مسجد ضرار برلین، مروج اسلام لیبرالی
آیا می توان از دین برداشت ها و قرائت های گوناگون ارائه داد و در یک دین چند دستگی ایجاد کرد؟
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از اتاق خبر 24، مبحث پلورالیزم دینی و هرمنوتیکدینی دو مبحث جدا از هم هستند اما این دو با هم می توانند بر پیکره یک دین پاکیزه صدماتی را وارد کنند.
هم پلورالیزم و هم هرمنوتیک دینی برای نخستین بار در اروپای مسیحی مطرح شد. جایی که زمانی گفته می شد هر کس که پیرو مسیحیت نباشد به جهنم خواهد رفت و یا اروپا زمانی را سپری کرده است که در آن، کلیسا و کشیشان بهشت را با سند به مردم می فروختند!
اما همین تفکر با وجود دیگر ادیان به ویژه دین اسلام که آخرین پیامبر خدا آن را تبلیغ و ترویج کرد و کامل ترین دین است، غیر قابل پذیرش بود.
شیوه ای که کشیشان در کلیساهای اروپا ترویج میکردند باعث شد تا مردم و حتی برخی از روحانیون مسیحی از تفکر کلیسای آن زمان سرخورده شوند.
برداشت ها و قرائت های متفاوت و گونان از دین باعث شد تا مذهب از میان مردم بیرون برود و تنها به یک فریضه ظاهری رواج داشته باشد. آموزه های مذهبی اکنون هیچ جایگاهی در میان مسیحیت ندارد.
در حالی که باید مردم یک فهم صحیح از دین داشته باشند تا بتوانند با بهره بردن از آن آسایش و آرامش دنیا و آخرت را به دست بیاورند.
هم اکنون اگر در بحران منطقه غرب آسیا بنگریم برداشتها و قرائت های غلط از دین را می توانیم به خوبی ببینیم.
اگر اکنون جهان اسلام با قرائت های گوناگون از دین مواجه است، به خاطر نفوذ و تأثیری است که فرهنگ غربی بر روی آن گذاشته است، نمونه آن تفکر وهابیت است که انگلیسی ها آن را تولید کرده و پرورش دادند.
گروه های تکفیری و وهابی ساخته شده در مدارس دینی تکفر وهابیت، یک نوع وخیم و ناهنجاری از همان برداشت ها و قرائت های گوناگون از دین است.
چنین وضعیتی در حالی اتفاق می افتد که دین اسلام به عنوان کاملترین و آخرین دین الهی، از نظر محتوا، چارچوبها و مبانی دینی خود کاستی و ضعف ندارد بلکه گامل است اما باز هم با وجود برخی افراد به چنین دردهایی دچار میشود.
آیا میتوان وجود تفکرات پلیدی همچون داعش را به نام اسلام نوشت و آنها را پیرو آیین محمدی(ص) دانست؟
قطعاً و یقیناً هیچ فرد و نهادی چنین گروهی را در چارچوب اسلام و مسلمانی نمی داند و آنها را تفکری می شناسد که با قرائت ها و برداشت های غلط خود و آموزش های خارج از دین، به این راه کشیده شده اند.
اما چنین وضعیتی تنها در زمینه برداشت های خشن، غیر منطقی و غیر اخلاقی در حوزه دین اتفاق نمی افتد بلکه در بخش های دیگر هم بروز می یابد.
در این میان هستند افراد و گروه هایی که دین را به گونه ای که خود می خواهند اجرا کنند. مناسک و اعمال دینی از نظر آنها دلبخواهی است، یعنی اگر نماز می خوانند به دلخواه خود باشد. قانون و چارچوبی را برای آن در نظر نمی گیرند.
چنین افراد و گروه هایی واجبات دین را بر اساس برداشت های خود پیاده می کنند، مثلا وضو گرفتن را با طریقی که خود تشخیص می دهند اجرا می کنند، نماز خواندن برای چنین افرادی زمان و مکان خاصی ندارد، آنها اعتقاد دارند که نیازی به برقراری نظم برای عبادت خدا نیست یا روزه گرفتن را هم، چنین می پندارند.
آنهایی که برداشت های گوناگون از دین دارند حتی داشتن حجاب برای خانم های مسلمان را برای خواندن نماز واجب نمی دانند و اعتقاد دارند که زنان می توانند بدون حجاب نماز بخوانند.
چنین اقداماتی باعث سست شدن پایه های دینی و مذهبی یک جامعه می شود و ترویج آن بر گستره این سستی می افزاید.
به چنین رفتارهایی که از سوی برخی افراد و فرقه های سر می زند اصطلاحاً هرمنوتیک دینی میگویند.
اکنون در جهان غرب هم پلورالیسم دینی وهم هرمنوتیک دینی وجود دارد و روز به روز هم گسترش می یابد. از بین رفتن فضائل اخلاقی و جایگزین شدن رذائل انسانی در فرهنگ غربی نتیجه رفتارهای دین ستیزی و برداشت ها و قرائت های نادرست و شخصی از مذهب است.
البته چنین رفتارها و واکنش هایی در جهان اسلام هم دیده میشود، اما هنوز به گستردگی فرهنگ دینی غربی نشده است.
به تازگی اتفاقی در آلمان از سوی مسلمان نماها افتاده است که نشانگر همان تفکرات هرمنوتیک است.
مسجدی در آلمان و در شهر برلین ساخته شده که به زنان مسلمان بی حجاب هم اجازه ورود و خواندن نماز بدون حجاب را می دهد!
در این مسجد که به تازگی در شهر برلین فعالیت خود را آغاز کرده، زنان و مردان شیعه و سنی می توانند در کنار هم نماز بخوانند.
چنین اقدامی در مسجدی در آلمان نشان دادن چهره مدرن و لیبرال از اسلام به مردم تلقی میشود! چهره ای که در مقابل تفکر تکفیری های وهابی وجهه اسلام را خدشه دار کرده اند.
اما چنین اقدامی تحریف اسلام و تخریب آن است، گروه های تروریست تکفیری به گونه خشن و غیر انسانی و اسلامی، اسلام را بدنام کرده اند و اکنون چهرهای اسلام مدرن و لیبرالی میخواهند اسلام را به جهان معرفی کنند.
مسجد را ابن رشد گوته نامیده اند که ترکیبی از نام های ابن رشد فیلسوف در اندلس و ولفگانگ گوته نویسنده آلمانی است.
در این مسجد زن ها میتوانند موذن یا پیش نماز بشوند،
مسلمانان اعم ازهم جنس با، سکولار، شیعه، سنیف زنان بدون پوشش...می توانند در این مسجد عبادت کنند!
تصور این که یک مسلمان همجنس باز باشد و یا سکولار سخت است، البته هستند چنین افرادی که مسلمان بودند و چنین سبک هایی را برای خود برگزیده اند اما آیا افرادی با آن ویژگی های بالا را میتوان مسلمان دانست؟
قرائت و برداشت های نادرست و غلط از اسلام، باعث شده است تا یک طرف به سوی افراط و خشونت بی رحم که در قاموس اسلام و مسلمانی نمیگنجد برود، طرف دیگر به سوی تفریط در آموزه های دینی سوق پیدا کند و به تحریف و تخریب اسلام با شیوه هایی همچون مسجد «ابن رشد گوته» در برلین بپردازند.
هر گونه برداشت و قرائت از اسلام که از آموزه های اسلامی بیرون باشد و چارچوبهای مذهبی را زیر پا بگذارد، خطری جدی برای آینده جهان اسلام است.
برای جلوگیری از ترویج تفکرات اینچنینی وظیفه سنگینی بر دوش حوزه های علمیه و مراکز دینی و مذهبی است.
عصر کنونی در حوزه مذهب و دین، عصر تقابل و تضاد حق و باطل است. برای پیروزی دراین راه باید به اقناع منطقی افکار عمومی داخلی پرداخت و چهره واقعی ااز اسلام ناب محمدی (ص) و علوی را به جهان معرفی کرد. مردم دنیا تشنه معنویت و مذهب هستند، میتوان اسلام واقعی را ترویج کرد و آنها را از سرخوردگی های درونی و روحی نجات داد. تنها کافی است حوزه های علمیه دست به کار شوند. مسجدی که در آلمان ساخته شده مسجد ضرار است.
انتهای پیام/
هم پلورالیزم و هم هرمنوتیک دینی برای نخستین بار در اروپای مسیحی مطرح شد. جایی که زمانی گفته می شد هر کس که پیرو مسیحیت نباشد به جهنم خواهد رفت و یا اروپا زمانی را سپری کرده است که در آن، کلیسا و کشیشان بهشت را با سند به مردم می فروختند!
اما همین تفکر با وجود دیگر ادیان به ویژه دین اسلام که آخرین پیامبر خدا آن را تبلیغ و ترویج کرد و کامل ترین دین است، غیر قابل پذیرش بود.
شیوه ای که کشیشان در کلیساهای اروپا ترویج میکردند باعث شد تا مردم و حتی برخی از روحانیون مسیحی از تفکر کلیسای آن زمان سرخورده شوند.
برداشت ها و قرائت های متفاوت و گونان از دین باعث شد تا مذهب از میان مردم بیرون برود و تنها به یک فریضه ظاهری رواج داشته باشد. آموزه های مذهبی اکنون هیچ جایگاهی در میان مسیحیت ندارد.
در حالی که باید مردم یک فهم صحیح از دین داشته باشند تا بتوانند با بهره بردن از آن آسایش و آرامش دنیا و آخرت را به دست بیاورند.
هم اکنون اگر در بحران منطقه غرب آسیا بنگریم برداشتها و قرائت های غلط از دین را می توانیم به خوبی ببینیم.
اگر اکنون جهان اسلام با قرائت های گوناگون از دین مواجه است، به خاطر نفوذ و تأثیری است که فرهنگ غربی بر روی آن گذاشته است، نمونه آن تفکر وهابیت است که انگلیسی ها آن را تولید کرده و پرورش دادند.
گروه های تکفیری و وهابی ساخته شده در مدارس دینی تکفر وهابیت، یک نوع وخیم و ناهنجاری از همان برداشت ها و قرائت های گوناگون از دین است.
چنین وضعیتی در حالی اتفاق می افتد که دین اسلام به عنوان کاملترین و آخرین دین الهی، از نظر محتوا، چارچوبها و مبانی دینی خود کاستی و ضعف ندارد بلکه گامل است اما باز هم با وجود برخی افراد به چنین دردهایی دچار میشود.
آیا میتوان وجود تفکرات پلیدی همچون داعش را به نام اسلام نوشت و آنها را پیرو آیین محمدی(ص) دانست؟
قطعاً و یقیناً هیچ فرد و نهادی چنین گروهی را در چارچوب اسلام و مسلمانی نمی داند و آنها را تفکری می شناسد که با قرائت ها و برداشت های غلط خود و آموزش های خارج از دین، به این راه کشیده شده اند.
اما چنین وضعیتی تنها در زمینه برداشت های خشن، غیر منطقی و غیر اخلاقی در حوزه دین اتفاق نمی افتد بلکه در بخش های دیگر هم بروز می یابد.
در این میان هستند افراد و گروه هایی که دین را به گونه ای که خود می خواهند اجرا کنند. مناسک و اعمال دینی از نظر آنها دلبخواهی است، یعنی اگر نماز می خوانند به دلخواه خود باشد. قانون و چارچوبی را برای آن در نظر نمی گیرند.
چنین افراد و گروه هایی واجبات دین را بر اساس برداشت های خود پیاده می کنند، مثلا وضو گرفتن را با طریقی که خود تشخیص می دهند اجرا می کنند، نماز خواندن برای چنین افرادی زمان و مکان خاصی ندارد، آنها اعتقاد دارند که نیازی به برقراری نظم برای عبادت خدا نیست یا روزه گرفتن را هم، چنین می پندارند.
آنهایی که برداشت های گوناگون از دین دارند حتی داشتن حجاب برای خانم های مسلمان را برای خواندن نماز واجب نمی دانند و اعتقاد دارند که زنان می توانند بدون حجاب نماز بخوانند.
چنین اقداماتی باعث سست شدن پایه های دینی و مذهبی یک جامعه می شود و ترویج آن بر گستره این سستی می افزاید.
به چنین رفتارهایی که از سوی برخی افراد و فرقه های سر می زند اصطلاحاً هرمنوتیک دینی میگویند.
اکنون در جهان غرب هم پلورالیسم دینی وهم هرمنوتیک دینی وجود دارد و روز به روز هم گسترش می یابد. از بین رفتن فضائل اخلاقی و جایگزین شدن رذائل انسانی در فرهنگ غربی نتیجه رفتارهای دین ستیزی و برداشت ها و قرائت های نادرست و شخصی از مذهب است.
البته چنین رفتارها و واکنش هایی در جهان اسلام هم دیده میشود، اما هنوز به گستردگی فرهنگ دینی غربی نشده است.
به تازگی اتفاقی در آلمان از سوی مسلمان نماها افتاده است که نشانگر همان تفکرات هرمنوتیک است.
مسجدی در آلمان و در شهر برلین ساخته شده که به زنان مسلمان بی حجاب هم اجازه ورود و خواندن نماز بدون حجاب را می دهد!
در این مسجد که به تازگی در شهر برلین فعالیت خود را آغاز کرده، زنان و مردان شیعه و سنی می توانند در کنار هم نماز بخوانند.
چنین اقدامی در مسجدی در آلمان نشان دادن چهره مدرن و لیبرال از اسلام به مردم تلقی میشود! چهره ای که در مقابل تفکر تکفیری های وهابی وجهه اسلام را خدشه دار کرده اند.
اما چنین اقدامی تحریف اسلام و تخریب آن است، گروه های تروریست تکفیری به گونه خشن و غیر انسانی و اسلامی، اسلام را بدنام کرده اند و اکنون چهرهای اسلام مدرن و لیبرالی میخواهند اسلام را به جهان معرفی کنند.
مسجد را ابن رشد گوته نامیده اند که ترکیبی از نام های ابن رشد فیلسوف در اندلس و ولفگانگ گوته نویسنده آلمانی است.
در این مسجد زن ها میتوانند موذن یا پیش نماز بشوند،
مسلمانان اعم ازهم جنس با، سکولار، شیعه، سنیف زنان بدون پوشش...می توانند در این مسجد عبادت کنند!
تصور این که یک مسلمان همجنس باز باشد و یا سکولار سخت است، البته هستند چنین افرادی که مسلمان بودند و چنین سبک هایی را برای خود برگزیده اند اما آیا افرادی با آن ویژگی های بالا را میتوان مسلمان دانست؟
قرائت و برداشت های نادرست و غلط از اسلام، باعث شده است تا یک طرف به سوی افراط و خشونت بی رحم که در قاموس اسلام و مسلمانی نمیگنجد برود، طرف دیگر به سوی تفریط در آموزه های دینی سوق پیدا کند و به تحریف و تخریب اسلام با شیوه هایی همچون مسجد «ابن رشد گوته» در برلین بپردازند.
هر گونه برداشت و قرائت از اسلام که از آموزه های اسلامی بیرون باشد و چارچوبهای مذهبی را زیر پا بگذارد، خطری جدی برای آینده جهان اسلام است.
برای جلوگیری از ترویج تفکرات اینچنینی وظیفه سنگینی بر دوش حوزه های علمیه و مراکز دینی و مذهبی است.
عصر کنونی در حوزه مذهب و دین، عصر تقابل و تضاد حق و باطل است. برای پیروزی دراین راه باید به اقناع منطقی افکار عمومی داخلی پرداخت و چهره واقعی ااز اسلام ناب محمدی (ص) و علوی را به جهان معرفی کرد. مردم دنیا تشنه معنویت و مذهب هستند، میتوان اسلام واقعی را ترویج کرد و آنها را از سرخوردگی های درونی و روحی نجات داد. تنها کافی است حوزه های علمیه دست به کار شوند. مسجدی که در آلمان ساخته شده مسجد ضرار است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *