صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جدال شرقی و غربی در خاک ایران

۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۹
کد خبر: ۳۲۰۹۶۷
دسته بندی‌: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
در بازار شاسی‌بلند‌های کشور این روز‌ها شاهد حضور دو خودرو رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل هستیم، دو خودرویی که هر چند از دو شرکت متفاوت و توسط دو نماینده واردات مختلف روانه بازار کشور شده اند اما تشابهات زیادی با هم دارند.
به گزارش گروه اقتصاد ،  این دو خودرو فارغ از اختلاف قیمت فاحش 30 میلیون تومانی و تفاوت در سال تولید (ایکس تریل 2017 و کولئوس 2018)، تفاوت‌هایی نیز با هم دارند، تفاوت‌هایی که در نهایت باعث برتری یکی از این دو برادر نسبت به دیگری می‌شود.



بیش از یک دهه پیش، رنو با خرید سهام عمده نیسان، مالکیت این برند را در اختیار گرفت و از آن زمان تاکنون به مرور تلاش می‌شود بعضی از محصولات این دو برند به یکدیگر نزدیک شوند.

در این میان، دو خودرو نیسان ایکسل تریل و رنو کولئوس از شاسی و قوای محرکه یکسانی بهره می‌برند و هر دو نیز در بازار کشورمان عرضه می‌شوند و به این ترتیب می‌توان آن‌ها را برادران دوقلو دانست هر چند با وجود تشابهات میان آن‌ها، تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد که در نهایت می‌تواند باعث برتری یکی بر دیگری شود، اما در یک نبرد رودررو برتری با کدام‌یک است؟





شاسی مشترک، عملکرد متفاوت

همان گونه که عنوان کردیم این دو خودرو بر روی شاسی مشترکی بنا شده‌اند و از موتور و گیربکس یکسانی بهره می‌برند و شاید از این نظر نتوان یکی از آن‌ها را برتر از دیگری دانست.

موتور نصب شده بر روی هر دو خودرو، 2.5 لیتر حجم دارد و قدرتی معادل 171 اسب بخار و گشتاوری برابر با 233 نیوتن متر تولید می‌کند که برای خودرویی در این کلاس ارقام مناسبی است. بر روی هر دو خودرو هم نسل جدید گیر بکس‌های CVT نصب می‌شود که البته در هر دو خودرو قابلیت تعویض دستی دنده‌ها هم پیش‌بینی شده است.

تا اینجای کار همه چیز برابر است اما با وجود یکسان بودن موتور و گیربکس دو خودرو، شتاب صفر تا صد رنو کولئوس معادل 9.8ثانیه است در حالی که ایکس تریل شتابی برای با 10.5 ثانیه دارد و به این ترتیب کولئوس در شتاب‌گیری‌ها سریعتر است هر چند سرعت نهایی دو خودرو در محدوده 200 کیلومتر در ساعت قرار دارد.





هر دو خودرو از سیستم انتقال چهارچرخ متحرک بهره می‌برند و هر یک از آن‌ها این سیستم را با نامی اختصاصی و با خصوصیات ویژه عرضه می‌کنند هر چند از این نظر در نهایت تفاوت ویژه ای میان آن‌ها وجود ندارد.

در هر دو خودرو امکان انتخاب وضعیت حرکتی خودرو بین دوچرخ یا چهارچرخ متحرک و یا وضعیت هوشمند وجود دارد تا در نهایت از این نظر دو خودرو وضعیتی نزدیک به هم داشته باشند و هر دو خودرو بتوانند در زمان تردد در مسیرهای خارج از جاده تا حد زیادی با راننده همراهی کنند.

تجهیزات ایمنی و کمکی

از نظر ایمنی هر دو خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارند و تجهیزات ایمنی کاملی بر روی آن‌ها نصب می‌شود که اصلی ترین آن‌ها شامل سری کامل ایربگ‌ها (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD و همراهی با سیستم ترمز اضطراری EBA و سیستم فعال ترمز موتور AEB هستند. بر روی هر دو خودرو سیستم کنترل کشش و پایداری نصب می‌شود و سیستم نگهدرای خودرو در شیب نیز به صورت استاندارد بر روی هر دو خودرو عرضه شده است.

در این بخش نیسان سیستم‌هایی مانند توزیع متغیر گشتاور را نیز عرضه می‌کند که البته در رنو نیز بدون آنکه به آن اشاره شود عملا وجود دارد و خودرو از طریق دیفرانسیل‌ها، نیروی کشش را متناسب با میزان چسبندگی هر چرخ، بین آن‌ها تقسیم می‌کند. کولئوس و نیسان سیستم کنترل نزول از شیب را نیز عرضه می‌کنند.

هر دو خودرو با کمک دوربین و سنسور‌های جانبی، به طور کامل فضای اطراف خودرو را رصد می‌کنند تا راننده مشکلی از این بابت نداشته باشد و وجود هر مانعی را به اطلاع راننده می‌رسانند. در کنار این‌ها نیسان رادار اشیا متحرک را هم عرضه می‌کند.

هر دو خودرو به سیستم بررسی و هشدار نقاط کور مجهز هستند تا در صورت وجود خودرویی در این بخش در زمان راندن در بزرگراه، راننده را مطلع کنند.


 



امکانات رفاهی

به بررسی امکانات رفاهی دو خودرو می‌رسیم، جایی که راه این دو خودرو عملا از هم جدا می‌شود چراکه رنو توانسته مجموعه‌ای کامل‌تر از امکانات را عرضه کند که بسیاری از آن‌ها را در نیسان نمی بینیم.

هر دو خودرو مجهز به صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی در جلو هستند و صندلی‌های جلو در هر دو خودرو مجهز به گرم‌کن است اما در این بخش کولئوس تنظیم گودی کمر راننده به صورت برقی و سردکن صندلی‌های جلو را نیز عرضه می‌کند که در نیسان دیده نمی‌شود.

در بخش سیستم صوتی، باز هم شاهد قدرت‌نمایی رنو هستیم، جایی که رنو با همکاری شریک مشهورش، سیستم صوتی این خودرو را از برند Bose برگزیده است. این سیستم صوتی به طور اختصاصی برای کولئوس طراحی شده است و با بهره‌گیری از 13 بلندگو، عملا احساس نشستن در یک کنسرت را تداعی می‌کند در حالی که نیسان در این بخش سیستم صوتی معمولی را به کار گرفته است.

هر دو خودرو مجهز به صفحه‌نمایش میانی هستند اما این صفحه‌نمایش در رنو بزرگ‌تر است و البته کارآیی بیشتری هم دارد و می‌توان بخش‌های زیادی از خودرو را از همین طریق کنترل کرد. در این بخش همچنین هر دو خودرو به سقف پانوراما با سانروف، سنسور باران و آیینه‌های جمع شونده برقی مجهز هستند.






قیمت

تا اینجای کار دو خودرو در بخش‌های فنی وضعیت نسبتا برابر دارند و در زمینه عملکرد بر روی جاده رنو برتری اندکی دارد. در زمینه امکانات و سیستم‌های جانبی ایمنی نیز وضعیت دو خودرو تقریبا برابر است اما در مورد امکانات رفاهی رنو وضعیت بهتری دارد و لیست بلندتری از امکانات را به صورت استاندارد عرضه می‌کند.

همه این‌ها را می‌توانید در یک طرف ترازو بگذارید چراکه وقتی به بررسی قیمت دو خودرو می‌رسیم ناگهان کفه ترازو به شکل محسوسی به سمت رنو سنگینی می‌کند و موارد جزیی برتری نیسان کامل رنگ می بازد.

هم‌اکنون قیمت خرید نقدی نیسان ایکس تریل در مدل‌های 2017 معادل 248 میلیون تومان است. این در حالی است که نگین خودرو رنو کولئوس را در مدل‌های 2017 با قیمت 199.5 میلیون تومان عرضه کرده بود و اینک هم مدل 2018 این خودرو را با قیمت 218 میلیون تومان عرضه می‌کند.

به این ترتیب در حالی که کولئوس عملا یک مدل بالاتر از ایکس تریل است، 30 میلیون تومان ارزان‌تر از این خودرو به فروش می رسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *