صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راه اندازی یکهزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان سال جاری

۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۴۶
کد خبر: ۳۲۴۰۹۸
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس مرکزآمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از راه اندازی یکهزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان سال جاری خبرداد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین شهریاری دربرنامه روی خط خبر از راه اندازی یکهزار دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان سال جاری خبرداد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک اظهارکرد: طبق آمار ارائه شده حدود ۶۰ درصد از ابلاغ نامه‌ها به دست صاحبان ابلاغ نمیرسد و بنابراین احکام غیابی صادر می‌شود و این احکام قابل تجدید نظرخواهی و یا واخواهی است و شهروندان پس از مدتی مطلع می‌شوند و این حق برای آنان محفوظ است که دوباره پرونده را رسیدگی کنند در طرح ابلاغ الکترونیکی شهروندان مطلع و ابلاغ الکترونیکی از طریق پیامک به دست آنان می‌رسد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اضافه کرد: ۱۵۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرهای بزرگ راه اندازی شده است که سرویس‌های الکترونیکی را به مردم ارائه می‌دهد. 

وی افزود: در سال گذشته ۱۷ هزار نفر در فراخوان جدید دفتر خدمات قضایی ثبت نام و حدود ۵۰۰ نفر بالاترین امتیاز را کسب کردند و هم اکنون مراحل مصاحبه و گزینش آن‌ها در حال پیگیری است و تا پایان امسال هزار دفتر الکترونیک خدمات قضایی در ۴۰۰ نقطه قضایی راه اندازی می‌شود.

این مقام قضایی اضافه کرد: در مجموع ۲۲۶ عنوان دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و پیگیری و اطلاع رسانی در دفاتر خدمات الکترونیکی انجام می‌شود.

معاون رئیس قوه قضائیه همچنین در پاسخ به این سوال که نحوه تجدید نظارت بر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چگونه است، عنوان کرد: مردم می‌توانند دراین رابطه به مرکز ۱۲۹ قوه قضائیه تماس بگیرند و این مشکل به اداره کل خدمات قضایی منتقل می‌شود. درطول چهارسال گذشته چند مورد تذکر و یا حکم بدوی داشته ایم و نظارتهای خوبی دراین زمینه انجام شده است. 

وی در خصوص اینکه چه کسانی می‌توانند این دفاتر را اداره کنند، بیان کرد: افرادی که پذیرفته شده اند باید تجربه مدیریتی و تحصیلات کافی و تمکن مالی به حداقل ۵ کارمند دفتر را داشته باشند و همچنین اطلاعات حقوقی و تجربه قضایی داشته باشند افرادی که بیشترین سطح از این اطلاعات را داشته باشند دارای امتیاز هستند و همچنین امتیاز خوبی را برای کسانی که سابقه قضایی دارند در نظر گرفته ایم. 

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در ادامه در تشریح برنامه‌ها و خدمات الکترونیکی قوه قضائیه بیان کرد: دفاتر الکترونیک قضایی یکی از خدماتی بود که برای جلوگیری از خدمات مکرر شهروندان برای ثبت دادخواست و شکوائیه در دستگاه قضایی طراحی و این امر باعث شد که یکی از مراحل رسیدگی که داخل مراجع قضایی انجام می‌شد از مراجع قضایی خارج و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی منتقل شد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: ابلاغ به روش سنتی منجر به واخواهی و تجدید اوقات می‌شده است که خودش زمان رسیدگی را طولانی می‌کند. 

وی افزود: خوشبختانه با ابلاغ الکترونیکی این مسئله در دستگاه قضایی حل شده است و افرادی که ثبت نام کرده باشند می‌توانند با در اختیار قرار دادن شماره تلفن همراهشان‏، ابلاغ هایشان را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری گفت: در شش ماه گذشته بالغ بر ۱۳ میلیون سفر درون شهری شهروندان کاسته شده است و علاوه بر این شاهد افزایش رضایتمندی مردم هم بوده ایم چراکه مطمئن هستند که ابلاغ‌ها بدستشان می‌رسند.

معاون رئیس قوه قضئیه ادامه داد: کاهش هزینه، سرعت ارسال و اعلام وصولی قطعی از جمله ویژگی‌های اجرای طرح صدور و ارسال الکترونیکی ابلاغیه‌ها است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *