تحقق رویکرد پیشگیرانه در راستای پیشگیری از جرایم/ ضرورت احیاء فرهنگ میانجیگری و داوری
حمیدیان گفت: تنها را برون رفت جامعه معاصر، از گسترش بیرویه جرایم و آسیبهای اجتماعی تحقق رویکرد پیشگیرانه، خودباوری افراد و گروههای تأثیرگذار و پذیرش نقش مشارکت های مردمی در اصلاح رویه های جاری است.
به گزارش گروه حقوقی قضایی ، به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان محمدعلی حمیدیان، در همایش نقش و جایگاه سران و ریش سفیدان طوایف در شهرستان خاش اظهار داشت : تاریخ اجتماعی سیستان و بلوچستان نشانگر اصالت و نجابت ساکنین استان بوده و چارچوب های خاص زندگی و باورهای بومی ظرفیت های گسترده ای را در راستای صیانت از هنجارها و باید و نبایدهای فرهنگی ایفا می کند.
معاون رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر نقش مردم در تحقق سیاست های اجتماعی گفت: به طور قطع هویت فرهنگی و ایرانی اقوام و طوایف استان در توسعه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی مددرسان برنامه های عملیاتی دستگاه قضا است.
وی با اشاره به برخی آئیننامههای خاص اجتماعی طوایف استان سیستان وبلوچستان داشت: نسبت هایی همچون پتر، میار و شریعت در طول تاریخ طولانی استان مانع از اضمحلال و تخریب جوامع بومی بوده و پیوندهای گروهی و همبستگی اجتماعی را تقویت کرده است.
حمیدیان افزود: تنها را برون رفت جامعه معاصر ، از گسترش بی رویه جرایم و آسیب های اجتماعی تحقق رویکرد پیشگیرانه ، خود باوری افراد و گروه های تأثیرگذار و پذیرش نقش مشارکت های مردمی در اصلاح رویه های جاری است.
این مسئول با اشاره به کارکردهای حائز اهمیّت ریش سفیدان و سران طوایف استان گفت: بهبود فرصت های شغلی، رفع منازعات و اختلافات طایفه ای و تقویت ارزش های مقبول اجتماعی از مهمترین وظایف گروه های مرجع در مقطع حساس فعلی است.
حمیدیان در انتها با تشریح برنامه های حوزه مشارکت مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اظهار داشت: دیدارهای مستمر با سران و طوایف و معتمدین استان ، برگزاری دوره های تخصصی و کارگاهی سبک زندگی ، پیاده سازی سامانه دیدبانان اجتماعی و احیاء فرهنگ میانجی گری و داوری از مهم ترین برنامه های این معاونت در سال جاری است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *