صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تولید نفت کشور به بیش از3.8 میلیون بشکه در روز رسید/مخالف استقلال اقلیم کردستان عراق هستیم/سفیر سوئد:خواهان گسترش روابط ایران و سوئد هستم

۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴:۰۵
کد خبر: ۳۲۲۴۶۷
حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نشان داد فلسطین تنها نیست، سفیر سوئد: اجرای پیوسته برجام از سوی همه طرف‌ها حیاتی است، میزان تولید نفت تا پایان سال جاری به ۴ میلیون بشکه می‌رسد و ... از جمله اخباری است که صفحه سیاسی در رسانه‌های خبری به آن‌ها پرداخته‌اند.
 به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نشان داد فلسطین تنها نیست، سفیر سوئد: اجرای پیوسته برجام از سوی همه طرف‌ها حیاتی است، میزان تولید نفت تا پایان سال جاری به ۴ میلیون بشکه می‌رسد و ... از جمله اخباری است که صفحه سیاسی در رسانه‌های خبری به آن‌ها پرداخته‌اند.
 
 
 حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نشان داد فلسطین تنها نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز پیرامون حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، اظهار داشت: امام علی (ع) در لحظات آخر عمر با برکت شان، به فرزندان خود توصیه کردند که با ظالم در خصم باشند و به مظلوم کمک کنند، امروز ملتی مظلوم‌تر از فلسطین نداریم، آنان را از خانه شان آواره کرده اند و سرزمینشان غصب شده است.
 
وی ادامه داد: ما امروز فریاد مظلومیت مردم فلسطین را می‌شنویم و اگر پاسخ ندهیم طبق فرمود: ه پیامبر گرامی اسلام مسلمان نیستیم.
 
حجت الاسلام ابراهیمی گفت: وظیفه همه ملت‌های جهان چه مسلمان و غیر مسلمان است که در مقابل زیاده خواهی‌های رژیم غاصب صهیونیستی قیام کنند و به یاری مردم ستم دیده فلسطین بشتابند.
 
عضو شورای جامعه روحانیت مبارز با اشاره به سفر اخیر دونالد ترامپ به عربستان، تاکید کرد: رییس جمهور آمریکا در منطقه برخی کشورهای اسلامی و عربی بی غیرت را آماده کرد تا علیه فلسطین ظلم روا بدارند.
 
وی خاطر نشان کرد: حضور گسترده و پررنگ در راهپیمایی روز قدس به رژیم غاصب و نامشروع صهیونیستی نشان داد که فلسطین تنها نیست.
 
 
 
سفیر سوئد: اجرای پیوسته برجام از سوی همه طرف‌ها حیاتی است/ خواهان گسترش روابط ایران و سوئد هستم
 
ایرنا: هلنا سانگلند درباره دیپلماسی دولت یازدهم و تاثیر آن بر روابط تهران - استکهلم افزود: در نخستین دوره مدیریت رئیس جمهوری ایران و دولت او، موفق به دستیابی به توافق نامه هسته‌ای (JCPOA) با ۶ قدرت جهانی و اتحادیه اروپا شدند، این مساله یک پیشرفت مهم سیاست خارجی و یک نقطه عطف برای دیپلماسی بین المللی بود.
 
وی ادامه داد: دولت سوئد متعهد به عدم اشاعه و خلع سلاح است و برجام گامی مهم در این زمینه است. علاوه بر این، لغو تحریم‌های مرتبط با مساله هسته ای، فرصت‌های جدیدی را برای تجارت، سرمایه گذاری و همکاری‌های دیگر فراهم می‌کند.
 
سفیر سوئد در ایران درمورد موضوعات منطقه‌ای نیز گفت: ایران بدون شک نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند، سوئد امیدوار است که ایران بتواند با همسایگان خود و جامعه بین المللی همکاری کند تا بحران‌ها و درگیری‌ها در منطقه، همچون سوریه به طور مسالمت آمیز حل شود.

سانگلند با بیان این که تحت مدیریت آقای روحانی، دولت ایران با اجرای شماری از برنامه‌های سازمان ملل متحد تعامل سازنده داشته است، افزود: ایران قرارداد آب و هوایی پاریس را امضا کرده و به اهداف توسعه پایدار متعهد است. پس از تصویب توافق نامه پاریس توسط ایران، استکهلم و تهران می‌توانند به طور سازنده به اجرای آن عمل کنند.

وی به مساله پذیرش مهاجران و پناهندگان هم اشاره کرد و ادامه داد: ایران همچون سوئد، پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان افغانستانی است که باید از ایران به دلیل تلاش برای ارائه آموزش و مراقبت‌های بهداشتی به این گروه آسیب پذیر بزرگ قدردانی شود.

این دیپلمات سوئدی همچنین درمورد مناسبات دو جانبه سوئد و ایران گفت: ما از روابط دوجانبه قوی با ایران برخوردار هستیم که بیش از ۱۰۰ سال از آن می‌گذرد. درحال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر از ایرانی‌ها در سوئد زندگی می‌کنند (و سوئدی‌های ایرانی تبار عضو پارلمان و دولت سوئد هستند). ارتباطات مردم با مردم، دارایی و سرمایه بسیار ارزشمندی هم برای سوئد و هم برای ایران است.

وی با بیان این که این روابط، در اولین دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بیشتر گسترش یافت، یادآور شد: دیدار استفان لوفن نخست وزیر سوئد در فوریه ۲۰۱۷ بسیار مهم بود. تعدادی از یادداشت‌های دو جانبه در مورد توانمند سازی زنان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نوآوری و تحقیق و همچنین حمل و نقل امضا شد.

سفیر سوئد در تهران ادامه داد: این دو کشور یک گفت و گوی سیاسی سازنده دارند که مسائل منطقه ای، تجارت، اقتصاد و امور مالی و همچنین همکاری چند جانبه و حقوق بشر را در برمی گیرد.

سانگلند اضافه کرد: پیش از تحریم، ایران بزرگ‌ترین شریک تجاری سوئد در خاورمیانه بود. گرچه بسیاری از شرکت‌های سوئدی در دوران تحریم‌ها در ایران باقی ماندند، اما تجارت دوجانبه در طول این دوره کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بار دیگر حجم تجارت دو کشور در حال افزایش است و به منظور تسهیل تجارت دوجانبه و ارتقای سطح سرمایه گذاری، شورای تجارت سوئد نمایندگی خود را در تهران دایر کرده است.

این دیپلمات سوئدی تاکید کرد: پیش بینی می‌کنم همکاری در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی را گسترش دهیم. تبادل دانشجویان و پژوهشگر مهم است و دانشگاه‌های ایران روابط خوبی با همتایان سوئدی برقرار کرده اند.

سانگلند، تبادل فرهنگی را ابزاری برای توسعه روابط دو جانبه دانست و افزود: سفارت سوئد در تهران به طور فعال در این باره مشغول کار است به گونه‌ای که با تلاش آن در سال ۲۰۱۶، یک نمایشگاه برای برجسته کردن دویست و پنجاهمین سالگرد قانون مطبوعات برگزار شد.

وی همچنین اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ نیز یک نمایشگاه عکس به نام 'پدران سوئدی' حاوی نقاشی هایی از تجارب استفاده از حق مرخصی پدران و مراقبت از فرزندانشان در تهران به نمایش درآمد.

سفیر سوئد در ایران یادآور شد: از سپتامبر سال گذشته که من عهده دار مسئولیت سفارت سوئد در تهران شدم اجرای تعدادی گروه‌های موسیقی سوئد را سازماندهی کرده و در رویدادهای مختلف از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به اجرا درآمد.

سانگلند اظهار امیدواری کرد در دوران مسئولیتش در تهران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
 
وی با بیان این که من شاهد ظرفیت‌های بالقوه زیادی در این زمینه هستم، در این گفت و گو از فرصت استفاده کرد و بار دیگر به مردم ایران برای انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت.
 
 

حمله موشکی سپاه هیچ آسیبی به مناطق مسکونی وارد نکرد
 
دفاع پرس: سرلشکر پاسدار «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با حمله موشکی «لیلة القدر» سپاه، اظهار داشت: عملیات موشکی سپاه پاسداران عملیات بسیار دقیقی بود و هیچ آسیبی به زنان و فرزندان و مناطق مسکونی وارد نشد؛ با وجود اینکه تروریست‌ها در یک منطقه مسکونی سنگر گرفته بودند، این عملیات با دقت کافی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات نشان داد که جمهوری اسلامی در دفاع از خود و حفظ امنیت ملی بسیار جدی است و هر کسی بخواهد خدشه‌ای به امنیت ما وارد کند، جمهوری اسلامی با قدرت به آن پاسخ می‌دهد.
 
 

تولید نفت کشور به بیش از 3.8میلیون بشکه در روز رسید/ میزان تولید نفت تا پایان سال جاری به ۴ میلیون بشکه می‌رسد
 
فارس: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره میزان تولیدات نفت خام در کشور اظهارداشت: میزان تولیدات نفت از ۳. ۸ میلیون بشکه عبور کرده است.
 
وی در ادامه افزود: میزان تولیدات نفت کشور تا پایان سال جاری به ۴ میلیون بشکه خواهد رسید.
 
وزیر نفت با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: در پرونده بابک زنجانی هیچ اتفاق تازه‌ای تا کنون نیافتاده است.
 

مخالف استقلال اقلیم کردستان عراق هستیم/ اردوغان پاییز در تهران

مهر: رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران به بیان مواضع ترکیه در زمینه حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور، بحران کشورهای عربی با قطر، نشست آستانه و حل بحران سوریه، همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، همکاری کرد‌ها با آمریکا در عملیات رقه و همچنین روابط دوجانبه ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف پرداخته است.
 
مشروح این خبر را در زیر می‌خوانید.
 
یکشنبه شب سپاه پاسداران ایران در حمله‌ای موشکی مواضع داعش در دیرالزور را هدف قرار داد، موضع ترکیه نسبت به این اقدام چیست؟
 
موضع رسمی دولت ترکیه در این باره هنوز اعلام نشده است، اما ما همواره از مبارزه واقعی با تروریسم، بدون تقسیم بندی گروه‌های تروریستی به تروریسم خوب و بد، دفاع کرده ایم. حمله ایران به دیرالزور دارای ابعاد بین المللی است، در این حمله نقاطی در کشوری دیگر مورد هدف قرار گرفته و برای این کار از آسمان کشور دیگری استفاده شده است.
 
ما حملات داعش به تهران را به شدت محکوم کردیم و واکنش حاکمیت و مردم ایران را به این حمله به خوبی درک می‌کنیم. ترکیه نیز بعد از سوریه بیش از هر کشوری مورد حملات داعش قرار گرفته است، در ۲ سال گذشته ما بر اثر حملات داعش ۴۰۰ شهروند خود را از دست داده ایم.
 
ترکیه در چارچوب عملیات سپر فرات توانسته داعش را از نواحی همجوار مرزهای خود پاکسازی کند و آرزوی ما این است که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن ریشه کن شوند. این گروه‌های تروریستی با اقدامات ضد انسانی خود نام اسلام را هم لکه دار می‌کنند.
 
در خبر‌ها آمده است که ترکیه با ۷۱ هواپیما، ۵ هزار تُن محصولات غذایی به قطر ارسال کرده است، در بحران پیش آمده بین برخی کشورهای عربی و قطر، ترکیه چه رویکردی دارد؟
 
در موضوع بحران قطر ما نمی‌توانیم از یکی از طرفین حمایت کنیم، ما هم با قطر و هم با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری [خلیج فارس]روابط نزدیکی داریم و نمی‌توانیم یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، اما ما از این بحران شگفت زده شدیم و انتظار این اتفاقات را نداشتیم.
 
تدابیری که علیه قطر اتخاذ شده، خیلی سخت و سنگین است. در بین کشورهای عضو شورای همکاری که رابطه و پیشینه همکاری بسیار طولانی با یکدیگر دارند معمولا در اینگونه شرایط ابتدا هشدارهایی داده می‌شود و هماهنگی هایی صورت می‌گیرد، اینکه بدون هیچ پیش زمینه‌ای یک باره چنین تصمیماتی اتخاذ شده، ما را شگفت زده کرده است.
 
بعد از آغاز این بحران ما برای پیدا شدن راه حل و حل این بحران در عالی‌ترین سطوح تماس‌های خود را با این کشور‌ها آغاز کردیم، با اقداماتی که علیه قطر صورت گرفته و قطع روابط اقتصادی و سیاسی با این کشور و اخراج شهروندان قطری از این کشور‌ها ما کمک به مردم قطر در چنین شرایط سختی را وظیفه خود می‌دانیم.
 
یک سری اتهامات به صورت کلی علیه قطر بیان شده، اما دلایل و اسنادی که اثبات کننده این ادعا‌ها باشد هنوز ارائه نشده است. ما از اقداماتی که در چارچوب شورای همکاری از طرف کویت برای میانجیگری آغاز شده حمایت می‌کنیم و برای اینکه سطح روابط بین این کشور‌ها به سطح پیشین خود بازگردد از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم و تاکنون نیز هر تلاشی توانسته ایم، کرده ایم.
 
در شرایطی که ما با مشکلات و بحران‌های مختلفی در منطقه دست به گریبان هستیم اینکه بین کشورهای برادر به ویژه در ماه مبارک رمضان چنین بحرانی اتفاق بیفتد، موجب ناراحتی ماست. اصلی‌ترین دغدغه ما این است که نه تنها در شورای همکاری بلکه از پاکستان تا شمال آفریقا بتوانیم اتحاد و همبستگی را مجددا در جهان اسلام و بین همه کشورهای اسلامی برقرار کنیم.
 
با توجه به مخالفت ترکیه با حضور کرد‌ها در آزادسازی الرقه در سوریه و همراهی کرد‌ها با آمریکا در عملیات احتمالی، موضع ترکیه در این خصوص نهایتا چه خواهد بود؟ یعنی اگر کردهای سوری با آمریکا در عملیات رقه شرکت کنند و در آنجا مستقر شوند آنکارا چه واکنشی خواهد داشت؟
 
با مشارکت کرد‌ها در عملیات رقه مشکلی نداریم، مسئله ما این است که از گروه‌های تروریستی در این عملیات استفاده نشود. ما در عالی‌ترین سطح و به دفعات این هشدار را به مقامات آمریکایی داده ایم که استفاده از گروه‌های تروریستی مانند «پ. ی. د» و «ی. پ. گ» در قالب عملیات‌های این چنینی منجر به نتایج بلندمدت و مطلوب نخواهد شد، اما آمریکایی‌ها دیدگاه خود را در این خصوص تغییر نداده اند و ما پاسخ مان به آن‌ها این بوده است که اگر از طرف این گروه‌ها کوچک‌ترین حرکتی که امنیت ملی ترکیه را به خطر بیندازد رخ دهد، ما به سخت‌ترین شکل ممکن به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.
 
ما با کردهای سوریه مشکلی نداریم و معتقدیم که حقوق مشروع، دموکراتیک و مدنی کردهای سوریه مانند دیگر اقشار جامعه باید به رسمیت شناخته شود.
 
وقتی ما به اقدامات «پ. ی. د» و «ی. پ. گ» نگاه می‌کنیم، این افراد در اراضی که به دست آورده اند با اعمال وحشت و اقدامات مبتنی بر زور دست به تغییر بافت جمعیتی در این مناطق زده اند و افراد غیرکرد و حتی کردهایی که طرفدار خودشان نیستند را از این مناطق اخراج کرده اند. در رقه تقریبا ۹۷ درصد جمعیت عرب هستند و اگر چنین اتفاقی در رقه هم بیفتند وضعیت سوریه به مراتب پیچیده‌تر از آنچه که اکنون هست خواهد شد.
 
ترکیه در میان کشمکش آمریکا و روسیه در موضوع بحران سوریه به کدامین سو متمایل خواهد شد؟
 
ما وقتی در خصوص سوریه یا هر کشور دیگری مواضع خود را بیان می‌کنیم، به دیدگاه‌های کشورهای دیگر توجهی نمی‌کنیم. مواضع خود را براساس منافع ملی خودمان و اینکه از چه طریقی می‌توان صلح ثبات را به منطقه بازگرداند و با کدام سیاست‌ها می‌توان بحران و مشکلات منطقه را حل کرد، اتخاذ می‌کنیم.
 
آمریکا بیش از ۶۰ سال است که از متحدان ما محسوب می‌شود و ما در حوزه‌های مختلف روابط نزدیکی با این کشور داریم، با روسیه نیز همینطور. به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و انرژی ما روابط نزدیکی با روسیه داریم و این کشور از شرکای مهم و بزرگ ما در حوزه انرژی محسوب می‌شود.
 
ما با روسیه در چارچوب مذاکرات آستانه که از دسامبر سال گذشته آغاز شد، با همراهی ایران همکاری‌های نزدیکی در بحث حل بحران سوریه داشته و داریم. در بحران سوریه ما هم با روسیه و هم با آمریکا اشتراکات و اختلاف نظرهایی داریم، اما با حسن نیت روابط خود را با هر دو کشور ادامه می‌دهیم و خواست ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بحران سوریه پایان یابد و صلح و ثبات در این کشور حاکم شود.
 
ترکیه، ایران و روسیه از ابتدا بازیگران اصلی مذاکرات آستانه بوده اند و آمریکا نقش کم رنگی در این مذاکرات داشته، روس‌ها عدم مشارکت آمریکا را مخالفت این کشور با حضور ایران می‌دانند و برای اثبات ضرورت حضور ایران در حل بحران سوریه تاکنون تلاش‌های زیادی انجام داده اند، موضع ترکیه در این خصوص چیست و در مذاکرات آنکارا و واشنگتن تا به حال آیا درباره نقش ایران در حل بحران سوریه رایزنی صورت گرفته است؟
 
ما همواره با سیاست هایی که در راستای منزوی کردن ایران بوده است، چه در آستانه و چه پیش از آن مخالفت کرده ایم. حتی اگر دیدگاه هایمان در خصوص یک مسئله با ایران کاملا متفاوت باشد هم هیچگاه از منزوی شدن ایران حمایت نمی‌کنیم، بلکه همواره معتقد بوده ایم که ایران باید در روند‌های موجود بین المللی حضور داشته باشد و این مسئله در خصوص آستانه و دیگر مسائل مربوط به سوریه نیز صدق می‌کند. حتی در دوره‌ای که به بهانه پرونده هسته‌ای فشار‌های سنگینی به ایران اعمال می‌شد، سیاست ما این بود و از ایران حمایت می‌کردیم.
 
در مورد سوریه اختلاف نظرهای جدی بین ایران و ترکیه وجود دارد، اما با وجود این ما هیچ وقت کانال‌های مذاکره با ایران را قطع نکرده ایم بلکه در بالاترین سطوح همواره به رایزنی با ایران ادامه داده و سعی کرده ایم دیگر کشور‌ها را نیز تشویق کنیم که روند مشابهی را در پیش بگیرند.
 
نشستن بر سر میز مذاکره و جذب یک کشور در مذاکرات بین المللی به معنای تایید سیاست‌ها و مواضع آن کشور در خصوص آن مسئله نیست، هدف اصلی این است که از راه مذاکره بر پایه حداقل اشتراکات، اختلافات موجود را به حداقل و اشتراکات را به حداکثر برسانیم.
هر سه کشور ترکیه ایران و روسیه کشورهای تضمین کننده نشست آستانه بوده و در این مذاکرات مسئولیتی را به عهده دارند تا بتوانند از نفوذ خود را در بین طرفین درگیر در بحران سوریه به نحو موثری استفاده کنند.
 
موضع ترکیه در خصوص برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق چیست؟
 
ما این امر را درست نمی‌دانیم و معتقدیم این اقدام اشتباه است. یکی از اصول پایه‌ای ما در سیاست‌های منطقه‌ای حفظ تمامیت ارضی تمام کشورهاست، به ویژه در شرایطی که مبارزه بزرگی علیه داعش در منطقه در حال انجام است، معتقدیم که این اقدام و اقداماتی این چنینی موجب تضعیف سیاست‌های مبارزه با داعش می‌شود، منطقه به تنش‌های جدید نیاز ندارد و به اندازه کافی دچار تنش است.
 
برادران کرد ما در عراق ممکن است یک سری انتظارات مشروع، دغدغه‌ها و مشکلاتی در ارتباط با دولت مرکزی عراق داشته باشند، اما ما معتقدیم که با اجرای کامل قانون اساسی عراق و تقویت سیستم فدرال و کارآمد کردن ارتباط بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان این مسائل قابل حل است.
 
عملیات‌های نظامی علیه پ. ک. ک. تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا در آینده می‌توان شاهد فرایند صلح با این گروهک بود؟
 
این مبارزه تا شکست نهایی پ. ک. ک. ادامه خواهد داشت، ما انتخابی غیر از مبارزه با پ. ک. ک. نداریم. روند صلح جدیدی می‌تواند اتفاق بیفتند، اما پیش شرط آن این است که این گروه به طور کامل سلاح‌های خود را کنار بگذارد و راه بازگشت به اقدامات خشونت آمیز را برای خود ببندد، روند صلح جدید زیر سایه اسلحه‌ها امکان پذیر نیست.
 
دلایل اصلی تغییر سیستم حکومتی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری چه بود؟
 
آیا بندهای موجود در قانون اساسی جدید موجب به حاشیه رانده شدن نقش پارلمان در این کشور نمی‌شود؟
 
اصلی‌ترین هدف رفراندوم کارآمد کردن سیستم دولت بود، پیش ازاین سیستم ما مبتنی بر قدرت دوگانه‌ای بود که هم نخست وزیر و هم رئیس جمهور حضور داشتند و این امر مشکلاتی را به وجود می‌آورد و با توجه به اینکه ما در چند سال گذشته یک حزب حاکم «عدالت و توسعه» را داشتیم و کم و بیش سیستم بدون مشکل توانسته بود کار خود را انجام دهد، اما باز هم مشکلاتی وجود داشت. در قانون گذاری جدید باز هم تفکیک قوا وجود دارد و مجلس گذشته از قدرت قانون گذاری قدرت کنترل و بازرسی قوه اجرائیه را نیز خواهد داشت.
 
حمایت آمریکا از کردهای سوریه (پ. ی. د) و همچنین خودداری این کشور از استرداد فتح الله گولن چه تأثیری را در روابط ترکیه و آمریکا خواهد داشت؟
 
بعد از اقدام کودتا در ۱۵ جولای سال گذشته سریعا درخواست خود را مبنی بر استرداد فتح الله گولن به مقامات آمریکایی اعلام کردیم و پس از آن نیز در عالی‌ترین سطوح و همچنین در سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به واشنگتن این درخواست خود را تکرار کردیم. آمریکایی‌ها عنوان کردند که این یک روند حقوقی است و نمی‌توانند مستقیم در آن دخالت کنند. با وجود اینکه ما مستندات زیادی را در این خصوص به آمریکایی‌ها دادیم، آن‌ها حتی حاضر نشدند اقدامات پیشگیرانه در این خصوص انجام دهند.
 
کودتای ترکیه حادثه کوچکی نبود ۲۵۰ نفر از شهروندان ما جان خود را از دست داند، مجلس ترکیه بمباران شد، اما آمریکایی‌ها حتی اقدامات پیشگیرانه در حد بازداشت فتح الله گولن را نیز انجام ندادند و وی الان در آمریکا آزادانه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و این حداقل انتظار ما در موضوعی که برای ما حساسیت زیادی دارد از یک متحد خود یعنی آمریکا بود که آن‌ها به این درخواست تاکنون پاسخی نداده اند و این امر می‌تواند تاثیرات منفی بر روابط ما با این کشور داشته باشد.
 
در خصوص حدود ۱۶۰ نفر که با سازمان تروریستی گولن مرتبط هستند و از جمله خود گولن فراخوان داده شده است که اگر در مدت زمان مشخص شده به کشور بازنگردند و در مقابل عدالت پاسخگو نباشند، تابعیت آن‌ها لغو خواهد شد، هنوز تابعیت این افراد لغو نشده و تن‌ها در فراخوانی این موضوع را به آن‌ها اعلام کرده ایم.
 
با توجه به مشکلات موجود در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا آیا امیدی به از سرگیری مجدد مذاکرات برای پیوستن ترکیه به این اتحادیه وجود دارد؟
 
ما درخواست خود برای عضویت در اتحادیه اروپا را هیچگاه از دست نداده ایم، اما این اتحادیه اروپا است که خیلی مایل به عضویت ما نیست.
 
در ۱۵ سال گذشته ترکیه جهش بزرگی در حوزه اقتصاد داشته است و تقریبا به طور متوسط رشدی ۵ درصدی را در حوزه اقتصاد همواره داشته ایم و این رشد را بدون عضویت در اتحادیه اروپا محقق کرده ایم.
 
ما میخواهیم عضو اتحادیه اروپا شویم، اما برای این عضویت التماس نمی‌کنیم. اگر حاضر باشند در یک شرایط برابر شریک جدیدی را بپذیرند، ما هم می‌خواهیم که عضو این اتحادیه شویم. اگر این امر محقق نشود ما به راه خود در راستای توسعه و پیشرفت ترکیه ادامه می‌دهیم. ما باور داریم که با عضویت در اتحادیه اروپا باری بر دوش این اتحادیه نخواهیم بود بلکه کمکی برای آن‌ها خواهیم بود و انتظار داریم که اعضای این اتحادیه نیز این موضوع را درک کنند.
 
سال گذشته و ۱۰ روز پس از کودتای ترکیه در گفتگویی که با شما داشتم روند بازداشت‌ها بعد از کودتا را طبیعی خواندید و گفتید بازداشت‌ها تا پاکسازی نهادهای ترکیه از لوث نفوذ سازمان تروریستی گولن ادامه می‌یابد، اکنون حدود ۱۱ ماه از کودتا می‌گذرد و این بازداشت‌ها هنوز ادامه دارد، آیا هنوز به سطح مورد نظر و اطمینان خاطر از پاکسازی نهادهای دولتی از افراد وابسته به گولن دست نیافته اید؟
 
سازمان تروریستی فتح الله گولن یک سازمان متفاوت و استثنایی است و شباهتی به تعریفی که ما از سازمان‌های تروریستی داریم ندارد، این افراد بسیار پنهان کار هستند و سال‌ها توانسته اند در سایه این پنهان کاری به زندگی منافقانه خود ادامه دهند.
مقامات قضایی ما تمام تلاش خود را می‌کنند تا نهادهای ترکیه از وجود افراد وابسته به این سازمان پاک شود، اما هنوز هم با گذشت ۱۱ ماه افراد مرتبط با این سازمان را شناسایی میکنند.
 
میتوانیم بگوییم که بخش اعظمی از این افراد شناسایی و دستگیر شده اند، اما دلیل اصلی اینکه این روند پاکسازی تاکنون به درازا کشیده، ویژگی پنهان کاری و ساختار منافقانه این سازمان است.
 
سازمان تروریستی گولن شکست خورده است و امکان هیچ تحرکی در ترکیه ندارند، حاکمیت و مردم ترکیه پاسخ محکمی را در ۱۵ جولای و بعد از آن به این افراد داده اند و باقی مانده این افراد نیز به زودی از نهادهای حاکمیتی ترکیه پاکسازی خواهند شد.
 
در خصوص گسترش مناسبات اقتصادی هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه در نظر گرفته شده، هم اکنون روابط اقتصادی تهران و آنکارا در چه سطحی است و چه میزان به این هدف دست یافته ایم؟ همچنین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پس از ۲ سال تاخیر از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، این کمیسیون تا به حال چه دستاوردهایی داشته است؟
 
متاسفانه ما در حال حاضر از هدف ۳۰ میلیارد دلار که مشخص شده است دور هستیم و در ۲ سال گذشته متوسط حجم تجارت دو کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است و در حال حاضر به یک سوم از این هدف دست یافته ایم، اما در شرایطی نیستیم که بخواهیم ناامید باشیم و در هر دو کشور زمینه‌های همکاری وجود دارد و تلاش برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی در حال انجام است.
 
یکی از ساز و کارهایی که در روابط تجاری بین دو کشور پیش بینی شده و هم اکنون در حال انجام است، موافقتنامه تجارت ترجیحی است که از سال ۲۰۱۶ اجرایی شده و در حال حاضر برای ترکیه ۱۴۰ قلم کالا و برای ایران ۱۲۰ قلم کالا در لیست‌های مرتبط با این موافقتنامه وجود دارد و تجارت ما در حوزه اقلامی که در این لیست قرار دارد در این مدت ۴۰ درصد افزایش داشته است و این نشان می‌دهد که ما اگر بتوانیم اقلام این لیست‌ها را افزایش دهیم، به نفع هر دو کشور است.
 
به دلیل موضوعاتی که در هر دو کشور وجود داشته ما در امر گسترش روابط کمی کند پیش رفته ایم، هم در روابط اقتصادی و کمیسیون مشترک و هم در دیدارهای دو جانبه مقامات دو کشور.
 
اکنون در ترکیه رفراندوم با موفقیت برگزار شد و ما در دو سال آینده انتخاباتی نخواهیم داشت، در ایران نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار و آقای روحانی مجددا انتخاب شد و در حال حاضر هم ایران و هم ترکیه در سیاست داخلی وارد دوران باثباتی شده اند. ما تلاش خواهیم کرد با تمرکز بر موضوعات اقتصادی روابط دو کشور را در ساله‌های پیش رو فعال‌تر کنیم.
 
در هفته‌های آینده وزیر اقتصاد ما سفری به ایران خواهد داشت، وی علاوه بر وزارت اقتصاد رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه و همتای آقای واعظی در ایران است، زمان برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در این سفر قطعی خواهد شد.
 
همچنین سفرهای متقابل روسای جمهور دو کشور تبدیل به یک سنت حسنه بین دو کشور شده است و در سال ۲۰۱۵ آقای روحانی سفری به ترکیه داشتند و پس از آن رئیس جمهور ترکیه به ایران آمد و در بهار سال پیش نیز آقای روحانی سفری به آنکارا داشت و ما تلاش داریم در سال جاری رئیس جمهور اردوغان سفری به ایران داشته باشد و برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک زمینه ساز سفر اردوغان به ایران نیز خواهد بود. در چارچوب این سفر چهارمین نشست شورای عالی همکاری بین دو کشور نیز برگزار خواهد شد.
 
بعداز برگزاری مراسم تحلیف آقای روحانی و تشکیل کابینه جدید در دو ماه آینده تلاش‌های ما برای برنامه ریزی این سفر سرعت خواهد گرفت و استارت این برنامه ریزی از سفر وزیر اقتصاد به ایران زده خواهد شد. زمان قطعی سفر اردوغان مشخص نیست، اما به احتمال زیاد در پاییز این سفر صورت خواهد گرفت.
 
 سال گذشته از وجود مشکلات و برخی از محدودیت‌های بانکی بر سر راه گسترش مناسبات اقتصادی صحبت کردید، آیا آن مشکلات هنوز پا برجاست؟
 
مشکلات بانکی موجود فراتر از رابطه دو جانبه بین ایران و ترکیه است، محدودیت‌های بانکی که به واسطه تحریم‌های ایران اعمال می‌شد، با وجود اینکه بخشی از آن‌ها بعد از اجرایی شدن برجام رفع شده است، اما هنوز تحریم هایی که آمریکا علیه ایران اعمال می‌کند حتی اگر به صورت مستقیم تاثیری بر این روابط نداشته باشد، موجب می‌شود که بانک‌های بزرگ در همکاری با ایران محتاطانه عمل کنند و مشکلات بانکی هنوز سر جای خود است.
 
انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز موجب شده که نتوان خیلی خوش بینانه به این موضوع نگاه کرد، اما ما تلاش‌های خود را فراتر از این محدودیت‌ها انجام می‌دهیم و یکی از راه‌های عبور از این محدودیت‌ها تجارت بر اساس پول‌های ملی دو کشور است که ما در حال تلاش در این زمینه هستیم.
 
همچنین افزایش تعداد بانکهای ایرانی موجود در ترکیه و همچنین تشویق بانک‌های بزرگ ترکیه برای همکاری با ایران از دیگر تلاش هایی است که ما در زمینه رفع مشکلات بانکی انجام داده ایم و امیدواریم در آینده به نتایج مثبتی در این زمینه دست یابیم.
 
 

پاسخ کوبنده سپاه به تهدیدات بلوف سیاسی نیست/ موشک‌های زمین به هوا تولید انبوه شده‌اند
 
 پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای: این روز‌ها هر جایی که می‌رویم، بیش از همه، سخن از شاهکار بچه‌های سپاه، در حمله موشکی به مقر داعش در دیرالزور است. این حمله، درست ساعاتی پس از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «هم دشمن بداند، هم دوستان با اخلاص بدانند، هم آن دوستانی که گاهی دلشان می‌لرزد بدانند که جمهوری اسلامی مستحکم ایستاده است و بدانید آن‌ها نمی‌توانند به ما سیلی بزنند، ما به آن‌ها سیلی خواهیم زد.» انجام شد.
 
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اگرچه در این روزها، بیش از هر زمان دیگری سرش شلوغ است، اما درخواست گفت‌وگوی ما را صمیمانه پذیرفت و به‌صورت مبسوط به سؤالات ما پاسخ داد. با او درباره‌ی شهید بزرگوار طهرانی مقدم پدر موشکی ایران، توان نظامی و موشکی ایران، و البته تدابیر و توصیه‌های رهبر انقلاب در افزایش توان نظامی و موشکی کشور به گفت‌وگو نشستیم.
 
 شهید طهرانی‌مقدم را پدر موشکی ایران می‌دانند که از دهه ۶۰ در این حوزه وارد شد. سؤال این است چه شد که شهید طهرانی‌مقدم اهمیت و ضرورت بحث موشکی و خودکفایی در این موضوع را تشخیص داد و به آن ورود پیدا کرد؟
 
مستحضر هستید که زمان زیادی از پیروزی انقلاب نمی‌گذشت که تهاجم عراق به ما آغاز شد، آن هم با پشتیبانی همه دول غربی، شرقی و عربی. یعنی تنها موضوعی که می‌شود گفت: شرق و غرب در آن روز‌ها بر آن اتفاق نظر داشتند، مبارزه با ایران بود. آن موقع، شاید شهید طهرانی‌مقدم حدود ۱۸، ۱۹ سال بیشتر سن نداشت، یعنی دو سال بزرگ‌تر از ما بود. ورود به جنگ با دست خالی و بدون امکانات و با محدودیت فروش سلاح و تجهیزات، موجب شد که ما بر این تصمیم استوار شویم که برای پیروزی در جنگ، چاره‌ای نداریم جز آنکه روی پای خودمان بایستیم و توانمند و قدرتمند بشویم.
 
برای همین کار، شهید طهرانی‌مقدم با خمپاره از آبادان شروع کرد و اولین تجهیزات غنیمتی که از ارتش عراق به دست آمد، توپخانه‌ها را سازماندهی کرد. منت‌ها نگاه به دور، همیشه جزء خصلت شهید طهرانی‌مقدم بود. یعنی آن موقعی که همه‌ی ما دنبال کلاشینکف بودیم، او دنبال خمپاره بود که یک مقدار برد و حجم آتش بیشتری داشت. آن موقعی که خمپاره سر و سامان گرفت، رفت دنبال سازماندهی توپخانه. بعد دیدیم که برد این‌ها کم است و ما، هم قدرت آتش سنگینی می‌خواهیم و هم برد بیشتر؛ بنابراین به فکر ساخت موشک افتاد و تقریباً اولین امکان موشکی هم برای ما سال ۱۳۶۳ فراهم شد.
 
ایشان اعتقاد داشت که باید ما بتوانیم قدرتمند باشیم که بتوانیم از امنیت مردم و نظام‌مان حمایت کنیم. او تاریخ را هم خوانده بود، تاریخ گذشته ایران و صدر اسلام، خب این‌ها همه مملو از تجربیات تلخ بود و عبرتهایی بود که باید از آن‌ها درس می‌گرفتیم. دائماً تکیه کلامش این بود که ما باید مشت مقام معظم رهبری را پر کنیم، ایشان فرزند امیرالمومنین علیه‌السلام است و باید مشت ایشان پر باشد. دائماً این آرزو‌ها را داشت و این روحیه و فکر را می‌دمید و پمپاژ می‌کرد. خب در طول جنگ هم دیدیم که تفکر او درست است، یعنی هر جایی‌که ابزار داشتیم، موفق بودیم، اما آنجایی که دشمن برتری داشت، به ازای آن باید خون می‌دادیم؛
 
بنابراین اینکه شهید طهرانی‌مقدم رفت دنبال موشک، ابزاری بود که می‌توانست ما را به نقطه قابل قبولی در دفاع از خود برساند. یعنی شاید امروز اگر موشکی نداشتیم که رژیم صهیونیستی و سایر دشمنان را تهدید بکند، چه بسا تا الآن جنگی رخ داده بود و آن‌ها به بهانه‌ی واهی مسئله هسته‌ای، به مراکز هسته‌ای ما حمله کرده بودند. ولی کار‌ها و نگاه دور شهید طهرانی‌مقدم باعث شد که این مسیر بعد از پایان جنگ هم متوقف نشود و ادامه پیدا کند و امروز به یک نقطه‌ی قابل قبولی برسیم.
 
 یکی از کارهایی که شهید طهرانی‌مقدم کردند و شاید می‌شود گفت: از این لحاظ سرآمد بودند، این است که فقط نگاه‌شان نگاه داخلی به امنیت کشور نبود، نگاه منطقه‌ای هم داشتند. برای همین، مثلاً می‌روند به بچه‌های حزب‌الله لبنان آموزش می‌دهند. درباره این نگاه فراکشوری ایشان هم توضیح بفرمایید.
 
درست است، اما در یک نگاه کلان‌تر و دقیق‌تر، این نگاه شهید طهرانی‌مقدم نبود، این تدبیر رهبر انقلاب بود. یعنی ما اگر به حزب‌الله لبنان کمک کردیم، اگر به فلسطینی‌ها یا جاهای دیگر کمک کردیم، یا شهید طهرانی‌مقدم به‌عنوان فردی که مسئولیت کارهای نظامی را به عهده داشت و پیگیر این کار‌ها بود، آن به‌خاطر تبعیت ایشان از حضرت آقا بود. این موضوع هم، چون در تدابیر رهبر انقلاب بود، او با جان و دل دنبال می‌کرد. یعنی هر چیزی که حضرت آقا یا در دوران جنگ امام راحل می‌فرمودند، برای طهرانی مقدم فصل‌الاخطاب بود.
از این حیث، شهید طهرانی‌مقدم، مجموعه توانمندی‌های نظام اسلامی و محور مقاومت را همچون ظروف مرتبط می‌دانست، یعنی ما هر چی داریم آن‌ها هم باید داشته باشند و هر کمکی بخواهند باید به آن‌ها بکنیم و فرق نمی‌کرد مثلاً فرض کنید که ۲۰ یگان داخل کشور داشته باشیم و ۳ یگان هم بیرون کشور. همه را یکی می‌دانست.
 
طی سال‌های اخیر جنجال‌های رسانه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی در مورد بحث توان موشکی ایران رخ داده است. از نظر شما هدف این جنجال‌ها چیست؟
کلاً نظام سلطه با اصل انقلاب ما مخالف است. یعنی اساس را قبول ندارد. می‌گوید شما باید تحت امر من باشید، مثل بقیه کشور‌ها و باز مثل گذشته آن‌ها دستور بدهند، آن‌ها شاه تعیین کنند و منافع و ثروت‌های کشور در اختیار آن‌ها باشد. یعنی آن‌ها می‌خواهند ایران کشوری بشود مثل عربستان، امارات، قطر، مصر. پس اینکه مثلا بگوییم که هسته‌ای آن‌ها را نگران کرده است، اینطور نیست و بهانه است. خب هسته‌ای مگر حل نشد؟ ظاهراً حل شده است دیگر، خودشان هم که می‌گویند ایران به همه‌ی تعهداتش عمل کرده است. خب پس چرا باز هم تحریم‌ها را ادامه می‌دهند؟
 
 
الان هم بحث موشک‌ها را بهانه کرده‌اند. تا چند سال پیش که اصلا بحث موشک‌ها مطرح نبود، برگردید ببینید اصلا درباره موشک‌ها حرفی می‌زدند یا به رزمایش‌های نظامی ما گیری می‌دادند و نگران بودند؟ ابدا چیزی نمی‌گفتند. حالا موشک را آن‌ها تهدید حساب می‌کنند، خب آیا سامانه‌های پدافندی هم تهدید است؟ چرا ما را منع کردند؟ به ما رادار هم نمی‌فروشند، البته الان که دیگر نیاز نداریم، اما آن سالهایی که نیاز داشتیم، رادار هم نمی‌دادند. همین سامانه «اس ۳۰۰» چند سال طول کشید؟ مگر سامانه پدافندی نیست؟ آیا با اس ۳۰۰ می‌شود به کشوری تهاجم کرد؟ نه، فقط می‌شود بگذارید داخل تهران یا اصفهان و اگر هواپیمای مهاجم آمد بزنید. ولی آن‌ها می‌گویند نه، شما چنین تجهیزاتی نباید داشته باشید. چرا؟ چون اگر آرکیو ۱۷۰ آمد، اگر هرمسی آمد، اگر هواپیمای جاسوسی آمد یا یک روزی تصمیم گرفتند هواپیمای جنگنده بفرستند، آن جنگنده به خطر نیفتد. یعنی می‌گویند شما این ابزار را نداشته باشید که ما هر زمانی اراده کردیم بزنیم توی سر شما.
 
پیش‌بینی رهبر انقلاب درست بود که بعد از هسته‌ای، این‌ها می‌آیند سراغ موشک. بعد می‌روند سراغ مسائل منطقه‌ای، بعد حقوق بشر، بعد می‌گویند که اصلا شما چرا شما نظام اسلامی را انتخاب کردید و امثالهم. در برابر چنین دشمنی، قدم اول را که عقب بنشینید، بعد قدم دوم را هل می‌دهند عقب، قدم سوم هم همینطور، یک موقعی برمی‌گردید به اطراف نگاه می‌کنید می‌بینید هیچی ندارید و همه چی را از دست داده‌اید.
 
آن‌ها می‌خواهند کاری کنند که خلع سلاح بشویم و نتوانیم مقابله به مثل کنیم. می‌خواهند قدرت امنیت‌بخشی را از ما بگیرند و به بحران برخی کشورهای منطقه مبتلا شویم. برای چه سوریه عراق به این روز افتادند؟ برای چه هنوز پاکستان و افغانستان امنیت ندارند؟ ببینید لیبی و یمن به چه روزی افتاده‌اند. این‌ها که دیگر توهم توطئه نیست و واقعی‌اند. این‌ها که دیگر دشمن فرضی‌ای نیستند که ما ساخته باشیم که مثلا افکار عمومی را با خودمان همراه کنیم. نه، تهدیدی که علیه ما منطقه می‌شود واقعی است. یعنی اگر برنامه‌ریزی‌های ما دقیق نبود و اگر در حوزه نیروهای نظامی، تدابیر حکیمانه‌ی حضرت آقا نبود و این فرامین به‌صورت دقیق اجرا نمی‌شد، امروز تهران، اصفهان، مشهد و شهرهای مختلف ما هر روز وضعیتی همچون سوریه و عراق را داشتند. یعنی مادر، صبح بچه‌اش را آماده می‌کرد، کیفش را می‌داد، لباس می‌پوشاند و می‌فرستاد مدرسه و نمی‌دانست که ظهر بر می‌گردد یا نه.
 
*چندی پیش رئیس‌جمهور جدید آمریکا، مجددا از تهدید نظامی حرف زده است. پاسخ ایران به تهدید نظامی چگونه خواهد بود؟
 
قوای نظامی دو کارکرد دارند. کارکرد اول آن نقش «بازدارندگی» است. بخشی از این رونمایی‌ها و رزمایش‌ها، درست است نیاز کار است و نیروهای عملیاتی احتیاج دارند به این کارها، ولی علت اینکه بخشی از این‌ها نمایش داده می‌شود، برای این است که دشمن محاسبه غلط نکند و حریف را ساده نگیرد. در وهله اول ما با ایجاد نیروهای مسلح قوی به دنبال این هستیم که جنگی اتفاق نیفتد. ما دیدیم که مقامات آمریکایی چند جنگ بزرگ را در شرق و غرب راه انداختند، ولی به راحتی نتوانستند در مورد ایران تصمیم بگیرند، و البته هیچ‌گاه هم نمی‌توانند.
 
کارکرد دوم قوای نظامی این است که اگر روزی جنگ اتفاق افتاد، بتوانیم بر دشمن غلبه کنیم و پیروز باشیم. روزهای اول انقلاب و جنگ تحمیلی را به یاد بیاورید. ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب بیشتر نگذشته بود، سپاه و بسیج و نیروهای نظامی هنوز سر و سامان نگرفته بودند، چند ده هزار مستشار آمریکایی که ارتش را اداره می‌کردند رفته بودند و سیستم‌ها ناقص بود و پشتیبانی‌ها هم قطع شده بود. بنی‌صدر رئیس‌جمهور بود با آن وضعیت که درصدد تشدید فضای سیاسی- اجتماعی جامعه بود.
 
در جبهه مقابل، شوروی، آمریکا، اروپا و کشورهای عربی، همه منسجم آمدند و پشت سر صدام قرار گرفتند. ما در این جنگ، اما شکست نخوردیم و یک متر مربع از کشور را از دست ندادیم. در طول جنگ تیپ‌ها ساخته شد، لشکر‌ها تکمیل شد، موشکی شکل گرفت و در بخش خودکفایی هم خیلی از تجهیزات را بومی کردیم. از آن دوره تا الآن نگاه کنید نزدیک ۳۵ سال می‌گذرد هیچ روزی هم بیکار نماندیم. چرا؟ چون می‌بایست همواره خودمان را برای جنگ احتمالی، آماده نگه داریم.
 
امروز توان ما با آن روزهای اول انقلاب، اصلاً قابل مقایسه نیست. قدرت ما اصلاً قابل مقایسه نیست. تجربه و آموزش‌های ما اصلاً قابل مقایسه نیست. حالا اینکه عرض می‌کنم نه اینکه مثلاً ما به یک جایی رسیدیم و خیالمان راحت باشد و بالش نرم بگذاریم زیر سرمان بگیریم بخوابیم، نه، طبعا دشمن هم دارد هر روز کار می‌کند، ولی می‌خواهم بگویم الآن شرایط‌مان اطمینان بخش است و دشمن به راحتی نمی‌تواند راجع به ما تصمیم بگیرد. خود آن‌ها دارند می‌گویند قوای مسلح ایران در طبقه‌بندی جهانی، هفتمین قدرت جهان است. سردار سلامی یک روز گفت: وضعیت موشکی ما طوری است که این‌قدر تولید داریم که از نظر جا مشکل داریم.
 
این توانمندی نظامی ماست، از لحاظ نیروی انسانی هم در سال‌های اخیر بیشترین فشاری که به بنده و امثال بنده می‌آید، از جانب جوانان شهادت‌طلب است. هر یگانی که می‌روم، جوانان دور من را می‌گیرند و می‌گویند که ما را بفرست سوریه. جوان، پدر و مادرش را واسطه کرده و آن‌ها زنگ زده که بچه ما را بفرستید. یا خانمی زنگ زده که من راضی هستم همسرم برود سوریه. با یک چنین مردم غیرتمندی مواجه هستیم. مگر این‌ها شکست‌پذیر هستند، مگر ممکن است؟ قطعاً این طور نیست.
 
* گاهی اوقات اینطور گفته می‌شود که دنیای جدید دنیایی است که مبتنی بر دیپلماسی و گفتگو با کشور‌ها است و اساساً نیازی به توان نظامی به آن معنا نیست. این موضوع تا چه اندازه درست است؟
 
همانطور که گفتم تجربه واقعی ما نشان داده است کشوری که ضعیف باشد و نتواند از خودش دفاع کند، فرو می‌ریزد. از طرفی دیگر، ما در منطقه‌ای واقع شده‌ایم که روی مجموعه‌ای از گسل‌های ناامنی است. قدرت‌های بزرگ هم به ثروت‌های این منطقه چشم دوخته‌اند.
داعش موقعی که حمله کرد به عراق که عراق شاکله ارتشش از هم پاشیده بود. آن‌جور که برای من نقل کردند این گروه داعشی، موقعی که وارد موصل شدند، با ۲۰۰ تا خودرو وارد شدند و موصل چنین فرو ریخت. اگر همت مردم عراق و کمک ایران نبود، بغداد سقوط کرده بود. خود مسئولین عراقی می‌گویند. عتبات سقوط می‌کرد توسط یک گروه وحشی داعشی. یک نیرویی باید جلوی دشمن بایستد.
 
اصلا کدام کشوری را می‌توانید مثال بزنید که ارتش و قوای نظامی نداشته باشد، یا تکیه بر یک کشور قدرتمند نکرده که آن بیاید کشور را حفاظت کند؟ خود آمریکا را ببینید، نصف بودجه‌ی نظامی جهان توسط آمریکا مصرف می‌شود. طبیعی است که کشور ضعیف محکوم به نابودی است. کشوری که قدرت دفاعی نداشته باشد، مثل بدنی می‌ماند که گلبول‌های سفیدش ضعیف باشد، در این‌صورت انسان با اولین سرماخوردگی از پا می‌افتد.
 
*در سال‌های اخیر در صنعت نظامی در حوزه‌های مختلف دریایی و زمینی و هوایی پیشرفت‌های خیلی زیادی کردیم. اما متأسفانه در بخشی از صنایع دیگر مثلاً خودروسازی یا امثالهم هنوز نتوانستیم پیشرفت چندانی داشته باشیم. تفاوت بین اینکه ما در حوزه‌ی نظامی توانستیم به این پیشرفت دست پیدا کنیم با سایر بخشهای صنعت چیست؟
 
صنایع نظامی اصولاً از پیچیدگی‌های بسیار بسیار بالاتری نسبت به بخش غیرنظامی برخوردار است. یعنی شما مثلاً فرض کنید یک بولدوزر را بیایید مقایسه کنید با یک تانک؛ هر دو شنی دارد، هر دو ظاهر شبیه هم دارند. ولی کارکردش، این چه فناوری به کار برده، آن چه فناوری را استفاده کرده است. یک هواپیمای جنگنده‌ی نظامی را بیایید مقایسه کنید با یک هواپیمای مسافری.
 
در هر عرصه که ورود کنید، در هر بخشی، فناوری‌های بخش کارهای نظامی بسیار بسیار پیچیده‌تر است. شما کجا یک بخش غیرنظامی دارید که مثلاً یک وسیله‌ای همزمان که الآن داخل اتمسفر دارد استفاده می‌کنید روی زمین، این باید برسد به سرعت ۱۲ برابر سرعت صوت؟ بیرون جو باید یک عملکردی داشته باشد و هدایتی بگیرد، دوباره با آن سرعت وارد اتمسفر می‌خواهد بشود و با آن شتاب‌های منفی و ضرباتی که به این جسم می‌خواهد ورود بکند، بعد این باید هدایت بشود چند هزار کیلومتر در آن نقطه باید فرود بیاید. یعنی کارکردهای این‌ها به هیچ وجه با هم قابل مقایسه نیست.
 
صنعت نظامی اصولاً فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای را به خودش اختصاص داده است و در دنیا مرسوم است می‌گویند سرریز پیشرفت‌های دنیا بر این اساس است. سرریز فناوری‌ها و دانشی که در حوزه‌ی نظامی به وجود می‌آید، در غیر نظامی سرازیر می‌شود. همین اینترنت از کجا آمد؟ اول در بخش نظامی بود. خیلی از این بخش‌ها و علوم دیگر هم همینطور.
 
معلوم است که بخش نظامی خیلی پیچیده است. کارهایی هم که در کشور ارتش، سپاه و وزارت دفاع انجام داده است، توانمندی‌هایی که امروز ما شاهد و صاحب آن هستیم، اساسا قابل مقایسه با بابخش غیرنظامی نیست. خب چرا در این بخش اتفاق افتاد و در آن بخش نشده است؟ بعضی‌ها می‌گویند، چون شما فرمانده‌تان، مقام معظم رهبری است، این اتفاق حاصل شده است. خب ایشان که در رأس سه قوه هستند و در سایر بخش‌ها هم توصیه‌ها و مطالبات و تدابیری فرمود: ه‌اند، همین نسخه‌ای که در سالیان قبل در ارتباط با خودکفایی نظامی به ما فرمودند، تحت یک ادبیات دیگر به‌عنوان اقتصاد مقاومتی، یا جهاد اقتصادی و امثالهم به بخش غیرنظامی هم فرمود: ه‌اند، خب پس چرا در آن بخش‌ها کارهای بر زمین مانده بیشتری هست؟
 
بنده برداشتم این است آن کسی که باید نسخه صادر کند و راه را مشخص کند، کار را انجام داده است. اینکه در بخش نظامی اجرا شده و در بخش‌های دیگر نشده است، این به‌خاطر مشکلاتی است که ما در بخش دولتی داریم. ما در مجموعه‌ی نظامی، نمی‌خواهم بگویم خیلی دقیق همه فرامین را درست عمل کردیم. ولی می‌بگویم تلاش کرده‌ایم که درست عمل کنیم. در هر جایی که ما مدیر جهادی داشتیم، نگاه اعتقادی و مبتنی بر توانمندی داخلی داشتیم موفق شده‌ایم. چه در بخش نظامی چه در سایر جاها.
 
شما الآن در حوزه خدمات مهندسی؛ سدسازی، راه‌سازی، پل‌سازی، این‌ها قبل از انقلاب همه از خارج می‌آمدند، الآن همه بومی است. یقین هم بدانید اگر این صنایع را بومی‌سازی نمی‌کردیم امروز تحریم بودیم. می‌گفتند ایران می‌خواهد سد بسازد، تحریم است اجازه ندهید. این هم بچه‌های معتقد آمدند و رفتند این‌ها را بومی‌سازی کردند. یا مثلاً در حوزه کار نیروگاهی، همین کاری که در مپنا شده است. یک مدیر جهادی بالای سرش بوده، کار کرده و امروز خودکفا شدند. در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی، صنعت هسته‌ای و خلاصه هرجا که این نگاه جهادی را داشتیم موفق بوده‌ایم.
 
*همانطور که اشاره کردید بخش اصلی توانمندی نظامی ما مرهون تدابیر رهبر انقلاب است. در مورد توصیه‌هایی که رهبر انقلاب در حوزه‌های مختلف نظامی مخصوصاً در حوزه موشکی، اگر نکاتی مدنظر دارید بیان فرمایید.
 
پایه‌گذار صنعت موشکی کشور مقام معظم رهبری است. یعنی در اولین جلسه‌ای که در باغ شیان آن زمان در دوره وزارت سپاه شکل گرفت که ما دو فروند موشک را از مجموعه موجودی هشت فروندی جدا کرده بودیم و داده بودیم به عزیزان متخصص وزارت سپاه که این‌ها مهندسی معکوس کنند، در همان ماه‌های نخست خود حضرت آقا که آن روز رئیس‌جمهور بودند بازدید کردند و در جلسه شرکت کردند، تدابیرشان را همانجا مطرح کردند.
 
رزمایشی در همان دوره جنگ گذاشته بودیم برای موشکی، خود ایشان حضور یافتند و بازدید کردند و دائماً این موضوع را دنبال کردند. یعنی همان موقع تصمیم سختی بود که شما هشت تا موشک دارید، دو تا را بردارید ببرید مهندسی معکوس. اولین ایرادی هم که آن روز گرفتند، این بود که گفتند چرا این‌ها را باز نکردید؟ متخصصین دنبال این بودند که یک مقدار با احتیاط عمل کنند و نگران بودند، یک مقدار ترس داشتند که چی بشود، این جسارت را حضرت آقا پمپاژ کردند به آن‌ها که بروید و نگران نباشید و سریع آن‌ها را باز کنید. فرمودند: اگر باز نکنید فردا نیاز جبهه‌ها زیاد بشود، ممکن است همین را هم بیایند ببرند و دوباره از شما بگیرند. باز کنید و شروع کنید کار را.
 
در مقاطع مختلف نیز باتوجه به نیاز کشور، همین‌طوری کار را می‌بردند جلو. می‌گفتند باید خودکفا بشویم. اتکاءمان باید به داخل باشد. بعد که تولیدات اولیه اتفاق افتاد، بلافاصله فرمودند که حالا روی کیفیت تولیدات کار کنید.
 
تا پیش از این، ما روی بومی‌سازی کار کرده بودیم، اما محصولات دقت لازم را نداشت. در اولین جلسه‌ای که ما ۱۶ آذر سال ۸۸ خدمت حضرت آقا رسیدیم، من یادم است که عرض کردم برنامه‌های ما این است و این کار‌ها را می‌خواهیم بکنیم. در برنامه‌ها، من صحبت از دقت عملکرد تولیدات نکرده بودم. آقا فرمودند که اولویت من دقت است. اینهایی که می‌گویید خوب است، ولی بروید و روی دقت متمرکز بشوید. ما هم گفتیم چشم. رفتیم کار کردیم و اولین کار‌ها که شد، دقت به ۳۰ متر رسید. خیلی خوشحال بودیم که کار بزرگی شده و حرف آقا را پیاده کرده‌ایم. موقعی که به آقا گزارش دادم، ایشان فرمودند: کارتان خیلی عالی بود،، ولی شما که توانستید این کار را بکنید، پس حتما می‌توانید به کمتر از ۱۰ تا ۱۵ متر خطا هم برسانید. کار خیلی سختی بود، اما گفتیم، چون دستور آقا است باید اجرا کنیم. استدلال من یک جمله بود: فرمان است، پس باید برویم و آن را اجرا کنیم. خب خدا هم کمک کرد و انجام شد.
 
*در مورد رزمایش نظامی که چندی پیش هم انجام شد، اگر نکاتی هست توضیح بفرمایید.
 
تا قبل از سال ۱۳۹۰ ما در حوزه رادار‌ها خودکفا شده بودیم. یعنی کار تحقیقات تمام شده بود، انواع و اقسام رادار‌ها در کشور بود. ارکان اصلی پدافند یکی بخش راداری است. مرکز کنترل فرماندهی است. سامانه‌های جنگ الکترونیک است. سامانه‌های موشکی زمین به هواست. ما آن بخش اول را قبل از سال ۹۰ خودکفا شده بودیم. در ارتباط با سامانه‌های زمین به هوا قبل از سال ۹۲ کار تحقیقاتی‌مان تمام شده بود، نمونه‌سازی را هم داشتیم، در نمایشگاه اردیبهشت سال ۹۳ که حضرت آقا تشریف آوردند - نمایشگاهی بود در مجموعه‌ی هوافضای سپاه- نمونه‌هایی آن روز ارائه شد که تحقیقاتش تمام شده بود.
 
آقا در آن نمایشگاه فرمودند: کارتان خیلی عالی بود، جلسه‌ای که بلافاصله بعدش ما خدمت آقا رسیدیم هم فرمودند: خیلی خوب بوده، حالا بروید دنبال کمیت و خطوط تولید خود را ردیف کنید، تعداد می‌خواهیم. ما هم تلاش کردیم در این دو سال اخیر هم تولید انبوه شروع شده است.
 
در این رزمایش اخیر مدافعان حریم ولایت هم اولین باری بود که از تجهیزات پدافندی صددرصد ایرانی استفاده می‌کردیم. رادار، مرکز کنترل فرماندهی، جنگ الکترونیک، سامانه‌ی موشکی زمین به هوا و ...، همه ایرانی بود. امروز ما در حوزه‌ی تأمین تجهیزات پدافندی که بسیار بسیار پیچیده‌تر از موشک‌های زمین به زمین و پهپاد و اینهاست، دیگر خودکفا هستیم و نیاز به خارج و واردات نداریم. دیگر افتادیم روی دور، حالا انواع مختلف برای بُردهای مختلف، برای شرایط مختلف و با کمیت بالا شروع به تولید شده است.
 
*به‌عنوان سؤال آخر، برنامه‌ی موشکی ما در افق ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود. به چه نقطه‌ای می‌خواهیم برسیم؟
اصلا شما در حوزه موشکی باید فصل به فصل بیایید و از ما گزارش بگیرید و بگویید که کجایید. چون کارشناسان دیگر افتاد‌ه‌اند توی اتوبان و با سرعت و شتاب زیاد در حال حرکت‌اند. قبلاً در مسیر غیر هموار حرکت می‌کردیم. رفته‌رفته این راه هموار شده است، الآن دیگر اتوبان است و وسیله‌ی خوبی هم داریم و به سرعت داریم می‌رویم.
 
ما باید به نقطه‌ای برسیم که این کشور بیمه بشود. اگر روزی به ما تهاجم می‌کردند رسیده بودیم به نقطه‌ای که تهاجم هزینه برای دشمن داشته باشد. در حال حاضر در شرایطی هستیم که دیگر به تهاجم فکر نمی‌کنند، ولی آن را به زبان می‌آورند، می‌خواهیم این را برسانیم به نقطه‌ای که دیگر حتی جرأت نکنند به زبان هم بیاورند. ما باید به جایی برسیم که جرأت نکنند حتی به ما بگویند که همه‌ی گزینه‌ها روی میز است. آن روز، روزی است که دیگر کشور به لحاظ امنیت صددرصدی می‌شود.
 
مردم به این خوبی هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود. این ملت قیمت دارد، هر چه فداکاری کنید برای این ملت کم است و ما به عشق حضرت آقا، به عشق این ملت، شبانه‌روز وقت می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم که کشور به اوج اقتدار برسد. جمله‌ی آخر اینکه ما تهاجم‌کننده به هیچ کشوری نیستیم، ولی اگر کشوری، دشمنی قصد تعرض داشته باشد به این ملت، حتماً با پاسخ محکم و کوبنده‌ی ما مواجه خواهد شد. این یک بلوف سیاسی نیست، این روز‌ها هم مردم ما دیدند، و هم همه‌ی جهان، که ما توانایی انجام این کار را به نحو احسن داریم به اذن‌الله.
 
 
 
حمله موشکی سپاه در دل داعش و حامیان آن هراس انداخت/آمریکا تمایلی به نابودی داعش ندارد
 
تسنیم: «منال الشیخ امین» عضو پارلمان سوریه حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع تروریست‌ها در استان دیرالزور سوریه را اقدامی مهم و موثر دانست.
 
وی در همین رابطه و همچنین پیام‌های این اقدام به حامیان تروریست‌ها بیان داشت: شلیک این موشک‌ها موجب ایجاد تغییرات ریشه‌ای در شیوه‌های جنگ در آینده خواهد شد. همچنین این اقدام پیام هایی فراتر از پاسخ به جنایت داعش در تهران دربرداشت؛ در حقیقت عملیات موشکی سپاه به حفظ مرز‌ها از ایران تا عراق و سوریه و پس از آن نیز تا مرزهای لبنان ارتباط دارد. از سوی دیگر بازگشایی مجدد این مرز‌ها موجب خواهد شد سطح نبرد میان محور مقاومت با رژیم صهیونیستی به صورت اساسی تغییر کند.
 
عضو پارلمان سوریه افزود: معتقدم که استفاده از موشک‌های میان برد و با برد حدود ۷۰۰ کیلومتر به صورت مستقیم برای داعش و به شکل غیرمستقیم برای رژیم صهیونیستی و آمریکا پیام دارد. بر همین اساس می‌گویم که شلیک این موشک‌های نشانه‌ای است مبنی بر اینکه مرحله بعدی جنگ از لحاظ تجهیزات و مکانیسم‌ها با مرحله قبلی به صورت کامل متفاوت است.
 
آمریکایی‌ها طبق نقشه خودشان قصد داشتند با استقرار نیروهای خود در پایگاه التنف سوریه و تسلط بر آن، طرحی کمان شکل را از قنیطره تا درعا و السویداء و سپس البوکمال اجرا کنند و بدین وسیله از یک طرف سوریه را از عراق و ایران و از طرف دیگر سوریه را از فلسطین اشغالی جدا کنند، اما این نقشه آن‌ها عملیاتی نشد و عملیاتی که سپاه انجام داد، آن را خراب کرد. یعنی در نهایت به جای نقشه آمریکایی ها، تهران از عراق و سوریه به بیروت در لبنان متصل شد. همین موضوع نیز موجب هراس اسرائیل و تنش آمریکا شده است. در چنین شرایطی آمریکا یک جنگنده سوریه را در منطقه الرصافه در جنوب استان الرقه هدف قرار داد که این نشانگر شکست داعش در نقطه‌ای واقعا راهبردی است.
 
«منال الشیخ امین» درباره اهمیت خط راهبردی ایجاد شده از ایران تا لبنان نیز تصریح کرد: این خط، خط اصلی امدادرسانی برای مقابله با رژیم صهیونیستی و تحویل کمک‌ها به لبنان از طریق سوریه است. بدین صورت ایران می‌تواند به صورت مستقیم بر جنگ‌ها و نوع آن اثر بگذارد. درباره احتمال واکنش و پاسخ سعودی‌ها و یا آمریکا به این اقدام سپاه ایران نیز باید بگویم که در توان آمریکا و سعودی‌ها نیست که در تحولات میدانی تغییرات ریشه‌ای ایجاد کنند و فقط می‌توانند برخی مواضع و نقاط را به صورت محدود هدف قرار دهند.
 
وی در ادامه به متهم شدن سپاه ایران به اقدامات تروریستی از سوی آمریکایی‌ها و تحریم آن در عین پیشگام بودن سپاه در مبارزه با تکفیری‌ها گفت: اتهام ایران به حمایت از تروریسم امری مضحک است و افراد ساده نیز می‌دانند که آمریکا و مزدورانش از تروریسم حمایت کرده و آن را ایجاد می‌کنند. ایران در کنار مسأله فلسطین و مقاومت در لبنان ایستاده است و با اسرائیل مقابله می‌کند.
 
نماینده پارلمان سوریه افزود: حملات ایران علیه داعش با آمریکا بسیار متفاوت است. زیرا آمریکا تمایلی به نابودی داعش ندارد و به همین دلیل نه تن‌ها حملاتش علیه تروریست‌ها نمایشی است بلکه برخی اوقات مواضع ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهد. این در حالی است که ایران نوک پیکان مبارزه با داعش است و در روزهای اخیر هم شاهد حملات موشکی این کشور به مقر فرماندهان تروریست در دیرالزور بودیم که موجب ایجاد هراس در دل داعشی‌ها و حامیان آن‌ها شد.
 
 
 
 
 انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *