صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اعمال ماه شوال/ استغفار و روزه گرفتن را مورد توجه قرار دهیم

۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰:۱۳
کد خبر: ۳۲۲۶۶۲
ماه شوال که با عید فطر آغاز می‌شود اعمال مربوط به خود را دارد که تلاوت قرآن کریم و استغفار کردن نمونه‌ای از آن‌ها است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، ماه شوال ماهی بسیاری مبارک است که نخستین روز آن مصادف با عید سعید فطر است و این عید نیز در حقیقت بزرگ‌ترین عید مسلمانان به شمار می‌رود.

مسلمانان در سراسر جهان در این روز نماز عید فطر را به صورت جماعت به جای می‌آورند که این موضوع خود نمادی محکم از اتحاد و انسجام آن‌ها در نقاط مختلف دنیا است.

ماه شوال اعمال مربوط به خود را دارد که یکی از آن‌ها خواندن سوره‌های مبارکی همچون انعام، یس و کهف است. باید توجه داشته باشیم که خواندن سوره‌های مبارک قرآن به تنهایی کافی نیست و افراد ضمن تلاوت این آیه‌های مبارک باید به معانی و مفاهیم نهفته در این آیات نیز توجه داشته باشند.

دعا و استغفار کردن در ماه شوال نیز از جایگاه قابل تاملی در میان دینداران برخوردار است به گونه‌ای که اگر آن‌ها تلاش کنند حالت معنویت ماه رمضان را پس از پایان این ماه با خود حفظ کنند، به درجه‌ای از اخلاص در ایمان دست پیدا خواهند کرد و کمتر گناهانی را مرتکب خواهند شد.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: سُمِّی شَوَّالاً لأِنَّ فِیهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِینَ أی اِرتَفَعَت؛ شوّال را از این جهت شوّال نامیدند که در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته می‌شود (المراقبات. ص. ۳۶۲). بدان که وقت ظهور آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش آن، روز عید فطر است (المراقبات. ص. ۳۳۴).

روزه‌های این ماه

در بعضی روایات روزه شش روز بعد از عید وارد شده است؛ و در روایات دیگری آمده است که روزه سه روز بعد از این دو عید مطلوب نیست. به همین جهت این شش روز، از سه روز بعد از عید شروع می‌گردد.

نیز روایت شده است که: (روزه ماه رمضان و شوال و هر چهارشنبه و پنجشنبه جانشین روزه روزگار بوده و کسی که این مقدار روزه بگیرد، وارد بهشت می‌شود).

از ابو ایوب روایت است که: «مَنْ صَامَ رَمَضانَ ثُمَّ أَتَبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ کانَ کصِیَامِ الدَّهْرِ» (روایت مسلم)، یعنی: "کسی که رمضان را روزه گرفته و به تعقیب آن شش روز از شوال را به آن پیوست کند، مانند آن است که همیشه روزه داشته است. "

بر طبق ظاهر حدیث چنین برمی آید که این اجر و ثواب برای کسی حاصل می‌شود که در ماه شوال روزه‌اش را گرفته باشد، شرح این حدیث این است که، از آنجایی که ثواب هر حسنه ۱۰ برابر می‌شود، پس ثواب یک ماه برابر می‌شود با ۳۰۰ روز، و ثواب ۶ روز روزه شوال برابر است با ۶۰ روز، لذا مانند این است که ۳۶۰ روز و یا یک سال را روزه گرفته باشد، و اگر این عمل هر سال تکرار شود، مانند آن است که همیشه روزه دار است. ولی آیا مطلوب روزه گرفتن این شش روز وصل نمودن آن با ماه مبارک رمضان است تا از روز دوم عید شروع کند چنین که کلمه (اتبعه) دلالت می‌کند، و یا اگر که در هر مقطعی از ماه شوال باشد کفایت می‌کند، زیرا ماه شوال خود ما هیست که بعد از رمضان می‌آید؟ 

شاید سر مستحب بودن روزه داشتن این شش روز در این باشد که مسلمان در طاعت خود به پروردگارش باقی بماند و همتش بعد از ماه رمضان سست و ضعیف نگردد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *