اطلاعات دانش آموزان براساس ۱۰۰ امتیازی که مصوب در شورای عالی بوده در طول سال انجام شد.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش گفت: در راستای جلوگیری از بروز چالشهایی که سال گذشته وجود داشت تفویض اختیار به استانها در هدایت تحصیلی، تهیه دستور العملها و ارسال به استان ها، ورود نمرات خرداد ماه دانش آموزان به سیستم و تعریف لایههای نظارتی از تدابیری است که امسال در راستای تسهیل فرآیند هدایت تحصیلی انجام شد تا این امر با آرامش برگزار شود.
وی با بیان این که ورود نمرات آزمونهای استعداد و رغبت نیز در بهمن ماه انجام شده و بعد از امتحانات خرداد ماه نیز نمرات پایانی دانش آموزان وارد سیستم شده است، تصریح کرد: مدیریت هدایت تحصیلی امسال به استانها واگذار شده است تا هر منطقه متناسب با شرایط و اقتضائات موجود کار هدایت تحصیلی را انجام دهد.
زرافشان خاطرنشان کرد: برای هدایت تحصیلی دو لایه نظارتی در استان و کشور تعریف شده است تا کنترل و نظارت خوبی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر این که تجربیات سال قبل نشان میدهد، دانش آموزان از یک یا دو رشته تحصیلی استقبال میکنند و دررشتههای دیگر چنین استقبالی رخ نمیدهد، افزود: امسال اعلام شده دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل در رشتههای ریاضی، کاردانش و علوم انسانی هستند میتوانند در هفته اول در مدارس ثبت نام شوند.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش گفت: برای دانش آموزانی که علاقمند به ثبت نام در رشته تجربی هستند براساس فرم شماره هفت که در دستور العمل هدایت تحصیلی آمده است ترتیب زماندار معرفی شده است تا اول کسانی که اولویت الف. و سپس سایر اولویتها ثبت نام کنند.
وی خاطرنشان کرد: سال قبل ۳۷ درصد دانش آموزان به رشته تجربی و بقیه به رشتههای دیگر هدایت شده اند.
زرافشان با تاکید بر این که برنامه ششم توسعه، تکالیفی برای توسعه آموزشهای فنی حرفهای و مهارتی پیش بینی کرده است، افزود: درصددیم تا پایان برنامه ششم، شاخه فنی حرفهای و کاردانش را به ۵۰ درصد کل جمعیت دانش آموزی برسانیم.