صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

زانتیا بخریم یا دنیا؟!

۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸:۰۱
کد خبر: ۳۲۲۱۲۹
سیتروئن زانتیا و ایران‌خودرو دنا برای بسیاری از افرادی که بدنبال خودرویی کارکرده با جعبه دنده دستی گزینه‌های قابل اتکایی محسوب می‌شوند. دنا تولید 1393 و زانتیا 1800 مدل سال 1387 هردو قیمتی حدود 37 میلیون تومان دارند.
به گزارش گروه فضای مجازی ؛  سیتروئن زانتیا در دهه 90 میلادی به بازار خودروهای سدان‌ دنیا معرفی گردید و به دلیل استقبال خوب از آن تا سال ۲۰۰۱ در خط تولید حضور داشت و سایپا درست در زمانی که تولید جهانی آن متوقف‌شد این خودرو را به ایران آورد! و در نهایت در سال 1389 آخرین اتومبیل را از خط تولید خارج کرد.

دنا نیز محصول شرکت ایران‌خودرو است که از آن به‌عنوان چهارمین خودروی ملی ایران یاد می‌کنند که درواقع مدل بهبودیافته سمند و برپایه پلت فرم پژو ۴۰۵ شکل گرفته است. طراحی این خودرو از سال ۱۳۸۸ کلید خورد و قرار بود تا سال ۱۳۹۱ وارد بازار شود اما این اتفاق در سال ۱۳۹۳ افتاد. این خودرو به دست متخصصین ایرانی طراحی‌شده است و سعی شده تا نمای داخلی و خارجی آن مطابق با استانداردهای روز باشد.

نقد و بررسی بیرون خودرو

زانتیا با اینکه طراحی آن به حداقل دو دهه قبل بازمی‌گردد همچنان چهره جذاب و دوست‌داشتنی دارد. ظاهر دینامیک با ارتفاع کم جلو در زانتیا استایلی خاص در آن ایجاد کرده و در یک نگاه این خودرو را تیز و چالاک خواهید یافت. چراغ‌های جلو با خطوط عرضی موازی و سپر با شیب رو به عقب با دهانه‌ ساده طراحی‌شده‌اند. کاپوت کشیده با شیب رو به پایین همراه دو خط ملایم به اطراف جلوپنجره ختم می‌شود و شیبی هماهنگ با سپر دارد که نمایی کاردی شکل را در جلو نمایان می‌کند. در نمای کنار خطی مستقیم و ساده از عقب تا جلوی خودرو کشیده شده و نوار ضربه‌گیر نسبتاً عریضی متناسب با سپرهای جلو و عقب در این قسمت قرارگرفته است. برش گلگیرها نیز کمی از حالت دایره خارج‌شده‌اند. نمای عقب هماهنگی خوبی با نمای جلو دارد به‌صورتی که در طراحی چراغ‌های عقب از خطوط موازی استفاده‌شده و سپر هم با شیب روبه‌داخل قرارگرفته است.

دنا که به‌عنوان خودرویی جدید و مستقل وارد بازار شد همانند سمند بر روی پلت فرم ۴۰۵ سوار شده است و درواقع می‌توان آن را فیس لیفتی اساسی و حرفه‌ای از خودروی سمند دانست.

تغییرات در نمای ظاهری بسیار زیاد است و این تغییرات در نمای جلو، عقب،گلگیرها و برخی جزییات در نمای جانبی دیده می‌شود. در نمای جلوی چراغ‌ها با طراحی خوب و مدرنی دیده می‌شوند. این چراغ‌ها از ۴ قسمت تشکیل‌شده‌اند و چراغ‌های اصلی در دو قسمت بالا و چراغ‌راهنما و چراغ‌های ال‌ای‌دی در قسمت پایین قرارگرفته‌اند. انحنای چراغ‌ها نیز در هماهنگی با انحنای درب موتور، سپر و گلگیر طراحی‌شده‌اند. در کنار چراغ‌های جلو، جلوپنجره با شبکه‌بندی ریز و لوگوی ایران‌خودرو در مرکز آن نیز ظاهری مدرن به این خودرو داده است. از طرف دیگر سپر بزرگ جلوی این خودرو قدرت بیشتری به آن داده است. در نمای جانبی اولین نکته که به چشم می‌آید کشیدگی خودرو در قسمت جلویی آن است که تناسب چندانی با اندازه قسمت عقب خودرو ندارد.

نقد و بررسی فضای داخلی

داخل زانتیا قدیمی و کسل‌کننده بوده و گیرایی خاصی ندارد. سایه‌بان صفحه کیلومتر شمار تا سمت راست بخش میانی داشبورد امتدادیافته و نمایی عریض را ایجاد کرده است. ورودی‌های هوای اتاق ساده و معمولی هستند که در بخش میانی کاملاً بزرگ و در سمت راننده (ورودی سمت چپ داشبورد) به‌صورت دوگانه بر روی‌هم قرارگرفته‌‌اند. بخش میانی داشبورد هم کاملاً ساده بوده و ادوات سیستم گرمایش و سرمایش، ساعت دیجیتال و کلید هشدار در این بخش قرارگرفته‌اند. فرمان زانتیا بزرگ است و کلیدهای مربوط به سیستم صوتی روی آن تعبیه‌شده است.

در طراحی داشبورد و تو دری‌ها داخل دنا از دو نوع رنگ مختلف استفاده‌شده (برخی مدل‌ها تک‌رنگ هستند) و همچنین از یک نوار با طرح چوب نیز برای جذابیت بیشتر کار هم در دو طرف کنسول میانی و هم بر روی درب‌ها استفاده‌شده است. داشبورد بزرگ با قوسی مناسب و انحنایی مناسب به زیبایی داخل خودرو کمک زیادی کرده است. کنسول میانی نیز از طراحی خوبی برخوردار است. مانیتور بزرگ در بالای کنسول، سیستم صوتی و کلید‌های تنظیم سیستم تهویه خودرو در ادامه در کنار نوارهایی با طرح چوب در طرفین که از بالا به پایین باریک می‌شوند، شکل خوبی را به وجود آورده‌اند. ظاهراً در نمونه‌های نمایشگاهی این خودرو از مانیتور باکیفیت‌تری استفاده شد، اما در نمونه‌های تولیدی این خودرو را با مانیتوری باکیفیت کمتر عرضه کرده است. بر روی غربیلک فرمان کلید‌های تنظیم سیستم صوتی و تصویری، تلفن همراه و کروز کنترل وجود دارد.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

زانتیا سواری دل‌چسب با شتاب مطلوبی دارد و به دلیل سیستم تعلیق مخصوصش که نرم هم عمل می‌کند ناهمواری‌ها را کمتر حس خواهید کرد. علاوه بر این در عبور از پیچ‌ها هم تعادل و پایداری خوبی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ترمز در مواقعی که ارتفاع کمک‌ها پایین است ضعیف عمل کرده و در این حالت هم ضربات حاصل از ناهمواری‌ها به بدنه منتقل خواهد شد.

درست است که زانتیا شتاب مطلوب و قابل قبولی دارد ولی در صورت استفاده از جعبه‌دنده بهتر و به‌روزتر با ضریب دنده بهتر، شتاب گیری‌ها مطلوب‌تر و دل‌چسب‌تر نیز می‌گردید.

امکانات رفاهی و ایمنی مناسب دنا می‌تواند شرایط یک رانندگی خوب و مناسب را فراهم کند. فرمان هیدرولیک دنا، کنترل آن را راحت‌تر می‌کند و کلیدهای تنظیمی که بر روی فرمان قرارگرفته کنترل قسمت‌های مهم در هنگام رانندگی را فراهم می‌کند و مانع از پرت شدن حواس راننده می‌شود.

تنظیم سیستم مولتی‌مدیا، هندزفری موبایل و کروز کنترل بر روی فرمان امکان‌پذیر است. سیستم کروز کنترل در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها می‌تواند قابلیت بالایی داشته باشد و با تنظیم حرکت خودرو در یک سرعت ثابت، شرایط خوبی را فراهم کند. درمجموع دنا را می‌توان در میان خودروهای ایرانی با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در آن در نظر گرفته‌شده است، خودرویی مناسب برای رانندگی دانست.

نقد و بررسی پیشرانه

زانتیا با دو پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی و ۱۸۰۰ سی‌سی عرضه‌شده است. پیشرانه ۲۰۰۰ (SX ۲.۰) زانتیا ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و حداکثر توانی معادل ۱۳۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتون متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه دارد. زانتیا با این پیشرانه وزنی برابر ۱۳۲۰ کیلوگرم دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۱۰.۳ ثانیه است.

پیشرانه ۱۸۰۰ نیز از نوع ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ بوده و حداکثر توان آن ۱۱۲ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاورش ۱۶۱ نیوتون متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. وزن خودرو با این پیشرانه ۱۲۶۴ کیلوگرم است و صفر تا صد آن ۱۱.۹ ثانیه است.

مصرف سوخت در هر صد کیلومتر برای آن با پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی در شهر ۱۲.۹ لیتر، در جاده ۶.۹ لیتر و ترکیبی ۹.۱ لیتر و مصرف سوخت آن با پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی در شهر ۱۱.۲ لیتر، در جاده ۶.۵ لیتر و ترکیبی ۸.۲ لیتر است.

اما در آن سوی میدان دنا با پیشرانه EF7 یا همان پیشرانه ملی وارد بازار شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بوده و حجم موتور آن برابر ۱۶۴۸ سی‌سی است. حداکثر توان این پیشرانه نیز ۱۱۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۵ نیوتن‌متر است. این خودرو از جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته استفاده می‌کند.

حداکثر سرعت دنا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است که قابلیت افزایش تا ۵ را نیز دارد.
 
منبع: جام جم آنلاین
 
 
 

برچسب ها: دنیای خودرو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *